Kustības fotografēšana: kā fotogrāfijās uzņemt kustību

Uzziniet, kā visefektīvāk izmantot jūsu Canon kameras tehnoloģijas, lai radītu pārsteidzošus kadrus ar kustību.
Uzņemti autobusa kustības gaismas ceļi rosīgā ielā Madridē (Spānijā).

No bērniem un mājdzīvniekiem, kas rotaļājas dārzā, līdz krītošiem ūdenskritumiem ainavās, aktīviem sporta veidiem un vēl vairāk — fotografēšana sniedz iespēju vienā attēlā uzņemt dzīvi kustībā.

Kā fotogrāfam jums ir divas galvenās izvēles. Varat nofiksēt darbību, lai uzņemtu konkrētu mirkli, vai izpludināt kustību, radot kustības un ātruma sajūtu. Jūsu Canon kamera ir aprīkota ar tehnoloģijām, kuras varat izmantot abām pieejām, kas šeit sīkāk paskaidrotas.

Izpratne par ekspozīcijas laiku kustības fotografēšanā

Bezdelīga lido pa gaisu, ķerot kukaini.

Laiks, kamēr kameras aizslēgs ir atvērts, tiek mērīts sekundēs vai biežāk sekundes daļās. Ja vēlaties būt pārliecināts, ka kustīgais objekts tiks nofiksēts, aizslēgam jābūt atvērtam ļoti īsu brīdi. Ja vēlaties radīt radošu izpludinājumu, palieliniet laiku, kad aizslēgs ir atvērts. Uzņemts ar Canon EOS 90D un Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM objektīvu ar 1/5300 s, f/7.1 un ISO2500. © Canon Ambassador Markus Varesvuo

Vissvarīgākais faktors kustības uzņemšanā savās fotogrāfijās ir kameras ekspozīcijas laika kontrole. Lieliska ideja ir pārbaudīt ekspozīcijas laiku un eksperimentēt ar to, līdz atrodat sev piemēroto. Lielākajai daļai DSLR kameru minimālais ekspozīcijas laiks ir 1/4000 s vai 1/8000 s, savukārt dažas bezspoguļu EOS kameras sniedz iespēju izmantot elektronisko aizslēgu, kas piedāvā vēl lielāku ātrumu. Skalas otrā galā ir ilgs ekspozīcijas laiks, kas sniedz iespēju dabiski aizmiglot kustīgus objektus, kas var būt ļoti efektīgi, lai radītu kustības sajūtu.

Kā iestatīt ekspozīcijas laiku kustības fotografēšanai

Pūce ar izplestiem spārniem gatavojas nolaisties uz zara.

Ja esat apguvis savas EOS (elektroniski optisko sistēmu) modernās funkcijas, pamēģiniet eksperimentēt ar aizslēga prioritātes (Tv) režīmu. Uzņemts ar Canon EOS 90D un Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM objektīvu ar 1/1300 s, f/2.8 un ISO6400. © Canon Ambassador Markus Varesvuo

Baletdejotājs maina pozīcijas, rokas ir izpludinātas visapkārt.

Aizslēga prioritātes (Tv) režīms var fiksēt vai radoši izpludināt fotografējamā objekta kustību. Uzņemts ar Canon EOS R6 ar 2 s, f/10 un ISO100. © Canon Ambassador Wanda Martin

Canon DSLR un bezspoguļu EOS kamerās uzņemšanas režīms Tv (Time Value, laika vērtība) bieži vien tiek dēvēts par aizslēga prioritātes režīmu. Tas ir lieliski piemērots kustības fotografēšanai, jo varat vienkārši atlasīt vēlamo ekspozīcijas laiku un kameras mērīšanas sistēma automātiski pielāgo diafragmas atvērumu, lai iegūtu pareizu ekspozīciju.

