MELBALTĀS FOTOGRĀFIJAS

Aktuālas un pārlaicīgas: esiet radošs ar melnbaltajām fotogrāfijām

No ainavām un portretiem līdz kāzām un dabas skatiem — atklājiet, kā uzņemt pārsteidzošas jebkuras tematikas melnbaltās fotogrāfijas, izmantojot mūsu ekspertu padomus, aprakstītos paņēmienus un ieteikto aprīkojumu.
Melnbalts attēls ar baletdejotāju kustībā lielā, greznā telpā. Caur atvērtajām durvīm ienāk saules gaismas strēle.

Laba melnbaltā fotogrāfija ir pārlaicīga — šādu sajūtu nevar nodot ar krāsu fotogrāfiju, turklāt tajā viss izskatās iespaidīgāks, emocionālāks un aizrautīgāks. Tāpēc tā vienmēr ir bijusi iecienīta portretu un kāzu fotografēšanai. Turklāt monohromie attēli (attēli, kuros ir tikai viena krāsa) var būt arī maģiski, lai uzsvērtu formu, faktūru, toņus un detaļas, padarot melnbalto fotogrāfiju vienlīdz piemērotu ainavu un arhitektūras fotografēšanai, spraigas darbības un sporta fotografēšanai, kā arī citu objektu fotografēšanai.

Iespaidīgu melnbalto fotogrāfiju izveide dažkārt var šķist sarežģīta, jo mēs esam pieraduši pasauli redzēt krāsainu. Tālāk ir apkopoti ekspertu padomi, kas palīdzēs apgūt šo fotografēšanas stilu.

Kas ir melnbaltā fotogrāfija?

Tuvplāna attēls ar lielu oranži baltu gliemežvāku, kuram ir izsmalcināta smaile.

Divi piemēri ar gliemežvāka attēlu — viens krāsains, otrs melnbalts. Melnbaltajā versijā uzmanību pievērš viss gliemežvāks, nevis tikai tā smailes gals. Uzņemts ar Canon EOS 250D un Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM objektīvu ar 1/640 s, f/1.4 un ISO200.

Melnbalts tuvplāna attēls ar lielu gliemežvāku, kuram ir izsmalcināta smaile.

Kurš attēls, jūsuprāt, izskatās labāk: krāsainais vai melnbaltais? Runājot par fotogrāfijām, bieži vien skaistumu nosaka skatītāja acis — nav pareizas vai nepareizas atbildes, un eksperimentēšana ir interesanta.

Ir divas melnbalto fotogrāfiju izveides iespējas: varat fotografēt krāsu attēlus un pēcapstrādes laikā pārvērst tos melnbaltos vai varat atlasīt monohromu attēlu opciju kameras izvēlnē Attēla stils, kas ļauj redzēt, kā attēls izskatīsies kameras LCD ekrānā vai caur elektronisko skatu meklētāju.

Ņemiet vērā, ka aina, kas labi izskatās krāsaina, var neizskatīties labi melnbalta un otrādi. Piemēram, sarkani ziedi izceļas uz zaļa fona, ja tie tiek uzņemti krāsaini. Bet, to pašu objektu uzņemot melnbaltu, iespējams, atklāsiet, ka gan sarkanā, gan zaļā krāsa pārvēršas līdzīgos pelēkos toņos.

Prakse palīdzēs jums “redzēt” melnbaltajā režīmā, tomēr mācīšanos varat paātrināt. Parasti konstatēsiet, ka melnbaltajos attēlos vienam un tam pašam objektam nepieciešams lielāks kontrasts nekā krāsu attēlos. Uzņemiet vienu un to pašu objektu divas reizes — vispirms krāsainu un pēc tam melnbaltu — un salīdziniet attēlus.

Melnbaltās fotogrāfijas ieteicams uzņemt RAW formātā, jo tas ļauj vairāk koriģēt attēlu, izmantojot Canon programmatūru Digital Photo Professional (DPP), nekā tas ir iespējams JPEG failiem. Iestatot kamerā RAW failu saglabāšanu, varat arī saglabāt visu attēla krāsu informāciju pat tad, ja uzņemat monohromā režīmā.

Pieci padomi melnbalto fotogrāfiju uzņemšanai

  • Izmantojiet mazu diafragmas atvērumu un pēc iespējas zemāku ISO.
  • Pārbaudiet kameras histogrammas
  • Eksperimentējiet ar filtriem
  • Uzņemiet RAW formātā un apskatiet savas kameras opcijas
  • Uzsveriet kontrastu melnbaltajos attēlos

Melnbaltā fotogrāfija ar līgavu uz kāpnēm, kas pārsteigti skatās augšup. Ēnas uz sienas viņai blakus parāda sieviešu grupu, kas mēģina noķert uzmesto pušķi.

