No bērniem un mājdzīvniekiem, kas rotaļājas dārzā, līdz krītošiem ūdenskritumiem ainavās, aktīviem sporta veidiem un vēl vairāk — fotografēšana sniedz iespēju vienā attēlā uzņemt dzīvi kustībā.
Kā fotogrāfam jums ir divas galvenās izvēles. Varat nofiksēt darbību, lai uzņemtu konkrētu mirkli, vai izpludināt kustību, radot kustības un ātruma sajūtu. Jūsu Canon kamera ir aprīkota ar tehnoloģijām, kuras varat izmantot abām pieejām, kas šeit sīkāk paskaidrotas.
Kustības fotografēšana: kā fotogrāfijās uzņemt kustību
Izpratne par ekspozīcijas laiku kustības fotografēšanā
Laiks, kamēr kameras aizslēgs ir atvērts, tiek mērīts sekundēs vai biežāk sekundes daļās. Ja vēlaties būt pārliecināts, ka kustīgais objekts tiks nofiksēts, aizslēgam jābūt atvērtam ļoti īsu brīdi. Ja vēlaties radīt radošu izpludinājumu, palieliniet laiku, kad aizslēgs ir atvērts. Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM objektīvu ar 1/5000 s, f/2.8 un ISO640. © Dani Connor.
Vissvarīgākais faktors kustības uzņemšanā savās fotogrāfijās ir kameras ekspozīcijas laika kontrole. Lieliska ideja ir pārbaudīt ekspozīcijas laiku un eksperimentēt ar to, līdz atrodat sev piemēroto. Lielākajai daļai EOS bezspoguļa kameru maksimālais slēdža ātrums ir 1/4000 s vai 1/8000 s, savukārt dažas bezspoguļa EOS kameras sniedz iespēju izmantot elektronisko slēdzi, kas piedāvā vēl lielāku slēdža ātrumu. Skalas otrā galā ir ilgs ekspozīcijas laiks, kas sniedz iespēju dabiski aizmiglot kustīgus objektus, kas var būt ļoti efektīgi, lai radītu kustības sajūtu.
Kā iestatīt ekspozīcijas laiku kustības fotografēšanai
Ja esat apguvis savas EOS (elektroniski optisko sistēmu) modernās funkcijas, pamēģiniet eksperimentēt ar aizslēga prioritātes (Tv) režīmu. Uzņemts ar Canon EOS R7 un Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM objektīvu ar 1/2000 s, f/8 un ISO500. © Canon Inc.
Aizslēga prioritātes (Tv) režīms var fiksēt vai radoši izpludināt fotografējamā objekta kustību. Uzņemts ar Canon EOS R6 ar 2 s, f/10 un ISO100. © Canon Ambassador Wanda Martin
Canon bezspoguļa kamerās uzņemšanas režīms Tv (Time Value, laika vērtība) bieži vien tiek dēvēts par slēdža prioritātes režīmu. Tas ir lieliski piemērots kustības fotografēšanai, jo varat vienkārši atlasīt vēlamo ekspozīcijas laiku un kameras mērīšanas sistēma automātiski pielāgo diafragmas atvērumu, lai iegūtu pareizu ekspozīciju.
Tomēr ļoti gaiša vai ļoti tumša apgaismojuma apstākļos pieejamais ekspozīcijas laika diapazons var būt ierobežots. Tas nozīmē, ka, uzņemot vājā apgaismojumā, nevar izmantot pietiekami īsu ekspozīcijas laiku, lai nofiksētu fotografējamo objektu, vai saulainās dienās nevar iegūt pietiekami ilgu ekspozīcijas laiku, lai radītu radošu izpludinājumu. Vienkāršākais veids, kā to atrisināt, ir izmantot kameras automātisko ISO režīmu kopā ar aizslēga prioritātes režīmu. Tad kamera automātiski iestatīs jutību, lai jūs varētu uzņemt ar lielu vai mazu ekspozīcijas laiku.
Kā nofiksēt darbību
Jo vairāk pietuvināt objektu, jo pamanāmāka kļūst jebkāda kameras vibrācija, tāpēc, lai novērstu izplūdušus kadrus, jāizvēlas mazāks ekspozīcijas laiks. Uzņemts ar Canon EOS R6 ar 1/2700 s, f/4 un ISO100. © Canon Ambassador Samo Vidic
Lai parādītu kustību, var ne tikai mainīt ekspozīcijas laikus, bet izmantot arī citas metodes. Sameklējiet notikuma galveno darbību. Labi izskatās viens nofotografēts objekts, bet, uzņemot divus objektus, kas saskaņoti kustas, var vēl labāk parādīt ātru kustību un darbību, kā tas redzams šeit ar deltaplānu un izšļakstīto ūdeni. Uzņemts ar Canon EOS R6 Mark II un Canon RF 70-200mm F2.8 IS USM objektīvu ar 147 mm, 1/2000 s, f/4.5 un ISO400.
