Fokusa uzslāņošana ir fotografēšanas metode, kurā jūs uzņemat vairākus kadrus ar nedaudz atšķirīgu fokusēšanas distanci (vairākkadru dublēšana) un pēc tam sapludināt jeb uzslāņojat tos vienā attēlā, lai lielāka objekta vai ainas daļa būtu fokusā. Varat apvienot attēlus, izmantojot rediģēšanas programmatūru vai Canon kamerā iebūvētos fokusa uzslāņošanas rīkus.
Ja fotografējat ļoti tuvu objektam, parasti izmantojat lielu diafragmas atvērumu (mazu f skaitli), lai ielaistu tajā pēc iespējas vairāk gaismas. Tomēr tas nodrošina ļoti mazu asuma dziļumu, un tas nozīmē, ka liela daļa objekta vai ainas nav fokusā. Fokusa uzslāņošana var pavērt paslēpta skaistuma un sīku detaļu pasauli makro fotogrāfijās, bet tā lieliski noder arī ainavās, ja vēlaties, lai aina būtu asa no priekšplāna līdz aizmugurei.
Profesionālajam makro fotogrāfam Metam Dūgam (Matt Doogue) ir vairāk nekā desmit gadu pieredze, fotografējot dabas publikācijām, un viņš ir manuālās fokusa uzslāņošanas eksperts. Tomēr Canon EOS R sistēmas bezspoguļa kameru vismodernākās funkcijas var palīdzēt iegūt tos pašus rezultātus bez jebkādas rediģēšanas. Izmantojot Canon kamerās EOS R7 un EOS R10 ietvertās fokusa vairākkadru dublēšanas funkcijas, ar minimālu piepūli var iegūt valdzinošus tuvplānus.
Fokusa uzslāņošanai ir svarīgi izvēlēties vislabāko iesācēja makro komplektu, tomēr nepieciešamas arī praktiskas zināšanas, kā to lietot. Šajā ceļvedī atklājiet, kā Mets izmanto fokusa uzslāņošanu, lai iegūtu pārsteidzošus dabas kadrus — apstrādājot gan manuāli, gan kamerā. Ar dažiem padomiem, kā uzņemt makro fotogrāfijas, un jaunāko Canon EOS R sistēmas aprīkojumu drīz vien uzņemsiet iespaidīgas un ļoti asas fotogrāfijas.
Iesācēja ceļvedis fokusa uzslāņošanai
Fokusa braketēšana
Neatkarīgi no metodes, ko izmantojat attēlu uzslāņošanai, pirmais procesa posms ir uzņemt attēlu sēriju ar dažādiem fokusa iestatījumiem, lai nofotografētu objektu ar visu veidu asuma dziļumu. To dēvē par fokusa vairākkadru dublēšanu, un gandrīz jebkurai Canon EOS R sistēmas kamerai ir funkcija, kas šo procesu automatizē, uzņemot virkni kadru ar fokusēšanas distanci, kas katram kadram tiek palielināta, lai pēc tam kadrus varētu apvienot.
“Vairākkadru dublēšanas funkcija darbojas no tuvākā objekta fokusa punkta,” Mets skaidro. “Tā automātiski maina objektīva fokusa attālumu, uzņemot kadru ar katru izvēlnē izvēlēto soli, efektīvi sašaurinot ainu.”
Jums jāpārliecinās, ka kamerai ir iestatīts automātiskās fokusēšanas (AF) režīms — objektīviem, kuriem nav AF/MF slēdža, kameras izvēlnē iestatiet AF režīmu. Ja izmantojat platleņķa objektīvu, varat apgriezt gatavo attēlu, lai nodrošinātu, ka viss objekts paliek kadrā.
Metam šķita, ka fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlni ir ļoti viegli iestatīt un lietot. “Kad būsiet ieguvis dažus uzslāņojumus, jūs sapratīsiet, ko dara katra opcija,” viņš saka.
