FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI

Iesācēja ceļvedis fokusa uzslāņošanai

Atklājiet EOS R sistēmas kameru funkcijas, kas atvieglo fokusa uzslāņošanu, iepazīstoties ar makro fotogrāfa Meta Dūga (Matt Doogue) padomiem.
Pilnībā apstrādāti 100 uzslāņoti kadri, kuros redzams pāva spalvas tuvplāns; uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R10 kamerā ietverto fokusa vairākkadru dublēšanas salikta asuma dziļuma funkciju.

Fokusa uzslāņošana ir fotografēšanas metode, kurā jūs uzņemat vairākus kadrus ar nedaudz atšķirīgu fokusēšanas distanci (vairākkadru dublēšana) un pēc tam sapludināt jeb uzslāņojat tos vienā attēlā, lai lielāka objekta vai ainas daļa būtu fokusā. Varat apvienot attēlus, izmantojot rediģēšanas programmatūru vai Canon kamerā iebūvētos fokusa uzslāņošanas rīkus.

Ja fotografējat ļoti tuvu objektam, parasti izmantojat lielu diafragmas atvērumu (mazu f skaitli), lai ielaistu tajā pēc iespējas vairāk gaismas. Tomēr tas nodrošina ļoti mazu asuma dziļumu, un tas nozīmē, ka liela daļa objekta vai ainas nav fokusā. Fokusa uzslāņošana var pavērt paslēpta skaistuma un sīku detaļu pasauli makro fotogrāfijās, bet tā lieliski noder arī ainavās, ja vēlaties, lai aina būtu asa no priekšplāna līdz aizmugurei.

Profesionālajam makro fotogrāfam Metam Dūgam (Matt Doogue) ir vairāk nekā desmit gadu pieredze, fotografējot dabas publikācijām, un viņš ir manuālās fokusa uzslāņošanas eksperts. Tomēr Canon EOS R sistēmas bezspoguļa kameru vismodernākās funkcijas var palīdzēt iegūt tos pašus rezultātus bez jebkādas rediģēšanas. Izmantojot Canon kamerās EOS R7 un EOS R10 ietvertās fokusa vairākkadru dublēšanas funkcijas, ar minimālu piepūli var iegūt valdzinošus tuvplānus.

Fokusa uzslāņošanai ir svarīgi izvēlēties vislabāko iesācēja makro komplektu, tomēr nepieciešamas arī praktiskas zināšanas, kā to lietot. Šajā ceļvedī atklājiet, kā Mets izmanto fokusa uzslāņošanu, lai iegūtu pārsteidzošus dabas kadrus — apstrādājot gan manuāli, gan kamerā. Ar dažiem padomiem, kā uzņemt makro fotogrāfijas, un jaunāko Canon EOS R sistēmas aprīkojumu drīz vien uzņemsiet iespaidīgas un ļoti asas fotogrāfijas.

Fokusa braketēšana

Ekrānuzņēmums, kurā redzama fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlne Canon kamerā ar iespējotu opciju “Focus bracketing” (Fokusa vairākkadru dublēšana).

Iespējojiet fokusa vairākkadru dublēšanu savas kameras izvēlnē un iestatiet attēlu skaitu, kas jāuzņem. Fokusa palielināšanas soļa vērtību var palielināt, ja objekts atrodas tālāk no kameras vai strādājot ar mazāku diafragmas atvērumu. Makro objektiem un plašākiem diafragmas atvērumiem izvēlieties mazāku fokusa soli.

Fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) pieliecies aiz trijkāja, lai fotografētu tiltu, izmantojot fokusa vairākkadru dublēšanas funkciju Canon EOS R7 kamerā.

“Lai nodrošinātu, ka attēlu sērija ir perfekti salāgota, ir svarīgi izmantot izturīgu trijkāji, kas novērš kameras izkustēšanos starp kadriem,” iesaka Mets. Viņš iesaka fotografēt mazāk attēlu ainavas ainām nekā sīkiem makro objektiem.

Neatkarīgi no metodes, ko izmantojat attēlu uzslāņošanai, pirmais procesa posms ir uzņemt attēlu sēriju ar dažādiem fokusa iestatījumiem, lai nofotografētu objektu ar visu veidu asuma dziļumu. To dēvē par fokusa vairākkadru dublēšanu, un gandrīz jebkurai Canon EOS R sistēmas kamerai ir funkcija, kas šo procesu automatizē, uzņemot virkni kadru ar fokusēšanas distanci, kas katram kadram tiek palielināta, lai pēc tam kadrus varētu apvienot.