Ekspozīcijas laiks 1/250 s ir pietiekami mazs, lai nofiksētu staigājošus cilvēkus, savukārt, ja objekts pārvietojas ātrāk, labāk izmantot 1/500 s. Ātrākiem fotografējamiem objektiem, piemēram, automašīnām un putniem lidojumā, priekšroka dodama ekspozīcijas laikam 1/2000 s, 1/4000 s vai vēl īsākam. Ir svarīgi eksperimentēt ar dažādiem ekspozīcijas laikiem, līdz atrodat, kas jums piemērots, un atcerieties, ka tas jādara ar prieku!
Fotografējot mazus dzīvniekus vai bērnus, fotografējamos objektus ir vieglāk fokusēt, ja tie ir vismaz trīs metru attālumā no kameras. Ja tie pienāk pārāk tuvu, ir daudz grūtāk nofiksēt viņu kustību. Uzņemts ar Canon EOS R8 un Canon RF100-400mm F5.6-8 IS USM objektīvu ar 214 mm, 1/1250 s, f/7.1 un ISO800.
Šeit kalnu velosipēda kustība ir fiksēta ar slēdža ātrumu 1/2000 s un zibspuldzi Speedlite EL-1, uzņemot ainā valdošās emocijas. Uzņemts ar Canon EOS R5 un Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM objektīvu ar 15 mm, 1/2000 s, f/3.2 un ISO100.
Mazi bērni un suņi mēdz pārvietoties ātri un bieži vien haotiski, tāpēc ekspozīcijas laikam 1/1000 s vajadzētu būt pietiekamam. Līdzīgs ekspozīcijas laiks ir noderīgs sportistu fotografēšanai.
Bērnu un mājdzīvnieku uzņemšanas režīms, kas bieži vien tiek izmantots PowerShot kamerās, izmanto kadrus ar vairākiem fokusa punktiem, lai nodrošinātu labu automātiskās fokusēšanas darbību, sekojot līdzi fotografējamajiem objektiem. EOS kamerās nav bērnu un mājdzīvnieku fotografēšanas režīma, tāpēc pārslēdziet uz Servo AF (nepārtrauktās automātiskās fokusēšanas) režīmu.
Lielākajā daļā Canon kameru ir sporta ainu fotografēšanas režīms, kas ir labs sākuma punkts ātras darbības fiksēšanai. Tas maina kameras uzņemšanas parametrus, lai izmantotu īsu ekspozīcijas laiku, kā arī seko kustīgiem objektiem ar Servo AF un nepārtraukti uzņem vairākus kadrus ar nepārtrauktās fotografēšanas (Continuous Drive) režīmu. Tomēr, lai sporta fotogrāfijās izveidotu kustības izpludinājumu, labāk pārslēgt uz Tv (aizslēga prioritātes) režīmu un iestatīt nepieciešamo ekspozīcijas laiku.
Canon EOS R sistēmas kamerās ir acu automātiskā fokusēšana izsekošanas režīmā, kas ļauj kamerai identificēt un fiksēt fokusu uz fotografējamā objekta acīm, kas ir uzticams veids, kā objektam sekot kustības laikā.
Kā uzņemt izpludinātu kustību
Lielāks ekspozīcijas laiks kustību tver kā izpludinājumu. Uzņemts ar Canon EOS R5 un Canon RF 10-20mm F4L IS STM objektīvu ar 10 mm, 1/0 s, f/4 un ISO3200.
Ilgs aizslēga ātrums un ilga ekspozīcija ļauj fotogrāfijās izveidot izpludinātu kustību. Arī šeit objekta kustības ātrums nosaka, cik lielam ir jābūt ekspozīcijas laikam.
Ekspozīcijas laiks 1/30 s ir labi piemērots velosipēdiem, savukārt ekspozīcijas laiks no 1/60 s līdz 1/125 s labi piemērots automašīnām un motocikliem. Ja vēlaties izpludināt ūdenskritumu, nepieciešama relatīvi ilga ekspozīcija, vislabāk 3–5 sekundes. Tā labi darbojas arī cilvēku izpludināšanai kadros, kur tie staigā apkārt, efektīvi noņemot tos no arhitektūras fotogrāfijām ielu ainās vai rosīgās vietās.