Krāsa var novērst uzmanību no dabiskās formas skaistos portretos un kāzu kadros, savukārt melnbaltajos kadros tiek uzlabota objekta estētika. Tajos var vērot arī atjautīgu gaismu spēli, kā redzams šajā attēlā. Uzņemts ar Canon EOS 6D (tagad tās pēctece ir Canon EOS 6D Mark II) un Canon EF 24mm f/1.4L II USM objektīvu, Canon Speedlite 600EX-RT (tagad tās pēctece ir Canon Speedlite 600EX II-RT) un Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT ar 1/100 s, f/1.8 un ISO3200. © Fabio Mirulla

Melnbalts maza bērna sejas tuvplāns. Īpaša uzmanība pievērsta bērna skropstām.

Melnbaltie attēli parasti ir piemēroti portretiem; bieži minētais iemesls ir tas, ka krāsu trūkums novērš uzmanības izkliedēšanu un fokusē to uz objektu. Šīs fotogrāfijas vienkāršība padara to tik pārsteidzošu. Uzņemts ar Canon EOS R un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/160 s, f/2.8 un ISO200. © Helen Bartlett

Bieži vien kāzu fotografēšanai iecienītie melnbaltie attēli var akcentēt emociju un drāmas sajūtu. Melnbaltajos attēlos arī varat koncentrēt uzmanību uz sejas izteiksmēm, kā arī akcentēt galveno elementu detaļas un formas — sākot no maziem priekšmetiem, piemēram, laulību gredzeniem un apaviem, līdz līgavas kleitai un pat visai atrašanās vietai.

Kopumā melnbaltās fotogrāfijas ir ļoti piemērotas portretiem. Tas varētu būt tāpēc, ka daudzi ikoniski portreti no pagājušā gadsimta ir melnbalti, un mēs esam pieraduši pie šī stila. Sānu apgaismojuma izmantošana ir īpaši efektīva, jo nodrošina spēcīgu kontrastu starp izgaismotajām un noēnotajām vietām.

Melnbaltās dabas un savvaļas dzīvnieku fotogrāfijas

Šajā melnbaltajā tuvplānā strauss pētoši skatās kamerā.

Pārvēršot šo attēlu melnbaltajā, šī strausa galvas apspalvojums izskatās labāk tādā mērā, ka tas vairāk izskatās pēc kažoka, nevis spalvām. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 600mm F11 IS STM objektīvu ar 1/5000 s, f/11 un ISO1600. © John Dickins

Melnbalta meža ainava ziemā, ko ierāmē apsnigušu koku rindas.

Melnbaltajos attēlos iespaidīgi izskatās objekti, kuros ir mazāk krāsu, piemēram, šī ainava ar mežu ziemā. Uzņemts ar Canon PowerShot G7 X Mark III ar 1/500 s, f/2.8 un ISO400. © Helen Bartlett

Daudzu ainavu attēlu pamatā ir debesu koši zilā krāsa vai siltie sarkanie toņi, ko rada rietoša saule. Tāpat daudzu dabas kadru pamatā ir bagātīgās dzīvnieku un dabas toņu nokrāsas. Melnbaltās ainavas rada atšķirīgu sajūtu, kas bieži vien ir saistīta ar noskaņu un iespaidīgu skatu, tomēr monohromus dabas kadrus var arī izmantot, lai izceltu skaistas detaļas, ko redzam dzīvniekos, kukaiņos un augos.

Lai iemācītos izprast, kurus attēlus pārvērst melnbaltos, nepieciešama īpaša prasme. Būtībā jūs vēlaties kaut ko “pievienot”, noņemot krāsu, tāpēc pajautājiet sev, kā attēls tiks uzlabots, parādot to melnbaltu.

Meklējiet fotogrāfijas, kas nav atkarīgas no krāsām, lai radītu interesi par tām, vai kurās krāsa novērš uzmanību no objekta. Lieliski piemērotas ir ainavas ar noteiktu noskaņu vai spriedzi, ko rada gaismas un ēna, jo melnbalto attēlu iespaidīgais kontrasts to akcentēs. Dabas fotogrāfiem jāmeklē raksti un detaļas, kuras var izcelt, noņemot krāsu, piemēram, mūžsenu koku miza vai putna spalvu skaistā tekstūra.

Melnbalto ainavu un arhitektūras fotogrāfijas

Melnbalts attēls ar koku bez lapām neauglīgā ainavā.

Ainavu attēli ar draudīgām debesīm un gaismu, kas veido noskaņu, var izskatīties daudz dramatiskāk melnbaltajos attēlos, no kuriem ir noņemtas krāsas. Uzņemts ar Canon EOS R un Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektīvu ar 105 mm, 1/320 s, f/6.3 un ISO100.

