Laba melnbaltā fotogrāfija ir pārlaicīga — šādu sajūtu nevar nodot ar krāsu fotogrāfiju, turklāt tajā viss izskatās iespaidīgāks, emocionālāks un aizrautīgāks. Tāpēc tā vienmēr ir bijusi iecienīta portretu un kāzu fotografēšanai. Turklāt monohromie attēli (attēli, kuros ir tikai viena krāsa) var būt arī maģiski, lai uzsvērtu formu, faktūru, toņus un detaļas, padarot melnbalto fotogrāfiju vienlīdz piemērotu ainavu un arhitektūras fotografēšanai, spraigas darbības un sporta fotografēšanai, kā arī citu objektu fotografēšanai.
Iespaidīgu melnbalto fotogrāfiju izveide dažkārt var šķist sarežģīta, jo mēs esam pieraduši pasauli redzēt krāsainu. Tālāk ir apkopoti ekspertu padomi, kas palīdzēs apgūt šo fotografēšanas stilu.
MELBALTĀS FOTOGRĀFIJAS
Aktuālas un pārlaicīgas: esiet radošs ar melnbaltajām fotogrāfijām
Kas ir melnbaltā fotogrāfija?
Ir divas melnbalto fotogrāfiju izveides iespējas: varat fotografēt krāsu attēlus un pēcapstrādes laikā pārvērst tos melnbaltos vai varat atlasīt monohromu attēlu opciju kameras izvēlnē Attēla stils, kas ļauj redzēt, kā attēls izskatīsies kameras LCD ekrānā vai caur elektronisko skatu meklētāju.
Ņemiet vērā, ka aina, kas labi izskatās krāsaina, var neizskatīties labi melnbalta un otrādi. Piemēram, sarkani ziedi izceļas uz zaļa fona, ja tie tiek uzņemti krāsaini. Bet, to pašu objektu uzņemot melnbaltu, iespējams, atklāsiet, ka gan sarkanā, gan zaļā krāsa pārvēršas līdzīgos pelēkos toņos.
Prakse palīdzēs jums “redzēt” melnbaltajā režīmā, tomēr mācīšanos varat paātrināt. Parasti konstatēsiet, ka melnbaltajos attēlos vienam un tam pašam objektam nepieciešams lielāks kontrasts nekā krāsu attēlos. Uzņemiet vienu un to pašu objektu divas reizes — vispirms krāsainu un pēc tam melnbaltu — un salīdziniet attēlus.
Melnbaltās fotogrāfijas ieteicams uzņemt RAW formātā, jo tas ļauj vairāk koriģēt attēlu, izmantojot Canon programmatūru Digital Photo Professional (DPP), nekā tas ir iespējams JPEG failiem. Iestatot kamerā RAW failu saglabāšanu, varat arī saglabāt visu attēla krāsu informāciju pat tad, ja uzņemat monohromā režīmā.
Pieci padomi melnbalto fotogrāfiju uzņemšanai
- Izmantojiet mazu diafragmas atvērumu un pēc iespējas zemāku ISO.
- Pārbaudiet kameras histogrammas
- Eksperimentējiet ar filtriem
- Uzņemiet RAW formātā un apskatiet savas kameras opcijas
- Uzsveriet kontrastu melnbaltajos attēlos
Bieži vien kāzu fotografēšanai iecienītie melnbaltie attēli var akcentēt emociju un drāmas sajūtu. Melnbaltajos attēlos arī varat koncentrēt uzmanību uz sejas izteiksmēm, kā arī akcentēt galveno elementu detaļas un formas — sākot no maziem priekšmetiem, piemēram, laulību gredzeniem un apaviem, līdz līgavas kleitai un pat visai atrašanās vietai.
Kopumā melnbaltās fotogrāfijas ir ļoti piemērotas portretiem. Tas varētu būt tāpēc, ka daudzi ikoniski portreti no pagājušā gadsimta ir melnbalti, un mēs esam pieraduši pie šī stila. Sānu apgaismojuma izmantošana ir īpaši efektīva, jo nodrošina spēcīgu kontrastu starp izgaismotajām un noēnotajām vietām.