“Vairākkadru dublēšanas funkcija darbojas no tuvākā objekta fokusa punkta,” Mets skaidro. “Tā automātiski maina objektīva fokusa attālumu, uzņemot kadru ar katru izvēlnē izvēlēto soli, efektīvi sašaurinot ainu.”

Tilta attēls ar fokusu tikai pirmajā daļā; uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R7 kameras fokusa vairākkadru dublēšanas funkciju.

Kadrs no Meta fokusa vairākkadru dublēšanas sērijas, kur fokusēts tikai enkurs priekšplānā. Lai nodrošinātu, ka diafragmas atvēruma vērtība paliek nemainīga katram sērijas kadram, izmantojiet diafragmas prioritātes (Av) vai manuālās ekspozīcijas režīmu. Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/400 s, f/5,6 un ISO 100. © Matt Doogue

Uzslāņota fotogrāfija, kas veidota no attēlu sērijas, kura uzņemta ar dažādiem fokusa iestatījumiem, parādot visu ainu fokusā; uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R7.

Uzslāņota fotogrāfija, kas veidota no attēlu sērijas, ko uzņēmis Mets ar dažādiem fokusa iestatījumiem, parādot visu ainu fokusā. Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/400 s, f/5,6 un ISO 100. © Matt Doogue

Jums jāpārliecinās, ka kamerai ir iestatīts automātiskās fokusēšanas (AF) režīms — objektīviem, kuriem nav AF/MF slēdža, kameras izvēlnē iestatiet AF režīmu. Ja izmantojat platleņķa objektīvu, varat apgriezt gatavo attēlu, lai nodrošinātu, ka viss objekts paliek kadrā.

Metam šķita, ka fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlni ir ļoti viegli iestatīt un lietot. “Kad būsiet ieguvis dažus uzslāņojumus, jūs sapratīsiet, ko dara katra opcija,” viņš saka.

Kad esat gatavs, vienkārši nospiediet slēdža pogu, lai sāktu fotografēt. Skaitītājs LCD ekrāna augšējā stūrī norāda atlikušo fotoattēlu skaitu.

Fokusa uzslāņošana kamerā

Ekrānuzņēmums, kurā redzama fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlne Canon kamerā ar iespējotu opciju “Focus bracketing” (Fokusa vairākkadru dublēšana).

Tādām kamerām kā Canon EOS R7 un EOS R10 fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlnē ir salikta asuma dziļuma funkcija, kas sniedz iespēju apvienot uzņemtos attēlus vienā JPEG failā, kā arī saglabā atsevišķus avota failus.

Ekrānuzņēmums, kurā redzama fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlne Canon kamerā ar iespējotu rīku “Depth Composite” (Salikts asuma dziļums).

Kad ir iespējots salikts asuma dziļums, varat izmantot asuma dziļuma apgriešanas funkciju, lai automātiski apgrieztu attēlu.

Canon EOS R7 un EOS R10 vienkāršo procesu automātiski secīgi uzslāņojot attēlus kamerā, tādējādi novēršot vajadzību apstrādāt darbu datorā. “Iespēja veidot saliktu attēlu kamerā patiešām izmaina šo darbu,” Mets saka. “Tiek saglabāti gan atsevišķi attēli, gan attēli ar saliktu asuma dziļumu, tāpēc rezultāts ir uzreiz redzams. Tomēr, tā kā kamera saglabā atsevišķus uzslāņojuma kadrus, jūs joprojām varat tos apstrādāt pats vai izmantot atsevišķi.”

Kamerā EOS R7 uzslāņošana kamerā ir pieejama ar jebkuru ekspozīcijas režīmu. “Es ieteiktu izmantot manuālo režīmu (M), jo tas ļauj pilnībā kontrolēt kameru un galu galā to, kā izskatās gatavais attēls,” Mets saka. “Jums būs nepieciešams lielāks slēdža ātrums, lai izvairītos no kameras izkustēšanās, ja uzņemat ar kameru rokās, ko var panākt, iestatot lielāku ISO un lielāku diafragmas atvērumu.”

