AINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Gadalaiku fotografēšana
Tveriet katra gadalaika unikālo noskaņu, ņemot vērā šos padomus, ko sniedzis Bendžamins Hegi (Benjamin Hegyi).
Rudens fotografēšana
Rudenī daba atklāj krāšņumu, kas nav pielīdzināms nevienam citam gadalaikam. Biežās lietusgāzes pastiprina toņu intensitāti, rāmie vēji rada ritmisku plūsmu, bet migla papildina fonu ar baltiem un pelēcīgiem toņiem, kas kontrastē ar mainīgo rudens lapu krāsu uzplaiksnījumiem.
“Rudens ir gadalaiks, kas visspilgtāk stimulē cilvēka maņas. Tas liek aizdomāties par dzīvi,” saka nīderlandiešu dabas un ainavu fotogrāfs Teo Bosbūms (Theo Bosboom). “Tomēr, lai arī cik apburošs šis gadalaiks nebūtu, ir ļoti grūti radīt kaut ko, kas vēl nav redzēts”. Savā fotogrāfiju sērijā “Rudens lapas” Teo vēlējās atrast jaunu veidu, kā izcelt skaistāko šajā sezonā.
Teo regulāri sadarbojas ar žurnālu “National Geographic” un “BBC Wildlife” un divreiz ir ieguvis Eiropas Savvaļas gada fotogrāfa balvu. Gadu pēc gada atgriežoties Beļģijas ielejā Hēgnē (Hoëgne), Teo saprata, ka ir nofotografējis visu, ko vien var piedāvāt apkaimes meži.
“Rudens ir ļoti krāšņs un gluži maģisks gadalaiks, taču pēc vairākiem gadiem es atskārtu, ka esmu to nofotografējis no praktiski visām perspektīvām,” saka Teo. “Nodomāju pie sevis — vai tas tiešām ir viss? Tajā brīdī ūdenī iekrita pāris lapas un es vēroju, kā straume tās nes prom, kā lapas kūleņo zem mazajiem ūdenskritumiem un aizķeras aiz zariem un akmeņiem. Šajā mirklī man radās doma fotografēt lapas, liekot kameru zem ūdens, un uzņemt fotogrāfijas it kā no zivs skatu punkta.”
Lai arī fotosērijas “Rudens lapu ceļojums” ideja var šķist vienkārša, tās realizēšana nebūt nebija viegla. “Tajā laikā fotografēšana man joprojām bija tikai hobijs,” skaidro Teo. Tad viņš savā īpašumā ieguva Canon WP-DC28 ūdensnecaurlaidīgo apvalku kompaktkamerai Canon PowerShot G10. Teo uzvilka gumijas zābakus un hidrotērpu, iebrida aukstajā straumē, ielika savu kameru ar tās ūdensnecaurlaidīgo apvalku zem ūdens un pavērsa pret debesīm.
“Es īsti neredzēju, ko daru, bet katru reizi, kad garām peldēja lapa, es nospiedu slēdzi un cerēju uz to labāko,” stāsta Teo. “Lielākā daļa fotogrāfiju bija neizdevušās, un es uzņēmu neskaitāmas, nejaušas pašbildes, tomēr izcēlās viena laba fotogrāfija [skat. tālāk]. Es sapratu, ka šī nodarbe var izvērsties par lielāku projektu, un nolēmu iegādāties zemūdens korpusu savai kamerai Canon EOS 5D Mark III [jaunākā versija: Canon EOS 5D Mark IV].”
Turpmāko rudeņu laikā Teo strauji pilnveidojās, no amatiera kļūstot par profesionālu fotogrāfu, un 2013. gadā nolēma pamest jurista darbu. Viņš attīstīja savas zemūdens fotografēšanas metodes un saprata, ka dod priekšroku dabiskajam apgaismojumam. Tas nozīmēja, ka pretstatā ainavu fotogrāfijas pamatprincipiem šīs fotogrāfijas vislabāk uzņemt dienas vidū.
“Kad saule bija zenītā, upes saņēma visvairāk gaismas un man reti vajadzēja izmantot zibspuldzi, ja nu vienīgi gadījumos, kad ūdens bija tumšs vai arī vēlējos izgaismot kādu interesantu stūri,” viņš stāsta. “Lai zem ūdens iegūtu papildu apgaismojumu un uzņemtu izteiksmīgus attēlus, man bija nepieciešams palielināt ISO. Par laimi, palielinot ISO kamerai Canon 5D Mark III, kvalitāte netika ietekmēta.”
Tā kā fotografēšanas brīdī nebija iespējams redzēt kompozīciju, Teo paļāvās uz mēģinājumiem un mācījās no kļūdām, tomēr viņš saprata, ka ir dažas lietas, kas var palīdzēt uzlabot izredzes panākt labu rezultātu. “Man vienmēr patīk uzņemt bildes diafragmas prioritātes režīmā, jo zinu, ka kamera uzstādīs pareizo ekspozīcijas laiku manā vietā. Tas man ļauj eksperimentēt ar asuma dziļumu, kas ir svarīga ainavu fotogrāfijas sastāvdaļa, kā arī tad, ja mērķis ir uzņemt lielu daudzumu detaļu,” saka Teo.