Melnbaltās dabas un savvaļas dzīvnieku fotogrāfijas
Daudzu ainavu attēlu pamatā ir debesu koši zilā krāsa vai siltie sarkanie toņi, ko rada rietoša saule. Tāpat daudzu dabas kadru pamatā ir bagātīgās dzīvnieku un dabas toņu nokrāsas. Melnbaltās ainavas rada atšķirīgu sajūtu, kas bieži vien ir saistīta ar noskaņu un iespaidīgu skatu, tomēr monohromus dabas kadrus var arī izmantot, lai izceltu skaistas detaļas, ko redzam dzīvniekos, kukaiņos un augos.
Lai iemācītos izprast, kurus attēlus pārvērst melnbaltos, nepieciešama īpaša prasme. Būtībā jūs vēlaties kaut ko “pievienot”, noņemot krāsu, tāpēc pajautājiet sev, kā attēls tiks uzlabots, parādot to melnbaltu.
Meklējiet fotogrāfijas, kas nav atkarīgas no krāsām, lai radītu interesi par tām, vai kurās krāsa novērš uzmanību no objekta. Lieliski piemērotas ir ainavas ar noteiktu noskaņu vai spriedzi, ko rada gaismas un ēna, jo melnbalto attēlu iespaidīgais kontrasts to akcentēs. Dabas fotogrāfiem jāmeklē raksti un detaļas, kuras var izcelt, noņemot krāsu, piemēram, mūžsenu koku miza vai putna spalvu skaistā tekstūra.
Melnbalto ainavu un arhitektūras fotogrāfijas
Ainavas ir labi piemērotas melnbaltajām fotogrāfijām, jo īpaši ja ainā ir ļoti maz krāsu — nav košas zaļās krāsas un ir daži sarkani vai dzelteni ziedi. Varat koncentrēties uz koku bez lapām, akmens sienu un ēku formām. Kompozīcija un kontrasts kļūst par attēla galvenajiem elementiem.
Trešdaļu likuma režģis — to var redzēt caur Canon bezspoguļu kameru, piemēram, Canon EOS RP un Canon EOS R6, elektronisko skatu meklētāju (EVF) un var uzlikt uz EOS DSLR kameru aizmugurējā ekrāna tiešā skata režīmā — ir īpaši noderīgs melnbaltajās fotogrāfijās, kurās ir maz krāsu, kas novērš uzmanību. Novietojot galveno objektu vietā, kur krustojas viena no horizontālajām un vertikālajām līnijām, panāksiet spēcīgāku kompozīciju.
Arhitektūras fotogrāfijas bieži vien tiek uzņemtas melnbaltas, lai uzsvērtu ēku formu. Objektiem ir ļoti piemērota šī iespēja melnbaltajos attēlos palielināt kontrastu. Bieži vien šīs fotogrāfijas tiek uzņemtas agri no rīta. Daļēji tas ir tāpēc, lai izvairītos no satiksmes un cilvēkiem, kas novērš uzmanību, bet arī tāpēc, lai izmantotu gaismu, ko sniedz debesīs zemu esošā saule. Šī gaisma met garas ēnas un var būt estētiski pievilcīga, krītot pāri neapstrādātam akmenim vai betonam. Bieži vien melnbaltās krāsas vienkāršība ievērojami uzlabo ne tikai noskaņu, bet arī faktūru.
Ir vērts izmēģināt fotografēšanu naktī, veidojot gan melnbaltos, gan krāsainos attēlus. Bieži vien vietu atdzīvina ielu apgaismojuma dzeltenā gaisma vai pilnmēness spožums. Savukārt faktūras un raksti ainā tiek efektīvāk parādīti melnbaltajos attēlos. Ja vēlaties parādīt izteiksmīgas formas, ēnu un gaismas sajūtu, melnbaltās fotogrāfijas ļauj izvairīties no problēmām, ko rada vairāki gaismas avoti ar atšķirīgu krāsu temperatūru.
