Ausa Stainarsa (Ása Steinars) ne vienmēr ir uzskatījusi, ka Islande ir tik iespaidīga. Septiņu gadu vecumā, pārceļoties uz turieni no Norvēģijas, tā viņai šķita drīzāk kā maza pilsētiņa nevis valsts. Bet, atgriežoties pēc darba ārzemēs vairāku gadu garumā, viņa sāka ieraudzīt uguns un ledus zemi brīnišķīgā, jaunā veidā.
Tagad Ausas fotogrāfijas un videoklipi par saviem piedzīvojumiem mājās un ārzemēs ir nodrošinājuši viņai 700 tūkstošus sekotāju sociālajos tīklos. Meistarīgi apgūstot pašbilžu uzņemšanu ainaviskā vidē, kas vienkāršas pašbildes pārvērš par iespaidīgiem kadriem ar Skandināvijas skatiem, viņas pakalpojuma Instagram un TikTok konti ir arvien augoši veltījumi Islandes vārdos neaprakstāmajiem brīnumiem — no krāteriem, vulkāniem un melno smilšu pludmalēm līdz fjordiem, ledājiem un ūdenskritumiem.
Viņas ainavu fotogrāfijās bieži vien ir cilvēki, parasti viņa pati. Tās nav vienkārši pašbildes; tās aicina skatītāju nostāties viņas vietā — tas šķiet īpaši svarīgi, kad attēli tiek publicēti sociālajos tīklos. “Es vēlos skatītājā radīt sajūtu, ka viņš iedomājas sevi šajā attēlā, sajūtu, kas rada vēlmi turp doties un izbaudīt dabu, nevis vienkārši lūkoties uz attēlu no attāluma,” saka Ausa.
Lai to izdarītu, Stainarsas attēli parasti iesaista vairāk nekā vienu maņu: var gandrīz vai sajust ugunskura siltumu aukstā laikā; dzirdēt krītošā ūdenskrituma skaņu; izgaršot karstu kafiju pēc ilga pārgājiena. “Man,” Stainarsa saka, “fotografēšana nozīmē šīs sajūtas radīšanu — vēlmes ceļot, prieka vai vienkārši iedvesmas sajūta, lai dotos ārā un kāptu kalnā. Dabas fotografēšana vienmēr ir saistīta ar izpēti, tāpēc man patīk pievienot attēlam cilvēku, lai parādītu visu ar to saistīto stāstu.”
Šeit Ausa skaidro, kā viņa to dara, un dalās ar padomiem, lai jūsu ainavu fotogrāfijas paceltu jaunā līmenī un arī jūs varētu redzēt dabas pasauli pavisam citā gaismā.
Ausa Stainarsa (Ása Steinars): skatieties ne tikai uz ainavu, lai iegūtu perfektu kadru
Uzlabojiet kompozīciju ar drosmīgu apģērbu
Atdarinot Ausas pašbildes ainavā, viena attēla daļa, ko iesācēji fotogrāfi bieži aizmirst, ir apģērbs. Ausa izmanto sarkanu, dzeltenu un oranžu apģērbu, ja fotografēšanas diena ir apmākusies vai fotografējamais objekts ir tālumā. Fotografējot cilvēku ainavā, attēlam tiek piešķirta mēroga sajūta, bet spilgtais apģērbs rada krāsu uzplaiksnījumu attēlā, kurš citādi būtu vienmuļš vai vienkrāsains.
Ausa iet pat tik tālu, ka izvēlas atrašanās vietu, kas atbilst apģērbam. Tas ir jo īpaši svarīgi, kad viņa strādā ar apģērbu zīmoliem. Viņa pārliecinās, ka vieta papildina zīmola produktu vai nu kompozicionāli, vai tematiski, tomēr tie paši principi tiek ievēroti arī viņas personiskajos darbos.
“Es atrodu vietu, kas labi iet kopā ar apģērba stilu un krāsām,” viņa saka. “Ja nevēlos, lai apģērbs izceltos, izvēlos vietējā stila apģērbu, kas vairāk saistās ar dabu. Piemēram, islandiešu vilnas džemperus. Tos ir ļoti patīkami valkāt, un tie arī labi iederas dabas kadros un ir lieliski piemēroti cilvēku tuvplānu fotografēšanai.”
Izmantojot šāda veida apģērbu, tiek radīta sajūta par vietu, un galīgajā attēlā ir konkrētās vietas noskaņa.
Iekadrējiet objektu ar dabu
Ausa bieži vien iekadrē objektu, izmantojot dabas elementus, piemēram, klintis, kalnus un ūdenstilpes. Dažkārt viņa veido kadru, priekšplānā novietojot izpludinātus ziedus, kas piesaista uzmanību fotografētajam objektam. Neatkarīgi no attēla kadrēšanas veida ir svarīgi, lai kompozīcija neizskatītos samākslota.