Saulainās dienās var būt grūti panākt pietiekami ilgu ekspozīcijas laiku, lai izveidotu izpludinātu kustību, pat ja lietojat šauru diafragmas atvērumu. Lai to novērstu, kameras objektīvam varat uzlikt ND (neitrāla blīvuma) filtru, kas samazina sensoram piekļūstošās gaismas daudzumu, ļaujot palielināt ekspozīciju. Dažkārt ekspozīcijas laiks var pārsniegt 30 sekundes. Šādā gadījumā atlasiet kameras manuālo režīmu un izmantojiet Bulb režīma iestatījumu.
Kā uzņemt kustību ar intervāla fotogrāfijām
Kad kontrolējat ātrumu, varat radoši izpausties ar video. Intervāla fotografēšana ietver daudzu kadru uzņemšanu ar regulāru intervālu, kas sniedz iespaidu par kustības vai laika paātrināšanu. Jums jāuzņem secīgi attēli ar regulāriem intervāliem — uzziniet vairāk mūsu intervāla fotografēšanas ceļvedī.
Lielākajai daļai EOS R sistēmas kameru ir pat iebūvēts intervāla fotografēšanas filmas režīms, lai aizraujošu videoklipu uzņemšana būtu vēl vienkāršāka.
Kā radīt kustību ar tālummaiņas izpludinājumu
Dabiski, ka izpludinātas kustības radīšana ir problemātiska, ja objekts faktiski nekustas. Tomēr varat izveidot interesantu izpludinātas kustības efektu, izmantojot tālummaiņas objektīvu.
Atlasiet Tv uzņemšanas režīmu un mēģiniet izmantot slēdža ātrumu no 1 līdz 4 sekundēm. Pietuviniet un automātiski fokusējiet, viegli piespiežot aizslēga pogu. Pēc tam pilnībā nospiediet aizslēga pogu, lai uzsāktu eksponēšanu, un aptuveni vidū uzsāciet attālināšanu, izmantojot objektīva tālummaiņas gredzenu. Mēģiniet tālummaiņas pabeigšanu saskaņot ar brīdi, kad beidzas ekspozīcija. Varat arī sākt ar attālinātu attēlu un pēc tam ekspozīcijas laikā to pietuvināt.
Kā uzņemt gaismas ceļus
Ilga ekspozīcija ir ļāvusi uzņemt gaismas strēles pilsētas ielā. Uzņemts ar Canon EOS R6 Mark II un Canon RF 28-70mm f/2.8 IS USM objektīvu ar 58 mm, 3,2 s, f/14 un ISO100.
Uzņemot gaismas ceļus, ko rada kustīgi transportlīdzekļi, var lieliski parādīt kustības sajūtu. Tumšā laikā ir maz iespēju pāreksponēt, tāpēc varat izmantot Bulb režīma ekspozīciju un, ja nepieciešams, palielināt ekspozīcijas laiku līdz vairākām minūtēm, lai gaismas ceļos ieplūstu pietiekami daudz gaismas. Vienkārši gādājiet, lai kamera būtu uz trijkāja vai cita stabila atbalsta, kas pasargā no vibrācijām.
Vēl viens triks ir izmantot zibspuldzi, lai apgaismotu kustīgu transportlīdzekli — šādā gadījumā papildus gaismas ceļu uzņemšanai arī automašīna, motocikls, vilciens vai velosipēds tiek jauki eksponēts. Zibspuldze ir jāiestata ekspozīcijas beigu zibspuldzes sinhronizācijas režīmā, lai tā tiktu palaista ekspozīcijas beigās, nevis sākumā. Ja zibspuldze tiek aktivizēta kā parasti ekspozīcijas sākumā, gaismas ceļi drīzāk būs redzami transportlīdzekļa priekšpusē, nevis aiz tā.
Kā veikt panoramēšanu ar kameru
Ja panoramējat kameru, sekojot kustīgiem objektiem, rodas izpludināts fons, tādējādi kustība izskatās dinamiskāka. Uzņemts ar Canon EOS R6 Mark II un Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM objektīvu ar 242 mm, 1/40 s, f/16 un ISO160.
Strādājot ar lielāku ekspozīcijas laiku, lai panāktu izpludinātu kustību, kameras izkustēšanās vienmēr rada draudus, ka arī galvenais objekts būs izplūdis, jo īpaši ar telefoto objektīviem. Lieliski var palīdzēt attēla stabilizēšana. Dažiem Canon IS (Image Stabilizer, attēla stabilizēšana) objektīviem ir automātiskā panoramēšanas noteikšana, kas piemēro korekcijas tikai vertikālā plaknē, ja panoramējat horizontāli.