Tomēr ļoti gaiša vai ļoti tumša apgaismojuma apstākļos pieejamais ekspozīcijas laika diapazons var būt ierobežots. Tas nozīmē, ka, uzņemot vājā apgaismojumā, nevar izmantot pietiekami īsu ekspozīcijas laiku, lai nofiksētu fotografējamo objektu, vai saulainās dienās nevar iegūt pietiekami ilgu ekspozīcijas laiku, lai radītu radošu izpludinājumu. Vienkāršākais veids, kā to atrisināt, ir izmantot kameras automātisko ISO režīmu kopā ar aizslēga prioritātes režīmu. Tad kamera automātiski iestatīs jutību, lai jūs varētu uzņemt ar lielu vai mazu ekspozīcijas laiku.

Kā nofiksēt darbību

Cilvēks zilā kajakā brauc pa viļņiem.

Jo vairāk pietuvināt objektu, jo pamanāmāka kļūst jebkāda kameras vibrācija, tāpēc, lai novērstu izplūdušus kadrus, jāizvēlas mazāks ekspozīcijas laiks. Uzņemts ar Canon EOS R6 ar 1/2700 s, f/4 un ISO100. © Canon Ambassador Samo Vidic

Zirgs ar jātnieku, kas aulekšo pa pagalmu, savā ceļā uzmetot gaisā zemi.

Lai parādītu kustību, var ne tikai mainīt ekspozīcijas laikus, bet izmantot arī citas metodes. Sameklējiet notikuma galveno darbību. Labi izskatās viens fotografējamais objekts, bet, uzņemot divus objektus, kas kustas tandēmā, var vēl labāk parādīt ātru kustību un strauju darbību, kā tas redzams šeit ar zirgu un dubļiem, kas tiek uzmesti gaisā. Uzņemts ar Canon EOS 90D un Canon EF-S 70-200mm f/4L IS II USM objektīvu ar 81 mm, 1/8000 s, f/5.6 un ISO400.

Ekspozīcijas laiks 1/250 s ir pietiekami mazs, lai nofiksētu staigājošus cilvēkus, savukārt, ja objekts pārvietojas ātrāk, labāk izmantot 1/500 s. Ātrākiem fotografējamiem objektiem, piemēram, automašīnām un putniem lidojumā, priekšroka dodama ekspozīcijas laikam 1/2000 s, 1/4000 s vai vēl īsākam. Ir svarīgi eksperimentēt ar dažādiem ekspozīcijas laikiem, līdz atrodat, kas jums piemērots, un atcerieties, ka tas jādara ar prieku!

Mazs suns plāna vidū, skrienot kameras virzienā.

Fotografējot mazus dzīvniekus vai bērnus, fotografējamos objektus ir vieglāk fokusēt, ja tie ir vismaz trīs metru attālumā no kameras. Ja tie pienāk pārāk tuvu, ir daudz grūtāk nofiksēt viņu kustību. Uzņemts ar Canon EOS 850D un Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM objektīvu (kura pēctecis tagad ir Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ar 200 m, 1/1600 s, f/3.5 un ISO100.

Pieci bērni spēlējas uz dīvāna, un apkārt viņiem krīt krāsaini konfeti.

Šeit krītošu konfeti kustība ir fiksēta ar ekspozīcijas laiku 1/200 s un zibspuldzi Speedlite EL-100, uzņemot ainā valdošās emocijas. Uzņemts ar Canon EOS 800D (kuras pēctecis ir Canon EOS 850D) un Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objektīvu ar 18 mm, 1/200 s, f/4 un ISO400.

Mazi bērni un suņi mēdz pārvietoties ātri un bieži vien haotiski, tāpēc ekspozīcijas laikam 1/1000 s vajadzētu būt pietiekamam. Līdzīgs ekspozīcijas laiks ir noderīgs sportistu fotografēšanai.