“Zem ūdens man nebija vajadzīgs liels asuma dziļums, tāpēc varēju plašāk atvērt diafragmu, lai iegūtu vairāk gaismas. Kameras automātiskā fokusēšana bija ļoti uzticama un ārkārtīgi nepieciešama, un es iemācījos piekļūt fotografējamam objektam iespējami tuvu, jo īpaši ja ūdens nebija dzidrs. Uzzināju arī to, ka platleņķa objektīvs nodrošina vislabākos rezultātus.”
Tiem, kas nav pārliecināti, vai vēlas ienirt zem ūdens, ir daudz iespēju arī virs tā, lai stimulētu savu rudens fotografēšanas vēlmi. “Cilvēki bieži vien meklē satriecošas ainavas un pavada visu savu laiku, gaidot īsto gaismu, taču es dodu priekšroku detaļām, kuras ir tikpat, ja ne vairāk, aizraujošas,”stāsta Teo. Nobirušas lapas, zīles, košas ogas un sēnes ir lieliski rudens atribūti, kuru fotografēšana neprasa izcilu apgaismojumu vai laika apstākļus. “Paskatieties uz zemi, un jūs drīz vien atradīsiet ļoti daudz interesantu lietu. Detaļās slēpjas neierobežotas iespējas.”
Domājot par detaļām, iespējams, prātā nāk makro fotogrāfijas (un daudzām kompaktkamerām ir labas makro iespējas), tomēr Teo ar vārdu “detaļas” skaidro jebkuru ainas aspektu acu priekšā, nevis visu kopskatu. “Man patīk izmantot savu Canon EF 70-200mm f/2.8L USM objektīvu, lai koncentrētos uz kādu konkrētu lietu, piemēram, daļu no koka. Es pietuvinu un attālinu kadru, lai izolētu sev vajadzīgo skatu,” saka Teo. “To pašu varat darīt arī ar kompaktkameru — izmantojiet to, kas jums ir.”
Strādāšana ar to, kas pieejams, attiecināma arī uz laikapstākļiem — to Teo labi zina. Viņš uzskata, ka dabas fotogrāfijā nav tāda lieta kā slikti laikapstākļi, ir tikai slikts apģērbs (vai kameras aizsarginventāra neesamība — ne visas kameras ir vienlīdz ūdensizturīgas, tāpēc ir svarīgi iegādāties piemērotu lietus aizsargapvalku vai objektīva bendi). Viņš saka: “Ir noderīgi iepriekš apskatīt laika prognozi un plānot, taču iespējas ir visos laikapstākļos — jums tikai jādomā ārpus rāmjiem. Pēc lietus krāsas kļūst intensīvākas. Vējains laiks var traucēt ilgai ekspozīcijai, ja jūsu mērķis ir uzņemt asas fotogrāfijas ar lapām vai citiem kustīgiem objektiem, tomēr jūs varat situāciju pavērst savā labā un iegūt daudz izteiksmīgākas bildes kustībā. Migla rada lielisku noskaņu. Un ir tādi lieliski rīti, kad novērojama migla, rasa un raibi saules stari. Esmu pārāk nepacietīgs, lai gaidītu pareizo gaismu, tāpēc, ja esošā gaisma neder vienam objektam, ko vēlos uzņemt, es atrodu kaut ko citu, ko fotografēt.”
Neskatoties uz to, ka Teo patīk rudens, viņš saka, ka tikpat daudz radošuma slēpjas arī gadalaiku maiņas periodā. “Uzņemiet attēlus ar vīstošiem vasaras ziediem, kas izspraukušies starp rudens lapām, vai arī apskatiet laika prognozes un sagaidiet pirmo sniegu, jo tad, kad tas nolaižas uz zemes un sajaucas ar rudens lapām, var novērot izteiksmīgu gadalaiku sastapšanos,” saka fotogrāfs.
Teo projekts “Rudens lapas” ir plaši publicēts, un viena no projekta fotogrāfijām 2013. gadā pat ieguva otro vietu Savvaļas gada fotogrāfa konkursā kategorijā “Creative Visions”. Teo uzskata, ka starp daudzajiem fotogrāfiem, kas kā rudens lapas mežā sacenšas par uzmanību sociālajos tīklos, pamanīts tiek tikai tas, kas nāk klājā ar jaunu perspektīvu. “Varat doties uz tālām zemēm un uzņemt brīnišķīgas fotogrāfijas, taču lielākā daļa redaktoru tām nepievērsīs uzmanību, ja vien tās ar kaut ko nebūs atšķirīgas,” viņš saka. “Domājiet par to, kādu pienesumu varat dot visam tam, kas jau pastāv.”
Autors: Natālija Dentone (Natalie Denton)
Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.
Atpakaļ uz visiem stāstiemAINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Tveriet katra gadalaika unikālo noskaņu, ņemot vērā šos padomus, ko sniedzis Bendžamins Hegi (Benjamin Hegyi).
MAKRO FOTOGRAFĒŠANA
Savvaļas fotogrāfs Jens Veids (Ian Wade) dalās ar svarīgiem padomiem, kā uzņemt makro fotogrāfijas.
PADOMI UN PAŅĒMIENI
Uzziniet, kā koriģēt gaismas daudzumu attēlos, lai tiem piešķirtu jaunu izskatu.