Melnbaltās sporta un spraigas darbības fotogrāfijas
Pēc būtības sporta un aktīvas darbības scenāriji bieži vien ir krāsu pārpildīti — tās ir tik daudz, ka galvenā persona vai objekts, kuru mēģināt iemūžināt, pazūd ainā. Pārveidojot melnbaltos attēlos, var noņemt visus traucējošos elementus, kā arī uzlabot cilvēku sejas izteiksmes.
Ainas ar lielu kontrastu labi izskatās melnbaltajos attēlos, spilgtas saules apstākļos uzņemtie attēli rada dziļas ēnas un gaišas izgaismotās vietas. Melnbaltajos attēlos tās labi izskatās, un efektu var pastiprināt pēcapstrādes laikā, lai radītu iespaidīgus attēlus.
Filtru izmantošana melnbaltajā fotogrāfijā
Fotografējot ar melnbalto filmu, bieži izmanto objektīvu filtrus, lai mainītu attēla toņus. Piemēram, dzeltenie un sarkanie filtri absorbē zilo gaismu, tāpēc zilas debesis izskatās tumšākas.
Tas ne tikai padara ainu dramatiskāku, bet arī pastiprina kontrastu starp baltiem mākoņiem un debesīm. Kā alternatīva Canon EOS digitālo kameru izvēlnes Attēla stils iestatījumos bieži ir pieejams filtra efekts. Varat izvēlēties dzeltenu, sarkanu, oranžu vai zaļu, lai mainītu monohromā attēla toņus, simulējot filtru efektu un uzsverot noteiktas krāsas, tās padarot gaišākas vai tumšākas.
Melnbaltajām fotogrāfijām ieteicamais aprīkojums
Dramatiskiem melnbaltajiem attēliem bieži ir liels kontrasts. Tāpēc ir svarīgi, lai kamerai būtu labs dinamiskais diapazons un tā varētu saglabāt detaļas gan gaišās vietās, gan stipri noēnotās vietās. Pilnkadra kamera ar jebkuru megapikseļu skaitu parasti nodrošina labāku dinamisko diapazonu nekā APS-C modelis, tāpēc tādas kameras kā Canon EOS RP, EOS R6 un EOS 6D Mark II darbojas īpaši labi. Tomēr kameras ar apgrieztu sensoru, piemēram, Canon EOS M50 Mark II un PowerShot G7 X Mark III, var nodrošināt izcilus melnbaltos fotoattēlus, neskatoties uz to, ka tām ir fiziski mazāki attēla sensori.
Visas šīs kameras var uzņemt attēlus RAW režīma kvalitātē ar 14 bitu krāsu dziļumu. Tas nodrošina daudz lielāku dinamisko diapazonu nekā 8 bitu JPEG režīms, sniedzot daudz vairāk iespēju mainīt spilgtumu un palielināt kontrastu, kad attēlus rediģē ar programmatūru, piemēram, DPP.
Visās šajās kamerās ir opcija Melnbalto attēlu stils (Monochrome Picture Style), kas sniedz papildu priekšrocības, jo uzņemšanas laikā varat izmantot digitālos filtrus, piemēram, dzelteno, oranžo, zaļo vai sarkano, lai pakāpeniski uzlabotu zilu debesu ar mākoņiem kontrastu un dramatismu. Ir pieejami arī tonēšanas efekti, piemēram, Sēpija (Sepia), lai radītu antīku fotogrāfiju izskatu. Bezspoguļu kameru priekšrocība ir tā, ka fotografēšanas laikā varat priekšskatīt filtru un tonēšanas efektus tieši skatu meklētājā. Priekšskatījums ir pieejams arī DSLR aizmugurējā ekrānā, ja fotografējat tiešā skata režīmā.
EOS bezspoguļu vai DSLR sistēmas kameru priekšrocība ir tā, ka varat uzlikt katram scenārijam ideāli piemērotu objektīvu. Tālummaiņas objektīvi, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM un RF 24-105mm F4L IS USM, sniedz brīvību fotografēt ar dažādiem fokusa attālumiem, nemainot objektīvus. Tomēr “ātrāki” fiksēta fokusa attāluma objektīvi, piemēram, Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM un RF 85mm F2 MACRO IS STM, sniedz iespēju izmantot lielāku slēdža ātrumu vājā apgaismojumā, lai jūs varētu apturēt kustību, nepalielinot ISO iestatījumu, kas ir noderīgi melnbaltajām fotogrāfijām, jo līdz minimumam samazina attēla trokšņus. Varat iegūt arī seklāku asuma dziļumu, lai ainā izolētu galveno objektu un samazinātu uzmanības novēršanu, kas var rasties pārblīvēta fona dēļ.
