NAKTS FOTOGRĀFIJA
Nakts debesu fotografēšana
Galvenie paņēmieni zvaigžņu fotografēšanai naktī, tostarp intervāla fotografēšana un zvaigžņu ceļu attēli.
AINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Austriešu fotogrāfs Markus Moravecs (Markus Morawetz) ir vislabāk zināms ar kāzu fotogrāfijām, bet viņu jau ilgstoši ir iedvesmojis piedzīvojumu gars. 2019. gada martā viņš nolēma savā kaislībā dalīties ar savu sievu Karīnu un viņu 10 mēnešu veco meitiņu Fanni. No savām mājām Austrijā pie Vīnes ģimene devās ceļā ar treileri, lai pieredzētu un uzņemtu vienu no dabas iespaidīgākajiem priekšnesumiem — ziemeļblāzmu Norvēģijas ziemeļos.
Pēc tam, kad dažas pēdējās ziemas nedēļas piedzīvojumu meklētāju trijotne bija ceļojusi cauri Austrijai, Vācijai, Dānijai, Zviedrijai un Norvēģijai, tā tika atalgota ar brīnumaino parādību ne tikai vienreiz, bet divreiz. "Tobrīd mēs atradāmies Norvēģijas piekrastē, un laika apstākļi bija ideāli — brīnišķīgas skaidras debesis un bezvējš, — un ziemeļblāzma bija novērojama aptuveni stundu katru dienu — tie bija neticami spilgti zaļas un violetas krāsas viļņi, kas dejoja virs mums," saka Markus.
Daudzi viņiem teica, ka nevar tik tālu ceļot ar mazuli, ka ir pārāk auksts un vietas ir pārāk izolētas no ārpasaules, tomēr Markus un Karīna nodrošinājās ar labu aizsardzību pret laikapstākļiem un uzsāka šo piedzīvojumu. "Viens no mūsu dzīves galvenajiem mērķiem ir sniegt mūsu meitai patiesu izpratni par dabu," viņš saka. "Mēs zinājām, ka tas būs tālu, un mēs zinājām, ka būs auksti, bet marts ir labākais laiks, kad ieraudzīt ziemeļblāzmu.
"Visa pēcpusdiena ir piepildīta ar brīnišķīgi zeltainu gaismu, un pēc saulrieta nāk "zilā stunda" ar viskrāšņākajām gaismām. Pat tad ja ziemeļblāzmu neierauga, šajā laikā ir tik daudz fotografēšanas iespēju." Markus nevēlējās ņemt līdzi smagu aprīkojumu, tāpēc uzņēma ar Canon EOS R, kam pievienoja EF-EOS R adapteri, lai varētu izmantot savus iecienītos EF objektīvus.
Markus Moraveca galvenie padomi ziemeļblāzmas fotografēšanai
Zinot, ka saule noriet aptuveni 17.00, ģimene ieradās jaunā galamērķī agrā pēcpusdienā, lai izlūkotu apkārtni un atrastu vislabāko vietu ar iespaidīgu fonu. Markus un Karīna kopā ar Fanni devās pārgājienā pa apkārtni, lai apskatītu, kādi attiecīgajā vietā ir priekšplāna objekti, kas fotogrāfijām varētu piešķirt mērogu, kā arī padarīt tās interesantākas, tomēr viņi paturēja prātā arī vairākas citas vietas gadījumiem, ja ziemeļblāzma pārvietotos vai citur izskatītos labāk. "Meklējiet tādas lietas kā skaistus akmeņus, ūdeni, kokus vai varbūt kādu mājiņu," Markus iesaka.