Melnbalts attēls ar betona ēku, kas uzņemta no apakšas, veidojot ģeometriskas formas ar ēnām.

Melnbaltajās fotogrāfijās īpaši labi izskatās bagātīgu formu un faktūru mijiedarbība arhitektūras kadros, krāsām neļaujot novērst uzmanību. Uzņemts ar Canon EOS 90D un Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvu ar 31 mm, 1/250 s, f/8 un ISO100.

Ainavas ir labi piemērotas melnbaltajām fotogrāfijām, jo īpaši ja ainā ir ļoti maz krāsu — nav košas zaļās krāsas un ir daži sarkani vai dzelteni ziedi. Varat koncentrēties uz koku bez lapām, akmens sienu un ēku formām. Kompozīcija un kontrasts kļūst par attēla galvenajiem elementiem.

Trešdaļu likuma režģis — to var redzēt caur Canon bezspoguļu kameru, piemēram, Canon EOS RP un Canon EOS R6, elektronisko skatu meklētāju (EVF) un var uzlikt uz EOS DSLR kameru aizmugurējā ekrāna tiešā skata režīmā — ir īpaši noderīgs melnbaltajās fotogrāfijās, kurās ir maz krāsu, kas novērš uzmanību. Novietojot galveno objektu vietā, kur krustojas viena no horizontālajām un vertikālajām līnijām, panāksiet spēcīgāku kompozīciju.

Arhitektūras fotogrāfijas bieži vien tiek uzņemtas melnbaltas, lai uzsvērtu ēku formu. Objektiem ir ļoti piemērota šī iespēja melnbaltajos attēlos palielināt kontrastu. Bieži vien šīs fotogrāfijas tiek uzņemtas agri no rīta. Daļēji tas ir tāpēc, lai izvairītos no satiksmes un cilvēkiem, kas novērš uzmanību, bet arī tāpēc, lai izmantotu gaismu, ko sniedz debesīs zemu esošā saule. Šī gaisma met garas ēnas un var būt estētiski pievilcīga, krītot pāri neapstrādātam akmenim vai betonam. Bieži vien melnbaltās krāsas vienkāršība ievērojami uzlabo ne tikai noskaņu, bet arī faktūru.

Ir vērts izmēģināt fotografēšanu naktī, veidojot gan melnbaltos, gan krāsainos attēlus. Bieži vien vietu atdzīvina ielu apgaismojuma dzeltenā gaisma vai pilnmēness spožums. Savukārt faktūras un raksti ainā tiek efektīvāk parādīti melnbaltajos attēlos. Ja vēlaties parādīt izteiksmīgas formas, ēnu un gaismas sajūtu, melnbaltās fotogrāfijas ļauj izvairīties no problēmām, ko rada vairāki gaismas avoti ar atšķirīgu krāsu temperatūru.

Melnbaltās sporta un spraigas darbības fotogrāfijas

Melnbalts attēls ar diviem pusaudžiem, kas lēkā pa dārzu.

Šis kadrs ar lielo kontrastu labi izskatās melnbalts. Samazinot traucējošās fona krāsas, skatītāja uzmanība tiek koncentrēta uz objekta seju. Uzņemts ar Canon EOS R un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/2000 s, f/2.2 un ISO400. © Ilvy Njikoktjien

Pēc būtības sporta un aktīvas darbības scenāriji bieži vien ir krāsu pārpildīti — tās ir tik daudz, ka galvenā persona vai objekts, kuru mēģināt iemūžināt, pazūd ainā. Pārveidojot melnbaltos attēlos, var noņemt visus traucējošos elementus, kā arī uzlabot cilvēku sejas izteiksmes.

Ainas ar lielu kontrastu labi izskatās melnbaltajos attēlos, spilgtas saules apstākļos uzņemtie attēli rada dziļas ēnas un gaišas izgaismotās vietas. Melnbaltajos attēlos tās labi izskatās, un efektu var pastiprināt pēcapstrādes laikā, lai radītu iespaidīgus attēlus.

Filtru izmantošana melnbaltajā fotogrāfijā

Lielas lapas melnbaltais tuvplāns, kas uzņemts, izmantojot zaļa filtra efektu.

Parādīti divi lielas lapas piemēri, viens ar zaļā filtra efektu un otrs bez tā. Zaļie filtri ir noderīgi zaļo toņu atdalīšanai, tāpēc ir lieliski piemēroti koku un lapu kadriem. © Marcus Hawkins

Melnbalts lielas lapas tuvplāns.

Daudzām kamerām ir filtra efekts un melnbaltās fotografēšanas iestatījums. Apskatiet, vai tas ir arī jūsu kamerai. © Marcus Hawkins

Fotografējot ar melnbalto filmu, bieži izmanto objektīvu filtrus, lai mainītu attēla toņus. Piemēram, dzeltenie un sarkanie filtri absorbē zilo gaismu, tāpēc zilas debesis izskatās tumšākas.