Citiem Canon IS objektīviem ir pārslēdzami dubultā režīma stabilizētāji, kur 1. režīms ir statiskiem kadriem, bet 2. režīms ir panoramēšanai. Dažiem objektīviem, piemēram, Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, ir pat pārslēdzams trešais stabilizācijas režīms, kas veic stabilizāciju tikai reālas ekspozīcijas laikā. Tas var atvieglot sekošanu objektiem ar haotisku kustību skatu meklētājā.
Dažām kamerām, piemēram, Canon EOS R7 un EOS R6 Mark II, ir arī funkcija IBIS (korpusā iebūvēta attēla stabilizācija, In-Body Image Stabilisation). Tā var darboties tandēmā ar optiski stabilizētu objektīvu attēlu stabilizēšanu, panākot vēl vienmērīgāku darbību.
Lai uzzinātu vairāk, izlasiet mūsu ceļvedi Panoramēšanas padomi kadriem ar spraigu darbību.
Kā pievienot kustību kadriem ar vairākām ekspozīcijām
Attēls uzņemts ar vairākām ekspozīcijām, izmantojot nepārtraukto uzņemšanu, kas ir noderīgs rīks aktīvas darbības fotografēšanai. Uzņemts ar Canon EOS R5 un RF 24-70mm F2.8 L IS USM objektīvu ar 1/1600 s, f/3.2 un ISO200.
Lielākajai daļai EOS R sistēmas kameru ir daudzkārtējas ekspozīcijas funkcija. Varat to izmantot kopā ar nepārtrauktās uzņemšanas (Continuous Shooting) režīmu, lai uzņemtu vairākas darbības pakāpes vienā kadrā. Vislabākos rezultātus iegūsiet, ja starp objektu un fonu būs skaidra atšķirība, piemēram, gaišs objekts uz tumša fona vai otrādi. Plašāku informāciju skatiet ceļvedī Vairāku ekspozīciju fotografēšana (pieejams atsevišķās valodās).
Vēl viena iespēja ir izmantot zibspuldzi jeb Canon Speedlite. Ilgas ekspozīcijas laikā aktivizējot vairākas zibspuldzes sērijas, var uzņemt kustīgu objektu ar vairākiem punktiem tā ceļā pret nekustīgu fonu.
Kameras pārvietošana, lai videoklipus padarītu interesantākus
Filmas var izskatīties dinamiskākas, ja uzņemšanas laikā pārvietojaties ar kameru, nevis nofiksējat to vienā vietā uz trijkāja. Daudzām Canon bezspoguļa R sistēmas kamerām ir filmas digitālā attēla stabilizēšanas funkcija (Movie Digital IS). Tas ir elektroniskās attēla stabilizēšanas veids filmu uzņemšanai, kas var noņemt kameras izkustēšanos un nodrošināt stabilākus rezultātus. Tas var arī darboties kopā ar optisko attēlu stabilizēšanu objektīvos un attēlu stabilizēšanu kameru korpusos Canon EOS R5 Mark II un R6 Mark II kamerām.
Autors: Metjū Ričardss (Matthew Richards)
Saistītie produkti
-
Bezspoguļu kameras
EOS R6 Mark II
Fotogrāfijas vai video, darbība vai portreti — kameras EOS R6 Mark II apvienotā veiktspēja un attēlu kvalitāte ļauj radoši uzplaukt -
Bezspoguļu kameras
EOS R8
Pārejiet uz fotografēšanu un filmēšanu ar pilnkadra kameru un īstenojiet savas radošās ieceres. -
Bezspoguļu kameras
EOS R7
Izpētiet savvaļas dzīvniekus ar kameru, kas nodrošina sensacionālu ātrumu un attēlu kvalitāti ērti pārnēsājamā korpusā ar APS-C sensoru — tā konstruēta nākotnes lietošanas vajadzībām. -
Bezspoguļu kameras
EOS R100
Uzņemiet perfektus attēlus izcilā kvalitātē un saglabājiet tos atmiņā ar šo intuitīvo EOS R kameru, kas vienmēr ir gatava darbam. -
RF objektīvi
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Mazs, ātrs un viegls f/2.8 28–70 mm tālummaiņas objektīvs pilnkadra kamerām ar attēla stabilizatoru un izolāciju noturībai pret laika apstākļiem. Lieliski piemērots ceļojumiem, portretiem un ikdienas radošajai darbībai. -
Speedlite piederums
Speedlite EL-10
Inteliģentā un daudzpusīgā Speedlite, kas nodrošina lielāku kontroli un radošumu