Izteiksmīgiem melnbaltajiem attēliem bieži ir ļoti smalkas detaļas un bagātīga tekstūra. Lai to saglabātu attēlos, kas uzņemti, kameru turot rokās, nozīmīga priekšrocība var būt efektīva attēla stabilizācija. Visiem iepriekš minētajiem Canon “IS” objektīviem ir optiskā attēla stabilizācija, savukārt abiem Macro IS objektīviem ir “hibrīda” attēla stabilizācija, kas ir vēl efektīvāka, uzņemot tuvplānus. Canon EOS R6 ir aprīkota ar piecu asu kamerā ietvertu stabilizāciju (IBIS, In-camera Image Stabilizer), kas nodrošina līdz astoņām stabilizācijas pakāpēm, ja to izmanto ar saderīgu objektīvu. Kamera EOS R6 nodrošina arī ārkārtīgi precīzu asuma iestatīšanu pat vissarežģītākajos kadros ar tās jaunākās paaudzes automātiskās fokusēšanas sistēmu.
Autors: Metjū Ričardss (Matthew Richards)
Saistītie produkti
-
Bezspoguļu kameras
EOS R6
Neatkarīgi no tā, ko fotografējat, jūs to darāt, un EOS R6 sniedz jums iespēju būt radošam vēl neapjaustos veidos. -
Bezspoguļu kameras
EOS RP
Maza, viegla un intuitīva pilnkadra bezspoguļu kamera, kas paredzēta ceļošanai un ikdienas fotografēšanai. -
Digitālās kompaktkameras
PowerShot G7 X Mark III
Kamera ar savienojumu — uzņem izcilus videoklipus un fotogrāfijas, kas patiks jūsu sekotājiem. -
RF objektīvi
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideāls ikdienas objektīvs fotogrāfiem, kuri strādā ar pilnkadra bezspoguļu ierīcēm. Ērti lietojamā RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM ierīce ir viegla, kompakta un gatava uzņemt fotoattēlus jaunā līmenī. -
RF objektīvi
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
35 mm makro objektīvs ar lielu diafragmas atvērumu f/1.8 platleņķa perspektīvai un fokusēšanai tuvumā; aprīkots ar Hybrid IS. -
Standarta objektīvs
RF 50mm F1.8 STM
Kompakts, kluss un viegls 50 mm RF fiksēta fokusa attāluma objektīvs ar f/1.8 diafragmas atvērumu, kas lieliski piemērots jūsu radošās vīzijas īstenošanai.
Saistītie raksti
-
DABAS FOTOGRAFĒŠANA
Daba melnbaltās krāsās
Veidojiet pārsteidzošus melnbaltos dabas attēlus ar PowerShot G7 X Mark III.
-
MELBALTĀS FOTOGRĀFIJAS
Melnbalto fotogrāfiju uzņemšana ar ilgu ekspozīciju
Atklājiet, kā Stīvens Maknallijs (Stephen McNally) uzņem mistiskas melnbaltās fotogrāfijas ar ilgu ekspozīciju.
-
MELBALTĀS FOTOGRĀFIJAS
Pasaules atveidošana monohromās fotogrāfijās
Fotogrāfs Kriss Vards (Chris Ward), kas nespēj izšķirt krāsas, skaidro, kā uzņemt attēlus, pievērošot uzmanību smalkām detaļām.
-
ĢIMENES FOTOGRĀFIJAS
11 padomi ģimenes fotografēšanai
Iepazīstieties ar Canon vēstnieces Helēnas Barletas (Helen Bartlett) padomiem un paņēmieniem, kā uzņemt pārsteidzošus ģimenes portretus