Tas ne tikai padara ainu dramatiskāku, bet arī pastiprina kontrastu starp baltiem mākoņiem un debesīm. Kā alternatīva Canon EOS digitālo kameru izvēlnes Attēla stils iestatījumos bieži ir pieejams filtra efekts. Varat izvēlēties dzeltenu, sarkanu, oranžu vai zaļu, lai mainītu monohromā attēla toņus, simulējot filtru efektu un uzsverot noteiktas krāsas, tās padarot gaišākas vai tumšākas.

Melnbaltajām fotogrāfijām ieteicamais aprīkojums

Dramatiskiem melnbaltajiem attēliem bieži ir liels kontrasts. Tāpēc ir svarīgi, lai kamerai būtu labs dinamiskais diapazons un tā varētu saglabāt detaļas gan gaišās vietās, gan stipri noēnotās vietās. Pilnkadra kamera ar jebkuru megapikseļu skaitu parasti nodrošina labāku dinamisko diapazonu nekā APS-C modelis, tāpēc tādas kameras kā Canon EOS RP, EOS R6 un EOS 6D Mark II darbojas īpaši labi. Tomēr kameras ar apgrieztu sensoru, piemēram, Canon EOS M50 Mark II un PowerShot G7 X Mark III, var nodrošināt izcilus melnbaltos fotoattēlus, neskatoties uz to, ka tām ir fiziski mazāki attēla sensori.

Visas šīs kameras var uzņemt attēlus RAW režīma kvalitātē ar 14 bitu krāsu dziļumu. Tas nodrošina daudz lielāku dinamisko diapazonu nekā 8 bitu JPEG režīms, sniedzot daudz vairāk iespēju mainīt spilgtumu un palielināt kontrastu, kad attēlus rediģē ar programmatūru, piemēram, DPP.

Visās šajās kamerās ir opcija Melnbalto attēlu stils (Monochrome Picture Style), kas sniedz papildu priekšrocības, jo uzņemšanas laikā varat izmantot digitālos filtrus, piemēram, dzelteno, oranžo, zaļo vai sarkano, lai pakāpeniski uzlabotu zilu debesu ar mākoņiem kontrastu un dramatismu. Ir pieejami arī tonēšanas efekti, piemēram, Sēpija (Sepia), lai radītu antīku fotogrāfiju izskatu. Bezspoguļu kameru priekšrocība ir tā, ka fotografēšanas laikā varat priekšskatīt filtru un tonēšanas efektus tieši skatu meklētājā. Priekšskatījums ir pieejams arī DSLR aizmugurējā ekrānā, ja fotografējat tiešā skata režīmā.

EOS bezspoguļu vai DSLR sistēmas kameru priekšrocība ir tā, ka varat uzlikt katram scenārijam ideāli piemērotu objektīvu. Tālummaiņas objektīvi, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM un RF 24-105mm F4L IS USM, sniedz brīvību fotografēt ar dažādiem fokusa attālumiem, nemainot objektīvus. Tomēr “ātrāki” fiksēta fokusa attāluma objektīvi, piemēram, Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM un RF 85mm F2 MACRO IS STM, sniedz iespēju izmantot lielāku slēdža ātrumu vājā apgaismojumā, lai jūs varētu apturēt kustību, nepalielinot ISO iestatījumu, kas ir noderīgi melnbaltajām fotogrāfijām, jo līdz minimumam samazina attēla trokšņus. Varat iegūt arī seklāku asuma dziļumu, lai ainā izolētu galveno objektu un samazinātu uzmanības novēršanu, kas var rasties pārblīvēta fona dēļ.

Izteiksmīgiem melnbaltajiem attēliem bieži ir ļoti smalkas detaļas un bagātīga tekstūra. Lai to saglabātu attēlos, kas uzņemti, kameru turot rokās, nozīmīga priekšrocība var būt efektīva attēla stabilizācija. Visiem iepriekš minētajiem Canon “IS” objektīviem ir optiskā attēla stabilizācija, savukārt abiem Macro IS objektīviem ir “hibrīda” attēla stabilizācija, kas ir vēl efektīvāka, uzņemot tuvplānus. Canon EOS R6 ir aprīkota ar piecu asu kamerā ietvertu stabilizāciju (IBIS, In-camera Image Stabilizer), kas nodrošina līdz astoņām stabilizācijas pakāpēm, ja to izmanto ar saderīgu objektīvu. Kamera EOS R6 nodrošina arī ārkārtīgi precīzu asuma iestatīšanu pat vissarežģītākajos kadros ar tās jaunākās paaudzes automātiskās fokusēšanas sistēmu.

Autors: Metjū Ričardss (Matthew Richards)

Saistītie produkti

Saistītie raksti