Kad esat gatavs, vienkārši nospiediet slēdža pogu, lai sāktu fotografēt. Skaitītājs LCD ekrāna augšējā stūrī norāda atlikušo fotoattēlu skaitu.
Fokusa uzslāņošana kamerā
Canon EOS R7 un EOS R10 vienkāršo procesu automātiski secīgi uzslāņojot attēlus kamerā, tādējādi novēršot vajadzību apstrādāt darbu datorā. “Iespēja veidot saliktu attēlu kamerā patiešām izmaina šo darbu,” Mets saka. “Tiek saglabāti gan atsevišķi attēli, gan attēli ar saliktu asuma dziļumu, tāpēc rezultāts ir uzreiz redzams. Tomēr, tā kā kamera saglabā atsevišķus uzslāņojuma kadrus, jūs joprojām varat tos apstrādāt pats vai izmantot atsevišķi.”
Kamerā EOS R7 uzslāņošana kamerā ir pieejama ar jebkuru ekspozīcijas režīmu. “Es ieteiktu izmantot manuālo režīmu (M), jo tas ļauj pilnībā kontrolēt kameru un galu galā to, kā izskatās gatavais attēls,” Mets saka. “Jums būs nepieciešams lielāks slēdža ātrums, lai izvairītos no kameras izkustēšanās, ja uzņemat ar kameru rokās, ko var panākt, iestatot lielāku ISO un lielāku diafragmas atvērumu.”
Ieteicams uzņemt izmēģinājuma kadru, lai pārliecinātos, ka esat apmierināts ar iestatījumiem, un svarīgi arī ir, lai kamera būtu stabila. “Veidojot uzslāņošanu kamerā, es gandrīz vienmēr izmantoju trijkāji, jo vēlos samazināt savu ietekmi uz kadru izkustēšanos,” Mets paskaidro. Tomēr tas nav ideāls risinājums dzīviem objektiem. “Šādos scenārijos lielāks slēdža ātrums un lielāks ISO palīdz cīnīties pret nejaušām fotogrāfa kustībām,” viņš piebilst. Kamerā EOS R7 ietvertā attēla stabilizācija sniedz Metam papildu rīcības brīvību, lai fotografētu ar kameru rokās.
Kadru skaits, ko nepieciešams uzņemt, ir atkarīgs no objekta, taču, izmantojot kamerā ietverto uzslāņošanu, Mets ir spējis apvienot simtiem kadru pat tik maziem objektiem kā sāls graudiņš. “Ainavas uzslāņošanai parasti izmanto šaurāku diafragmas atvērumu vai lielāku asuma dziļumu, tāpēc nav jāuzņem tik daudz kadru, jo īpaši ja vienlaikus uzņemat lielākus fokusētus laukumus,” viņš skaidro. Viņš arī piebilst, ka, uzņemot makro fotogrāfijas, pārāk maza asuma dziļuma izmantošana uzslāņošanas laikā var izraisīt difrakciju — optisku efektu, kas samazina attēlu kvalitāti — un gaismas zudumu.
Ja jums nav kameras ar ietvertu uzslāņošanas funkciju, varat apvienot attēlus, izmantojot programmatūru, piemēram, bezmaksas Canon Digital Photo Professional (DPP), kurai ir īpašs salikta asuma dziļuma rīks. “DPP izlīdzinās un sapludinās katra attēla asākās daļas, lai izveidotu gatavo attēlu ar paplašinātu asuma dziļumu,” Mets saka.
Fokusa uzslāņošana programmatūrā DPP
Manuāla fokusa uzslāņošana
Neskatoties uz to, ka Canon EOS R7 un EOS R10 kamerās tiek izmantota tehnoloģija, kas ietaupa laiku, Mets uzskata, ka manuāla fokusa uzslāņošana joprojām ir noderīga. “Tradicionālā fokusa uzslāņošanas metode ir visgrūtākā, taču tā nodrošina vairāk iespēju radošai darbībai un ir pieejama ikvienam,” viņš saka. “Jums ir arī lielāka brīvība izvēlēties apgaismojumu, jo dažas ietvertās funkcijas nedarbojas ar zibspuldzes ierīci.”