“Man ir ļoti svarīgi, lai attēls būtu dabisks un uz to būtu patīkami skatīties,” saka Ausa. “Kad jūs redzat attēlu, par to nebūtu jādomā, tāpēc jābūt pareizām proporcijām un acīm uzreiz jāatrod objekts, lai tas nebūtu jāmeklē.”
Ir vienkārši fonu padarīt iespaidīgāku, izmantojot tālummaiņu vai teleobjektīvu, kad stāv nedaudz tālāk no fotografējamā objekta, pēc tam pietuvina, kamēr fons aizpilda kadru. Pārvietojot fotografējamo objektu tālāk no objektīva, varat izmantot priekšrocības, ko sniedz hiperfokālā attāluma fokusēšana, kas ļauj objektam un fonam izmantot pieņemamu fokusu pat pie plata diafragmas atvēruma.
Standarta tālummaiņas objektīvam, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, ir piemērots fokusa diapazons, kas noder ainavu fotografēšanas iesācējiem, un tāds ir arī tādam platleņķa objektīvam kā Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM — šī fiksētā fokusa attāluma objektīva nodrošinātā attēlu kvalitāte padara to par lielisku izvēli jebkuram ainavu fotogrāfam.
Ausa saka, ka ir jāeksperimentē ar kompozīciju, jāmaina leņķis un objekta pozīcija, jāuzņem daudz testa kadru un jāapbruņojas ar pacietību. “Ir svarīgi atrast perfektu kadrējumu, un dažkārt tas var prasīt kādu laiku,” viņa skaidro. “Es ieteiktu nesteigties un paeksperimentēt, izmēģināt dažādus leņķus un tos salīdzināt. Varbūt jāsamaina objektīvs, lai redzētu, kā tas izmaina attēlu. Dažkārt vienam attēlam atvēlu ļoti daudz laika, bet tas ir brīžos, kad virsroku gūst mans perfekcionisms. Beigās tas vienmēr atmaksājas.”
Strādājiet ar gaismu, kas pieejama
Uzņemot pašbildes ainavā, Ausai ir svarīgi izmantot pieejamo gaismu, lai uzlabotu galīgo attēlu, neatkarīgi no tā, vai diena ir apmākusies vai caur mākoņiem spīd saule.
“Apskatiet, kas notiek, kad uzņemat saulrieta laikā, salīdzinot ar dienas vidu,” saka Ausa, kas iesaka doties ar kameru ārā dažādos apstākļos, lai izprastu maigas un asas gaismas kontrastu. Šādā veidā varat sākt izmantot gaismu savā labā.
Arī mākoņi var būt labi gaismas izkliedētāji. “Drūmi un apmākušies laikapstākļi Islandē ir ierasti, un es esmu ļoti pieradusi fotografēt šādos apstākļos. Man arī tas patīk, it īpaši fotografējot ainavas, piemēram, kanjonus un ūdenskritumus, kur var būt labi, ja attēlā nav pārāk daudz ēnu,” skaidro Ausa. “Tas rada maigāku izskatu, un ir vienkāršāk iestatīt pareizu ekspozīciju visam attēlam.”
Kad sajutīsiet dabisko apgaismojumu, sāksiet pamanīt, kā tas mainās dažādos gadalaikos. “Zaļā krāsa kļūst ļoti koša mākoņainās dienās, kas piešķir lielisku izskatu vasaras fotogrāfijām,” viņa saka.
Fotografēšanas burvība ar tālvadības ierīcēm un taimeriem
Ausai bieži vien ir papildu izaicinājums būt gan fotogrāfei, gan fotografējamajam objektam. Viņa iestata kameru uz trijkāja, pēc tam to attālināti aktivizē ar savu tālruni un Canon Camera Connect lietotni. Viņa fokusē kameru, izmantojot tālruņa ekrānu, pēc tam iestata taimeri uz divām vai 10 sekundēm, lai būtu laiks nolikt nost tālruni un tas neparādītos galīgajā attēlā. Būtībā tā ir pašbilde, kas pēc tādas neizskatās.
Citreiz viņa izmanto kameras taimeri, fokusējot zemi, kur viņa stāvēs, vai kādu objektu šajā zonā, iestata taimeri un dodas uz savu vietu. Tas ir jo īpaši noderīgi ilgai ekspozīcijai.
“Islandē es uzņemu daudz attēlu ar ziemeļblāzmu, un tālvadības aktivizēšanas ierīce vai taimeris ir ļoti svarīgs,” Ausa atklāj. “Tas ir tāpēc, ka, strādājot ar mazu slēdža ātrumu, ir svarīgi, lai kamera neizkustētos un nerastos miglains kadrs. Canon Camera Connect lietotne kameras aktivizēšanai ir vislabākais risinājums, bet, ja jums tās nav, varat izmantot arī divu sekunžu taimeri, lai vibrācijas no slēdža nospiešanas beigtos pirms attēla uzņemšanas.”