Ieteicams uzņemt izmēģinājuma kadru, lai pārliecinātos, ka esat apmierināts ar iestatījumiem, un svarīgi arī ir, lai kamera būtu stabila. “Veidojot uzslāņošanu kamerā, es gandrīz vienmēr izmantoju trijkāji, jo vēlos samazināt savu ietekmi uz kadru izkustēšanos,” Mets paskaidro. Tomēr tas nav ideāls risinājums dzīviem objektiem. “Šādos scenārijos lielāks slēdža ātrums un lielāks ISO palīdz cīnīties pret nejaušām fotogrāfa kustībām,” viņš piebilst. Kamerā EOS R7 ietvertā attēla stabilizācija sniedz Metam papildu rīcības brīvību, lai fotografētu ar kameru rokās.

Zieda putekšņlapas attēls, kas izveidots no 100 uzslāņotiem kadriem, izmantojot Canon EOS R10 kameras fokusa vairākkadru dublēšanas salikta asuma dziļuma funkciju. Uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue).

Mets uzņēma zieda putekšņlapu ar Canon EOS R10 kamerā ietverto kadru uzslāņošanas funkciju. Viņš iesaka makro attēliem uzņemt vairāk kadru nekā ainavām — šis attēls ir izveidots no 100 kadriem. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/80 s, f/4 un ISO 200. © Matt Doogue

Pilnībā apstrādāti 150 uzslāņoti fotoattēli, kuros redzams sīks sāls graudiņš; uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R7 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Šis saliktais sāls graudiņa attēls sastāv no 150 kadriem, kas apstrādāti kamerā EOS R7. “Tas ietaupa tik daudz laika, ja attēli nav jāapvieno pēcapstrādes programmatūrā,” saka Mets. “Nevaru iedomāties, cik laika aizņemtu 150 uzslāņotu attēlu apstrāde datorā.” Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/30 s, f/7.1 un ISO 320. © Matt Doogue

Kadru skaits, ko nepieciešams uzņemt, ir atkarīgs no objekta, taču, izmantojot kamerā ietverto uzslāņošanu, Mets ir spējis apvienot simtiem kadru pat tik maziem objektiem kā sāls graudiņš. “Ainavas uzslāņošanai parasti izmanto šaurāku diafragmas atvērumu vai lielāku asuma dziļumu, tāpēc nav jāuzņem tik daudz kadru, jo īpaši ja vienlaikus uzņemat lielākus fokusētus laukumus,” viņš skaidro. Viņš arī piebilst, ka, uzņemot makro fotogrāfijas, pārāk maza asuma dziļuma izmantošana uzslāņošanas laikā var izraisīt difrakciju — optisku efektu, kas samazina attēlu kvalitāti — un gaismas zudumu.

Ja jums nav kameras ar ietvertu uzslāņošanas funkciju, varat apvienot attēlus, izmantojot programmatūru, piemēram, bezmaksas Canon Digital Photo Professional (DPP), kurai ir īpašs salikta asuma dziļuma rīks. “DPP izlīdzinās un sapludinās katra attēla asākās daļas, lai izveidotu gatavo attēlu ar paplašinātu asuma dziļumu,” Mets saka.

Digital Photo Professional

Fokusa uzslāņošana programmatūrā DPP

EOS R sistēmas kameru īpašnieki programmatūru Canon DPP var lejupielādēt bez maksas. Šeit parādīts, kā to lietot, lai veidotu attēlu ar saliktu asuma dziļumu.

Manuāla fokusa uzslāņošana

Neskatoties uz to, ka Canon EOS R7 un EOS R10 kamerās tiek izmantota tehnoloģija, kas ietaupa laiku, Mets uzskata, ka manuāla fokusa uzslāņošana joprojām ir noderīga. “Tradicionālā fokusa uzslāņošanas metode ir visgrūtākā, taču tā nodrošina vairāk iespēju radošai darbībai un ir pieejama ikvienam,” viņš saka. “Jums ir arī lielāka brīvība izvēlēties apgaismojumu, jo dažas ietvertās funkcijas nedarbojas ar zibspuldzes ierīci.”

