DABAS FOTOGRAFĒŠANA

Dabas noslēpumu fotografēšana: stāsts par dabas atjaunošanas projektu

Dabas fotogrāfe stāsta par to, kā dokumentējusi dabas atjaunošanas projektu, caur objektīvu priecājoties par dabas bioloģisko daudzveidību.
Plīvurpūce ar izplestiem spārniem planē pāri koku galotnēm. Nofotografēta dabas atjaunošanas projekta laikā.

Vēju appūstas klinšu virsotnes, purvi pie ezera un mierīgi meži — dabīgie biotopi pievilina savvaļas dzīvniekus un ainavu fotogrāfus, kuriem ir pacietība iemūžināt pakāpeniskās izmaiņas un attīstību cauri gadalaikiem. Tomēr dažkārt, fotografējot laika gaitā, var dokumentēt vēl pamatīgākas izmaiņas, par kurām var priecāties, piemēram, dabas atjaunošanos pamesta karjera teritorijā, kuru atguvusi daba.

Geila ir Natured Secrets fotogrāfe, un viņa aizraujas ar bioloģisko daudzveidību un dabas atjaunošanu zaļajās zonās. Viņa ir dokumentējusi dabas atjaunošanas projekta lēno attīstību netālu no savām mājām Apvienotajā Karalistē, un viņa cer, ka viņas darbs varētu iedvesmot citus atdot atpakaļ dabai kādu mazu platību no sava dārza.

Dabas atjaunošanas fotografēšanas projekts ar vēsturi

Daudzkrāsainas viršu joslas savieno dārzu ar kalna nogāzi, fonā ir zilas debesis.

“Lai sapludinātu dārzu ar ainavu un sasaistītu ar kalna nogāzi, mēs iestādījām viršu joslas,” paskaidro Geila. “Mēs tās papildinājām ar zāli un bērziem, lai atspoguļotu apkārtējo tīreli un dārzs iekļautos ainavā. Visi akmeņi, no kā veidotas kāpnes, viršu dobes, taciņas un sienas, ir no šīs zemes.” Uzņemts ar Canon EOS 6D Mark II un Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvu ar 45 mm, 1/1000 s, f/4.5 un ISO 160. © Natured Secrets

Stāsts sākās pirms 20 gadiem, kad Geila stādīja mežu blakus savām mājām Penninu kalnu grēdā Anglijas ziemeļrietumos, pārvēršot vairs neizmantotu karjeru un kādreizējo ūdeļu audzētavu plaukstošā savvaļas patvērumā.

Tagad, kad ainava ir atguvusi dzīvniekus un augus, ir piepildīts Geilas mērķis — “cerības ceļojums”, nojaucot robežas starp viņas dārzu un atjaunoto apvidu un radot īstu savvaļas teritoriju.

“Kad mēs ieradāmies, es gribēju šai apkārtnei piešķirt “vietas sajūtu”, lai savās attiecībās ar šo vietu varētu izveidot saikni ar dabu,” saka Geila, kas Lankasteras Universitātē ir ieguvusi maģistra grādu dabas aizsardzībā un ekoloģijā. “Sākotnējo ainavu ir pārveidojusi rūpnieciskā darbība, atstājot aizlaistu zemi. Bet, tā kā karjera izstrāde beidzās, šī apkārtne piedzīvoja dabas atgriešanos. Atdzimšanu.

Mēs sākām ar šo transformāciju atdarināšanu un tāda dārza veidošanu, kas ainavā neveidotu redzamas robežas ar esošo vidi. Es nekad nebiju domājusi, ka mums vispār būs dārzs. Mēs tikai “pieradinājām dabu”.

Tā kā zeme lēnām sāk atgūties, Geila redz, ka šis projekts ir perfekti piemērots ilgtermiņa fotografēšanai. “Vairākus gadus studēju Čelsijas Botāniskās mākslas skolā, un es vienmēr jutu, ka [zeme] ir pelnījusi dokumentēšanu,” viņa saka. “Tas var būt dažādos žurnālos un mikro tīmekļa vietnēs, bet man tas ir dalījums starp zinātni un radošumu. Es cerēju, ka šeit manas fotogrāfijas varētu būt nedaudz atšķirīgas.

“Mūsu pamestais karjers nes līdzi rūpnieciskās pagātnes rētas, bet daba pārliecinoši atjaunojas šajā zemē. Esam aizbildņi šai teritorijai, kurā savijas elpu aizraujoša vēsture, rūpniecība, ģeoloģija, savvaļas dzīvnieki un augi, tāpēc es aizrautīgi dokumentēju zemes attīstību un bioloģiskās daudzveidības paplašināšanos, to visu fiksējot fotogrāfijās.”