Uzlabojiet savu stilu ar rediģēšanu
“Rediģēšana mūsdienās ir liela daļa no fotogrāfa darba,” saka Ausa, “un ir svarīgi vēlāk pareizi apskatīties uz saviem attēliem.” Viņa iesaka vienmēr uzņemt RAW failu formātā, lai tvertu maksimāli daudz datu un sniegtu sev plašākas iespējas pēcapstrādē. Canon attēlu stilu funkcija, kas ietver tādus iestatījumus kā Ainavas (Landscape), Neitrāls (Neutral) un Precīzs (Faithful), piešķir attēliem konsekventu krāsu paleti un noskaņu. Bet, pārskatot savus fotoattēlus, jūs sajutīsiet, ko darāt labi un kas jums jāuzlabo.
Ausa visiem ainavu fotografēšanas iesācējiem iesaka investēt līdzekļus fotoattēlu rediģēšanas programmatūrā, piemēram, Canon Digital Photo Professional (DPP) vai Adobe® Photoshop® Lightroom®. Ir noderīgi atrast dažus iepriekšējos iestatījumus — būtībā pielāgotus filtrus, ko izmantot programmatūrā, taču tie nevar aizstāt labas zināšanas par pēcapstrādes darbu.
“Iepriekšējo iestatījumu komplektu izmantošana var būt noderīga sākumā, tomēr atcerieties, ka vienmēr tas nav efektīvs risinājums, lai iegūtu lieliskus attēlus,” viņa saka. “Joprojām pašam ir jāveic daudz rediģēšanas darbu arī tad, ja ir labi iepriekšējie iestatījumi.
Turpiniet eksperimentēt un trenēties
Tiem, kuriem fotografēšana ir jauna lieta vai ir maz pieredzes ainavu fotografēšanā, Ausa iesaka skatīties citu autoru darbus un mācīties no tiem. Viņa iesaka atrast fotogrāfus, ko apbrīnojat, un apskatīt, kā viņi strādā ar gaismu, kā iekomponē attēlus un atrod radošus leņķus.
Viņas svarīgākais padoms ir vienkāršs. “Es kameru daudz nēsāju līdzi visur, kur eju, un man ir vairāk nekā 10 gadu pieredze,” viņa saka. “Jo vairāk trenējas, jo labāki rezultāti. Tas ir vienkārši. Ir nepieciešams laiks, lai sasniegtu meistarību. Neviens nav piedzimis kā fotogrāfs.”
Autors: Gerijs Evanss (Gary Evans)
Saistītie produkti
-
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mazs un izsmalcināti viegls RF sērijas 24–50 mm tālummaiņas objektīvs, ko ikdienā varat izmantot ceļojumu, ainavu un citu objektu fotografēšanai. -
EOS R6
Neatkarīgi no tā, ko fotografējat, jūs to darāt, un EOS R6 sniedz jums iespēju būt radošam vēl neapjaustos veidos. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompakts, viegls 24 mm fiksēta fokusa attāluma objektīvs, kas lieliski piemērots ainavu fotografēšanai, videoemuāriem un interjeriem, kā arī lieliskām makro fotogrāfijām. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompakts un viegls RF 15–30 mm tālummaiņas objektīvs, kas lieliski piemērots ceļojumiem, tostarp pilsētu, ainavu, arhitektūras un videoemuāru uzņemšanai, atrodoties ceļā. -
RF 70-200mm F4L IS USM
RF 70-200mm F4L IS USM ir kompakts un viegls L sērijas telefoto tālummaiņas objektīvs, kas perfekti piemērots ceļojumu, kā arī sporta, savvaļas dzīvnieku un portretu fotografēšanai. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideāls ikdienas objektīvs fotogrāfiem, kuri strādā ar pilnkadra bezspoguļu ierīcēm. Ērti lietojamā RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM ierīce ir viegla, kompakta un gatava uzņemt fotoattēlus jaunā līmenī. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
35 mm makro objektīvs ar lielu diafragmas atvērumu f/1.8 platleņķa perspektīvai un fokusēšanai tuvumā; aprīkots ar Hybrid IS.
Saistīti raksti
Padomi uzņemšanai ekstrēmos laikapstākļos
Šeit ir sniegti noderīgi padomi un paņēmieni, lai apgūtu fotografēšanu ekstremālos laikapstākļos, — sākot no aprīkojuma aizsardzības līdz rūpēm par sevi.
Kā fotografēt ainavas, kameru turot rokās
Uzziniet, kā uzņemt skaistas ainavas bez trijkāja.
Kā rediģēt ainavu attēlus pirms drukāšanas
Rediģēšanas metodes, kas jūsu ainavu fotogrāfijas pārvērtīs mākslas darbos.
Ideāls kompanjons ceļojumam
Profesionālais fotogrāfs Martins Bisigs (Martin Bissig) devās ceļojumā uz Šrilanku ar kameru EOS R10.