Bērnu un mājdzīvnieku uzņemšanas režīms, kas bieži vien tiek izmantots PowerShot kamerās, izmanto kadrus ar vairākiem fokusa punktiem, lai nodrošinātu labu automātiskās fokusēšanas darbību, sekojot līdzi fotografējamajiem objektiem. EOS kamerās nav bērnu un mājdzīvnieku fotografēšanas režīma, tāpēc pārslēdziet uz Servo AF (nepārtrauktās automātiskās fokusēšanas) režīmu.

Lielākajā daļā Canon kameru ir sporta ainu fotografēšanas režīms, kas ir labs sākuma punkts ātras darbības fiksēšanai. Tas maina kameras uzņemšanas parametrus, lai izmantotu īsu ekspozīcijas laiku, kā arī seko kustīgiem objektiem ar Servo AF un nepārtraukti uzņem vairākus kadrus ar nepārtrauktās fotografēšanas (Continuous Drive) režīmu. Tomēr, lai sporta fotogrāfijās izveidotu kustības izpludinājumu, labāk pārslēgt uz Tv (aizslēga prioritātes) režīmu un iestatīt nepieciešamo ekspozīcijas laiku.

Canon EOS R sistēmas kamerās ir acu automātiskā fokusēšana izsekošanas režīmā, kas ļauj kamerai identificēt un fiksēt fokusu uz fotografējamā objekta acīm, kas ir uzticams veids, kā objektam sekot kustības laikā.

Kā uzņemt izpludinātu kustību

Izpludināta rosīga iela ar cilvēkiem, kas iet visos virzienos.

Lielāks ekspozīcijas laiks kustību tver kā izpludinājumu. Uzņemts ar Canon EOS M100 (kuras pēctecis ir Canon EOS M200) un Canon EF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM objektīvu ar 18 mm, 1/6 s, f/22 un ISO100.

Ilgs aizslēga ātrums un ilga ekspozīcija ļauj fotogrāfijās izveidot izpludinātu kustību. Arī šeit objekta kustības ātrums nosaka, cik lielam ir jābūt ekspozīcijas laikam.

Ekspozīcijas laiks 1/30 s ir labi piemērots velosipēdiem, savukārt ekspozīcijas laiks no 1/60 s līdz 1/125 s labi piemērots automašīnām un motocikliem. Ja vēlaties izpludināt ūdenskritumu, nepieciešama relatīvi ilga ekspozīcija, vislabāk 3–5 sekundes. Tā labi darbojas arī cilvēku izpludināšanai kadros, kur tie staigā apkārt, efektīvi noņemot tos no arhitektūras fotogrāfijām ielu ainās vai rosīgās vietās.

Saulainās dienās var būt grūti panākt pietiekami ilgu ekspozīcijas laiku, lai izveidotu izpludinātu kustību, pat ja lietojat šauru diafragmas atvērumu. Lai to novērstu, kameras objektīvam varat uzlikt ND (neitrāla blīvuma) filtru, kas samazina sensoram piekļūstošās gaismas daudzumu, ļaujot palielināt ekspozīciju. Dažkārt ekspozīcijas laiks var pārsniegt 30 sekundes. Šādā gadījumā atlasiet kameras manuālo režīmu un izmantojiet Bulb režīma iestatījumu.

Kā uzņemt kustību ar intervāla fotogrāfijām

Kad kontrolējat ātrumu, varat radoši izpausties ar video. Intervāla fotografēšana ietver daudzu kadru uzņemšanu ar regulāru intervālu, kas sniedz iespaidu par kustības vai laika paātrināšanu. Jums jāuzņem secīgi attēli ar regulāriem intervāliem — uzziniet vairāk mūsu intervāla fotografēšanas ceļvedī.

Tādās kamerās kā Canon EOS 250D un EOS R sistēmas kamerās ir ietverts intervāla fotografēšanas režīms, kas vēl vairāk atvieglo pārsteidzošu videoklipu uzņemšanu.