Viena no galvenajām fotogrāfu problēmām aukstumā ir ātrā akumulatora izlādēšanās. Zinot, ka priekšlaicīgi izlādējies akumulators var liegt nofotografēt ziemeļblāzmu, Markus vienmēr ņēma līdzi rezerves akumulatoru. "Es to turēju ķermeņa tuvumā, savu bikšu vai jakas kabatā, jo siltāks akumulators ilgāk saglabā enerģiju." Viņš uzņēma ar Canon EOS R, kuras ieteicamā darbības temperatūra ir 0–40°C. Markus zināja, ka nevienas kameras darbību šādā aukstumā nevar garantēt (parasti temperatūra bija no -5 līdz -10°C), un rūpējās, lai nebūtu pēkšņu temperatūras svārstību — kondensāts ir bēdīgi slavens iemesls kameras darbības kļūmēm. Apsverot visus vides faktorus, "EOS R bija lieliska," viņš saka. "Tā darbojās ļoti ilgi, ņemot vērā aukstumu, tā bija lieliska darbam un ar to varēju īstenot savas radošās idejas."
"Nav jāgaida līdz brīdim, kad ieraugāt ziemeļblāzmu, lai sāktu trenēties," saka Markus. "Aukstums ne tikai samazina akumulatora enerģijas līmeni, bet ietekmē arī jūsējo. Tas nozīmē, ka jāstrādā ātri un jāzina, ko darāt, tāpēc laba doma ir pirms došanās uz ziemeļiem patrenēties, uzņemot naksnīgas debesis. Apmeklējiet kādu netālu vietu, kurā ziemā nav gaismas piesārņojuma, lai izmēģinātu darbu ar cimdiem un biezu jaku, un patrenējieties uzņemt ar ilgāku ekspozīciju. Palieciet ārā kādu stundu un, kad esat ieguvis nakts ainavas, izmēģiniet uzņemt zvaigžņu ceļus vai Piena Ceļu."
Lai rezultāti būtu asāki, Markus iesaka uzstādīt kameru uz trijkāja un izmantot mazu ISO ar ilgu ekspozīcijas laiku. "Es nebaidos palielināt ISO, ja nepieciešams, bet, lai uzņemtu gaismas, es dodu priekšroku trijkāja izmantošanai un ilgākai ekspozīcijai, kas variē no vienas līdz piecām sekundēm. No kāzu fotografēšanas prakses zinu, ka nepieciešamības gadījumā labāk ir uzņemt kadru ar lielu ISO 5000, ja ir tiešām tumšs, iegūstot nelielu graudainību, ko pēcapstrādē var viegli noņemt, nevis nokavēt mirkli. Bet ja ir laiks, labāk ir izmantot mazāku ISO, ilgāku ekspozīcijas laiku un novietot kameru uz trijkāja, lai novērstu kustību un iegūtu asāku, skaidrāku attēlu."
Fotografējot šajā ceļojumā, bieži vien vajadzēja mēģināt uzņemt detaļas gaišās vietās, piemēram, piekrastes sniegā vai smiltīs, kā arī detaļas tumšākos elementos, piemēram, debesīs vai kalnos. "Var būt grūtības noteikt, uz ko iestatīt ekspozīciju," saka Markus. "Es nevaru iestatīt pārāk ilgu ekspozīciju, jo tad pludmale ir pārāk gaiša, bet, ja mēru spilgtumu tikai pludmalē, debesis ir pārāk tumšas. Var mēģināt attēlu padarīt gaišāku vai tumšāku pēcapstrādē, bet tas var kļūt graudains un nepietiekami ass."
Markus iecienītais triks ir uzņemt ar vairākām ekspozīcijām. "Es paņemu divas identiski iekomponētas fotogrāfijas, vienu ar ekspozīciju gaišajā zonā, bet otru — tumšajā, un pēc tam pēcapstrādē tās sapludinu, nedaudz uzlabojot arī krāsas. Bet ir vēl vienkāršāks veids — var izmantot Canon EOS R HDR režīmu, kas nepārtrauktā secībā uzņem trīs kadrus ar dažādām ekspozīcijām un tos sapludina vienā attēlā kamerā, izveidojot attēlu ar plašāku tonālo diapazonu." Tomēr ir vērts atcerēties, ka HDR režīmu vislabāk izmantot dienas gaismā. Cita iespēja ir izmantot polarizējošu filtru, kas sniedz iespēju uzlabot krāsu piesātinājumu kadros.