Ja jūsu Canon kamera nepiedāvā fokusa vairākkadru dublēšanu vai kamerā ietvertu uzslāņošanu, ir vienkārši izmēģināt manuālo fokusa uzslāņošanu. “Principi ir tie paši, izņemot to, ka lietotājam ir jāuzņem katrs kadrs un pēc tam tas jāapstrādā saliktā uzslāņotā attēlā,” Mets skaidro. Vissvarīgākā ir manuālā ekspozīcija un fokusēšana. “Izslēdziet automātisko fokusēšanu (AF) un manuāli fokusējiet tuvāko objekta punktu,” viņš saka. “Izmantojiet kameras režīmu Live View, lai tuvinātu objektu un nodrošinātu precīzu fokusu, ja tas ir iespējams.”

Apgaismojuma izvēle

Tuvplāna kadrs ar klinti, uz kuras redzamas dažādas dzīvības formas, piemēram, sēnes un sūnas; fotografējis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R10.

Lai parādītu kameras EOS R10 iespējas, uzņemot vājā apgaismojumā un uzslāņojot attēlus kamerā, Mets nolēma nofotografēt klinti. “Uz klintīm bieži vien mājo dažādas dzīvības formas, tostarp sēnes, sūnas un aļģes,” viņš saka. Šis attēls ir viens kadrs no visa procesa. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/100 s, f/5 un ISO 500. © Matt Doogue

Pilnībā apstrādāti vairāki uzslāņoti attēli ar klinti, uz kuras redzamas sēnes un sūna; uzņēmis Mets Dūgs (Matt Doogue) ar Canon EOS R10 un apstrādājis kamerā.

Mets savās košajās makro fotogrāfijās paļāvās uz dabisko apgaismojumu. “Šāds rezultāts ir iegūts ar visu uzslāņoto attēlu apstrādi kamerā EOS R10,” viņš saka. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/100 s, f/5 un ISO 500. © Matt Doogue

Apgaismojums ir svarīgs neatkarīgi no tā, kuru metodi izvēlaties izmantot fokusa uzslāņošanai. Ja nav pietiekami daudz gaismas, slēdža ātrums var būt pārāk lēns, lai nofiksētu kustību, taču, ja tās ir pārāk daudz, rezultāts var būt griezīgs. Mets uzskata, ka dabiskais apgaismojums lieliski saglabā objekta spilgtumu un krāsas, savukārt ārēji gaismas avoti dažkārt attēlu var padarīt garlaicīgu.”

Mets pievieno ārējo apgaismojumu tad, ja dienasgaisma nav pietiekama. “Ir pieejamas pastāvīga apgaismojuma lampas (LED), kas ir vieglas un ko var novietot jebkur ap objektu, tādējādi radot dinamiskākus leņķus,” viņš saka.

Meta uzslāņošanas iestatījumi daudz nemainās, taču viņš pielāgo diafragmas atvērumu atkarībā no objekta lieluma, nepieciešamā uzslāņoto kadru skaita un palielinājuma. “Man ISO parasti ir aptuveni 320, kad izmantoju zibspuldzi, un slēdža ātrums ir aptuveni 1/160 s,” viņš piebilst.

Canon fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlne neliek minēt, uzņemot vairākus attēlus, savukārt modernā kamerā iebūvētā saliktā asuma dziļuma funkcija, kas pieejama Canon EOS R10 un EOS R7 kamerās, atvieglo procesu, ietaupot laiku un novēršot nepieciešamību veikt pēcapstrādi, kā arī sniedzot iespēju pieņemt radošākus lēmumus, piemēram, par kompozīciju un ekspozīciju. Manuālā fokusēšana joprojām ir lieliska pieeja, ja vēlaties visu kontrolēt.

Mets uzskata, ka neatkarīgi no izmantotās metodes fokusa uzslāņošana liek ikdienišķajam izskatīties lieliski. “Fokusa uzslāņošana pārvērš parasto par neparasto,” viņš saka. No makro fotogrāfijām līdz ainavām — Canon ērti lietojamie fokusa uzslāņošanas rīki ļaus jums uzņemt pārsteidzošus attēlus, kas būs ļoti asi no priekšplāna līdz aizmugurei.


Autori: Lorēna Skota (Lauren Scott) un Andrea Bola (Andrea Ball)

Saistītie produkti

Saistīti raksti