Kā radīt kustību ar tālummaiņas izpludinājumu

Izpludināts kadrs ar sarkanām lapām.

Dabiski, ka izpludinātas kustības radīšana ir problemātiska, ja objekts faktiski nekustas. Tomēr varat izveidot interesantu izpludinātas kustības efektu, izmantojot tālummaiņas objektīvu. Uzņemts ar Canon EF 17-40mm f/4L USM ar 1/4 s, f/14 un ISO200.

Atlasiet Tv fotografēšanas režīmu jebkurā DLSR vai bezspoguļu kamerā un mēģiniet panākt ekspozīcijas laiku no 1 līdz 4 sekundēm. Pietuviniet un automātiski fokusējiet, viegli piespiežot aizslēga pogu. Pēc tam pilnībā nospiediet aizslēga pogu, lai uzsāktu eksponēšanu, un aptuveni vidū uzsāciet attālināšanu, izmantojot objektīva tālummaiņas gredzenu. Mēģiniet tālummaiņas pabeigšanu saskaņot ar brīdi, kad beidzas ekspozīcija. Varat arī sākt ar attālinātu attēlu un pēc tam ekspozīcijas laikā to pietuvināt.

Kā uzņemt gaismas ceļus

Gaismas ceļš paceļas virs dzelzceļa sliedēm, ko ietver apsarmojuši koki.

Ilga ekspozīcija ir ļāvusi uzņemt gaismas ceļus gar vilciena sliedēm. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM objektīvu ar 105 mm, 32 s, f/8 un ISO100.

Uzņemot gaismas ceļus, ko rada kustīgi transportlīdzekļi, var lieliski parādīt kustības sajūtu. Tumšā laikā ir maz iespēju pāreksponēt, tāpēc varat izmantot Bulb režīma ekspozīciju un, ja nepieciešams, palielināt ekspozīcijas laiku līdz vairākām minūtēm, lai gaismas ceļos ieplūstu pietiekami daudz gaismas. Vienkārši gādājiet, lai kamera būtu uz trijkāja vai cita stabila atbalsta, kas pasargā no vibrācijām.

Vēl viens triks ir izmantot zibspuldzi, lai apgaismotu kustīgu transportlīdzekli — šādā gadījumā papildus gaismas ceļu uzņemšanai arī automašīna, motocikls, vilciens vai velosipēds tiek jauki eksponēts. Zibspuldze ir jāiestata ekspozīcijas beigu zibspuldzes sinhronizācijas režīmā, lai tā tiktu palaista ekspozīcijas beigās, nevis sākumā. Ja zibspuldze tiek aktivizēta kā parasti ekspozīcijas sākumā, gaismas ceļi drīzāk būs redzami transportlīdzekļa priekšpusē, nevis aiz tā.

Kā veikt panoramēšanu ar kameru

Sacīkšu motobraucējs lielā ātrumā šķērso lauku.

Ja panoramējat kameru, sekojot kustīgiem objektiem, rodas izpludināts fons, tādējādi kustība izskatās dinamiskāka. Uzņemts ar Canon EOS 90D un Canon EF-S 70-200mm f/4L II USM objektīvu ar 135 mm, 1/30 s, f/8 un ISO100.

Strādājot ar lielāku ekspozīcijas laiku, lai panāktu izpludinātu kustību, kameras izkustēšanās vienmēr rada draudus, ka arī galvenais objekts būs izplūdis, jo īpaši ar telefoto objektīviem. Lieliski var palīdzēt attēla stabilizēšana. Dažiem Canon IS (Image Stabilizer, attēla stabilizācija) objektīviem ir automātiskā panoramēšanas noteikšana, kas piemēro korekcijas vertikālā plaknē, kad panoramējat horizontāli.