Saikne ar dabu caur objektīvu

Jauns stirnu buks ir daļēji paslēpies garā zālē.

“Neilgi pirms šī kadra uzņemšanas mēs atklājām, ka esam pazaudējuši briedi no ganāmpulka,” saka Geila. “Mēs nospriedām, ka jaunais stirnu buks, kurš pēkšņi parādījās kameras objektīvā, ir jauns pretendents ganāmpulka vadīšanai. Buciņš ir tikko izaudzējis savu pirmo ragu pāri.” Uzņemts ar Canon EOS 6D Mark II un Canon EF 600mm f/4L IS III USM objektīvu ar 1/800 s, f/4.5 un ISO 200. © Natured Secrets

Mazs piekūnu cālis sēž uz koka zara, ko ieskauj zaļumi.

Geila ganībās blakus mazam mežam ir uz kārts novietojusi piekūnu būri. “Šis ir mūsu pirmais mazais piekūnu cālis, kas pametis blakus esošo ligzdu,” viņa saka. “Viens no vecākiem koku galotnēs piegādāja pārtiku, jo cālim vēl ir jāiemācās, kā medīt.” Uzņemts ar Canon EOS 6D Mark II un Canon EF 600mm f/4L IS III USM objektīvu ar 1/1250 s, f/4.5 un ISO 640. © Natured Secrets

Tagad teritorijā rosās savvaļas dzīvnieki, tostarp brūnie zaķi, kamenes, lauka cīruļi, kuitalas, ķīvītes, ezeru krāšņspāres, piekūni un brieži, un uzreiz var redzēt, kāpēc tā kļuvusi par fotogrāfu paradīzi. Mitrāju, pļavu, mežu un krūmāju krāsu diapazons kopā ar pļavām, kas bagātas ar ziediem, ir piesaistījuši dažādus savvaļas dzīvniekus.

“Pēdējo 20 gadu laikā esam palīdzējuši atjaunot zemi, atsedzot saldūdens avotus, lai uzlabotu apstākļus lielajās mitrāju ielejās un savienotu dīķus ar akmens sienām ar jaunam dīķiem bez akmens sienām,” saka Geila.

“Mēs esam iestādījuši vietējo lapu koku mežus, vērojam, kā tie aug un lēnām pārklājas ar samtainu sūnu, veidojot sulīgi zaļu vidi visa gada garumā un balstot dzīvības pārpilnību. Zari un stumbri smagi ieguļas sūnās, atgādinot zaudētās pasaules miniatūrā, kad to uzņem tuvplānā un palielina.”

Ja izvēlaties dokumentēt savu projektu, iespējams, kādu stūri savā dārzā, ko esat atgriezis atpakaļ dabai, pārliecinieties, ka jums ir pareizā kamera un objektīvs. Geila izmanto savu Canon EOS 6D Mark II kopā ar vienu no viņas makroobjektīviem, lai uzņemtu šīs sīkās pasaules. “Kamera dod mums iespēju būt kopā ar kādu konkrētu radību — vai tas būtu zieda tuvplāns, kukainis vai sporas paparžu lapu apakšā,” viņa saka. “Jūs sākat ieraudzīt lietas, kuras iepriekš neesat pamanījis, un tas man lika labāk apzināties, kā var izveidot labāku saikni ar dabu, izmantojot objektīvu.”

Mācīšanās “skatīties” ar kameru

Ezeru krāšņspāre atpūšas uz glīvenes, un zemāk ūdenī atspīd zilie un zaļie toņi.

Fotografēts pie karjera lielā augšējā dīķa. Ezeru krāšņspāres šeit redzamas, atpūšoties uz glīvenes — Potamogeton alpinus. Glīvenes Anglijā tiek uzskatīts par apdraudētu sugu, jo parasti sastopamas tālāk uz ziemeļiem Skotijas augstienēs. Uzņemts ar Canon EOS 6D Mark II un Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM objektīvu (kura pēctecis tagad ir Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) ar 330 mm, 1/320 s, f/6.3 un ISO 200. © Natured Secrets

Divas pūcītes akmens šķūņa logā, bet trešā pūce sēž uz jumta virs tām.

“Tas ir pūču šķūnis augšējā laukā — tā ir atjaunota sausā akmens konstrukcija,” saka Geila. “Šķūnis atrodas kalna nogāzē, tāpēc mazuļi var viegli ielēkt pļavā.” Uzņemts ar Canon EOS 6D Mark II un Canon EF 600mm f/4L IS III USM objektīvu ar 1/800 s, f/4.5 un ISO 2500. © Natured Secrets

Šī saikne tika nostiprināta, kad Geila kopā ar amatniekiem bija pārbūvējusi šķūni, izmantojot kādreizējā karjerā atrastus akmeņus, un pēc šķūņa atjaunošanas darbiem tajā parādījās plīvurpūču ģimene. Tagad tā ir jauna mājvieta putniem.