Panākot, ka jūsu fotoattēli izceļas uz pārējo fona, jūs parādāt, ka domājat citādi — tas attiecas uz kompozīciju. "Bieži vien guļu zemā vai uzrāpjos krūmā, jo nevēlos tipiskus kadrus, kādus uzņem visi," saka Markus. "Es vēlos atšķirties — izstāstīt stāstu — atšķirīgu leņķu atrašana palīdz man to sasniegt. Canon EOS R noliecamais ekrāns ar maināmo leņķi palīdzēja man to izdarīt, kad fotografēju ziemeļblāzmu. Tā kā bija daudz sniega un ledus, nebija patīkami gulēt zemē, nosalt un samirkt, kā arī riskēt kāpt kokā, kad daudzu jūdžu attālumā nav slimnīcu. Viss, kas man bija jādara — bija jāpaceļ Canon EOS R augstāk vai zemāk un jānoliec ekrāns, līdz varēju kadru perfekti redzēt."
"Tumsā automātisko fokusēšanu ir grūti saglabāt, tāpēc izmantoju manuālo fokusēšanu un iestatu fokusu uz bezgalību," saka Markus. Tad objektīvs tiek iestatīts tā, lai veidotu attēlu aiz izmērāmā attāluma — šajā gadījumā zvaigžņu attēlu.
Šajā ceļojumā viņš izmantoja gan tālummaiņas objektīvu, gan objektīvu ar fiksētu fokusa attālumu — objektīvus Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM un Canon EF 35mm f/1.4L II USM. "Tie ir lieliski objektīvi ainavām ar ļoti plašu diafragmas atvērumu, kas piešķir attēlam asumu un dziļumu, tāpēc tie bija perfekti piemēroti šim ceļojumam."
Kombinējot Canon EOS R ar Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM objektīvu, Markus apvienoja par dažām sekundēm ilgāku ekspozīciju ar objektīva plašo diafragmas atvērumu. "Lielākajai daļai kadru es turēju diafragmas atvērumu f/2.8. Šāds paņēmiens noder arī zvaigžņu ceļu un Piena ceļa fotografēšanai, tomēr nepieciešams labs objektīvs ar patiesi mazu diafragmas atvērumu, lai nebūtu jāizmanto pārāk liels ISO iestatījums."
Atšķirībā no tradicionālajām DSLR kamerām pilnkadra bezspoguļu Canon EOS R ļāva Markum parādīt attēlus reāllaikā, jo viņš izmantoja kameras elektronisko skatu meklētāju (EVF), lai pirms aizslēga pogas nospiešanas novērtētu gatavā attēla izskatu. "Tas ir fantastiski, jo nav jāuzņem attēls, lai konstatētu, ka tas ir pārāk gaišs vai tumšs — EVF to parāda. Tā var ietaupīt daudz laika un samazināt uztraukumus — tas ir svarīgi, uzņemot ziemeļblāzmu, jo nekad nevar zināt, cik ilgi tā būs redzama, un ir pārāk auksts, lai klīstu apkārt. Kad ir iegūta pareizā ekspozīcija un kompozīcija, varat uzņemt vēl un vēl, ja vien ziemeļblāzma nav pazudusi vai kopējais apgaismojums nav mainījies — šī kamera ir lieliska amatieriem un iesācējiem."
Markus, Karīna un Fanni sasniedza savu mērķi uzņemt lieliskus ziemeļblāzmas kadrus, bet īpaši vērtīgu šo ceļojumu padarīja kopā ar ģimeni pavadītie mirkļi. "Man patīk notvert mirkli, nevis to radīt," viņš saka, tomēr, kad pienāk šie mirkļi, vislabāk ir būt labi sagatavotam.
Autors: Natālija Dentone (Natalie Denton)
Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.
Atpakaļ uz visiem stāstiemNAKTS FOTOGRĀFIJA
Galvenie paņēmieni zvaigžņu fotografēšanai naktī, tostarp intervāla fotografēšana un zvaigžņu ceļu attēli.
AINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Temperatūra zem nulles var nelabvēlīgi iedarboties uz kameru, tāpēc ievērojiet šos profesionāļu padomus, lai fotografētu, kad apkārt ir sniegs un ledus.
SALŪTA FOTOGRĀFIJAS
Aprīkojums, metodes un kompozīcija — labākie padomi salūta fotografēšanai.