Citiem Canon IS objektīviem ir pārslēdzami dubultā režīma stabilizētāji, kur 1. režīms ir statiskiem kadriem, bet 2. režīms ir panoramēšanai. Dažiem objektīviem, piemēram,Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM un EF 70-200mm f/4L IS II USM, ir pārslēdzams pat trešais stabilizācijas režīms, kas veic stabilizāciju tikai reālas ekspozīcijas laikā. Tas var atvieglot sekošanu objektiem ar haotisku kustību skatu meklētājā.

Canon EOS R5 un R6 kamerām ir arī IBIS (in-body Image Stabilisation, attēla stabilizācija kameras korpusā). Tā var darboties tandēmā ar optiski stabilizētu objektīvu attēlu stabilizēšanu, panākot vēl vienmērīgāku darbību.

Lai uzzinātu vairāk, izlasiet mūsu ceļvedi Panoramēšanas padomi kadriem ar spraigu darbību.

Kā pievienot kustību kadriem ar vairākām ekspozīcijām

Kadrs ar cilvēku uz velosipēda, kas uz smilšu rampas veic flipu un ir uzņemts ar vairākām ekspozīcijām.

Attēls uzņemts ar vairākām ekspozīcijām, izmantojot nepārtraukto uzņemšanu, kas ir noderīgs rīks aktīvas darbības fotografēšanai. Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark III (tās pēctecis tagad ir Canon EOS 5D Mark IV) ar 1/1600 s, f/8 un ISO400.

Vairākām jaunākajām EOS kamerām, tostarp Canon EOS 5D Mark IV un EOS R sistēmas kamerām, ir vairāku ekspozīciju (Multiple Exposure) funkcija. Varat to izmantot kopā ar nepārtrauktās uzņemšanas (Continuous Shooting) režīmu, lai uzņemtu vairākas darbības pakāpes vienā kadrā. Vislabākos rezultātus iegūsiet, ja starp objektu un fonu būs skaidra atšķirība, piemēram, gaišs objekts uz tumša fona vai otrādi. Plašāku informāciju skatiet ceļvedī Vairāku ekspozīciju fotografēšana (pieejams atsevišķās valodās).

Vēl viena iespēja ir izmantot zibspuldzi. Zibspuldzei Canon Speedlite EL-100 ir programmējams stroboskopiskais režīms. Ilgas ekspozīcijas laikā aktivizējot vairākas zibspuldzes sērijas, var uzņemt kustīgu objektu ar vairākiem punktiem tā ceļā pret nekustīgu fonu.

Kameras pārvietošana, lai videoklipus padarītu interesantākus

Cilvēks garā halātā iet senu drupu priekšplānā.

Filmas var izskatīties dinamiskākas, ja uzņemšanas laikā pārvietojaties ar kameru, nevis nofiksējat to vienā vietā uz trijkāja. Daudzām Canon DSLR un bezspoguļu EOS M un EOS R kamerām ir funkcija Movie Digital IS. Tas ir elektroniskās attēla stabilizēšanas veids filmu uzņemšanai, kas var noņemt kameras izkustēšanos un nodrošināt stabilākus rezultātus. Tas var darboties arī kopā ar attēlu stabilizēšanu objektīvos un Canon EOS R5 un R6 kameru korpusu attēlu stabilizēšanu.


Autors: Metjū Ričards (Matthew Richards)

Saistīti produkti

Saistītie raksti

Padomi par slēdža ātrumu

Apgūstiet slēdža ātruma izmantošanu ar mūsu iesācējiem piemēroto ceļvedi un uzņemiet labākus aktīvas darbības kadrus.

Fotografēšana ar panoramēšanu iesācējiem

Uzziniet šajos padomos, kā panoramēt, lai iegūtu labākas spraigas darbības fotogrāfijas.

Labākie objektīvi spraigai darbībai

Mūsu labāko objektīvu ceļvedis spraigas darbības fotografēšanai.

Kā uzņemt lieliskus spraigas darbības kadrus

Padomi, kā uzņemt pārsteidzošus spraigas darbības kadrus ar savu Canon kameru.