“Mācīšanās “skatīties“ caur kameru un klusi gaidīt, līdz parādās plīvurpūces, ir man devusi iespēju vēl vairāk vērot,” saka Geila. “Es pamanu zāles stiebru kustību, gaismas izmaiņas, naktstauriņus, putnus un ziedus, kam viņi pieskaras. Uz mirkli es kļūstu par medījumu, kad objektīvā parādās plēsēja nagi, tam riņķojot virs manis, un pēc tam stāsts mainās, kad es pārvietojos. Es kļūstu par mednieku.”

Geila izmanto otru pilnkadraDSLR kameru, kam izvēlējusies EF objektīvus ar lielāku fokusa attālumu. Paturot vienu kameras korpusu ar makro objektīviem un citu ar teleobjektīviem, viņa nekad nepalaiž garām nevienu mirkli, kad būtu jāmaina objektīvi. Šie rīki viņai palīdz uzņemt iespaidīgas debesis un putnus lidojumā, piemēram, pūces, un attēla stabilizācija ir īpaši svarīga, jo viņa neizmanto trijkāji.

“Lai piekļūtu tuvāk pūcēm, man nepieciešama sasniedzamība, ko piedāvā mans brīnišķīgais objektīvs EF 600mm f/4L IS III USM,” viņa saka. “Es šeit esmu tālu prom no vietas, kurā fotografēju, un man nav slēptuves, tāpēc nevaru vienkārši sēdēt un sajust, ka man pienāk klāt briedis vai putns. Pat sarkanrīklīti ir grūti nofotografēt, jo koki ir tik lieli. Jūs zināt, ka ar 600 mm fokusa attālumu iegūsiet vislabākos kadrus, jo fiksētā fokusa attāluma objektīvs nodrošina asus attēlus, savukārt Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM objektīvs sniedz iespēju tuvināt un tālināt, lai varētu uzņemt putnu, ja tas pārvietojas vai tuvojas. Es varu strādāt no attāluma.”

Dabas atjaunošanas dokumentēšana tagad un nākotnē

Savvaļas burkāna zaļo un balto ziedkopu tuvplāns, fonā izpludināta pļava.

“Šie augi aug karjerā un tā apkārtnē uz slānekļa kaudzēm. Mums patīk savvaļas burkānu baltās ziedkopas vasaras vidū,” saka Geila. “Tomēr vēlāk augusta vidū mazās, zaļās, pupām līdzīgās pākstis apvēršas, kad ir izžuvušas, un ziedu galvas saritinās kā ieliektas putnu ligzdas.” Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM objektīvu ar 1/640 s, f/2.8 un ISO 320. © Natured Secrets

Tuvplāns ar kameni, kas lido starp dadžiem un zāli.

“Viss, ko varu darīt, ir atstāt šo zemi labākā stāvoklī, nekā ieraudzīju,” saka Geila. “Tas ir mans izaicinājums — turpināt to uzlabot. Esmu ieinteresēta sekot līdzi šim projektam, lai mēs varētu redzēt atšķirību.” Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM objektīvu ar 153 mm, 1/1000 s, f/5 un ISO 640. © Natured Secrets

Geila ir arī dokumentējusi dabas atjaunošanas projektu, izmantojot anketas, ziedu nospiešanu, augu saglabāšanu spirtā, kā arī veidojot skices un akvareļus. Viņai patīk īsie mirkļi ar savvaļas dzīvniekiem, kurus ir pievilinājusi šī vieta, un viņa aizrautīgi stāsta par ieguvumiem, ko garīgajai veselībai sniedz mijiedarbība ar dabu. “Skatoties caur kameru šajos agrajos rītos, es iegūstu mieru un klusumu,” viņa skaidro. “Es varu saglabāt šo prāta stāvokli, daloties ar šiem attēliem sociālajos tīklos, palīdzot citiem ar savu pieredzi, kā ieraudzīt skaistumu, kas mūs ieskauj.”

Viņa mudina ikvienu domāt par līdzīga projekta izveidi, sākot ar dažiem kokiem vai krūmiem, lai piesaistītu putnus un kukaiņus. “Ja iespējams, vienmēr stādiet kokus,” viņa iesaka. “Jums nav nepieciešams daudz vietas — pēc sešiem vai septiņiem gadiem jums būs mežs, un jūs varēsiet tajā staigāt un sajust tā radīto vidi.”

Autors: Lorna Dokerila (Lorna Dockerill)

Saistītie produkti

Saistītie raksti