Ja jūsu Canon kamera nepiedāvā fokusa vairākkadru dublēšanu vai kamerā ietvertu uzslāņošanu, ir vienkārši izmēģināt manuālo fokusa uzslāņošanu. “Principi ir tie paši, izņemot to, ka lietotājam ir jāuzņem katrs kadrs un pēc tam tas jāapstrādā saliktā uzslāņotā attēlā,” Mets skaidro. Vissvarīgākā ir manuālā ekspozīcija un fokusēšana. “Izslēdziet automātisko fokusēšanu (AF) un manuāli fokusējiet tuvāko objekta punktu,” viņš saka. “Izmantojiet kameras režīmu Live View, lai tuvinātu objektu un nodrošinātu precīzu fokusu, ja tas ir iespējams.”
Apgaismojuma izvēle
Apgaismojums ir svarīgs neatkarīgi no tā, kuru metodi izvēlaties izmantot fokusa uzslāņošanai. Ja nav pietiekami daudz gaismas, slēdža ātrums var būt pārāk lēns, lai nofiksētu kustību, taču, ja tās ir pārāk daudz, rezultāts var būt griezīgs. Mets uzskata, ka dabiskais apgaismojums lieliski saglabā objekta spilgtumu un krāsas, savukārt ārēji gaismas avoti dažkārt attēlu var padarīt garlaicīgu.”
Mets pievieno ārējo apgaismojumu tad, ja dienasgaisma nav pietiekama. “Ir pieejamas pastāvīga apgaismojuma lampas (LED), kas ir vieglas un ko var novietot jebkur ap objektu, tādējādi radot dinamiskākus leņķus,” viņš saka.
Meta uzslāņošanas iestatījumi daudz nemainās, taču viņš pielāgo diafragmas atvērumu atkarībā no objekta lieluma, nepieciešamā uzslāņoto kadru skaita un palielinājuma. “Man ISO parasti ir aptuveni 320, kad izmantoju zibspuldzi, un slēdža ātrums ir aptuveni 1/160 s,” viņš piebilst.
Canon fokusa vairākkadru dublēšanas izvēlne neliek minēt, uzņemot vairākus attēlus, savukārt modernā kamerā iebūvētā saliktā asuma dziļuma funkcija, kas pieejama Canon EOS R10 un EOS R7 kamerās, atvieglo procesu, ietaupot laiku un novēršot nepieciešamību veikt pēcapstrādi, kā arī sniedzot iespēju pieņemt radošākus lēmumus, piemēram, par kompozīciju un ekspozīciju. Manuālā fokusēšana joprojām ir lieliska pieeja, ja vēlaties visu kontrolēt.
Mets uzskata, ka neatkarīgi no izmantotās metodes fokusa uzslāņošana liek ikdienišķajam izskatīties lieliski. “Fokusa uzslāņošana pārvērš parasto par neparasto,” viņš saka. No makro fotogrāfijām līdz ainavām — Canon ērti lietojamie fokusa uzslāņošanas rīki ļaus jums uzņemt pārsteidzošus attēlus, kas būs ļoti asi no priekšplāna līdz aizmugurei.
Autori: Lorēna Skota (Lauren Scott) un Andrea Bola (Andrea Ball)
Saistītie produkti
-
EOS R7
Izpētiet savvaļas dzīvniekus ar kameru, kas nodrošina sensacionālu ātrumu un attēlu kvalitāti ērti pārnēsājamā korpusā ar APS-C sensoru — tā konstruēta nākotnes lietošanas vajadzībām. -
EOS R10
Speriet nākamos soļus fotografēšanā un video veidošanā ar bezspoguļa EOS R sistēmas kameru, kuras konstrukcijas pamatā ir APS-C lieluma sensors. -
RF 100mm F2.8L Macro IS USM
RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ir profesionāls RF makro objektīvs, kas lieliski piemērots, lai uzņemtu fotogrāfijas ar objektiem, kas ir 1,4 reižu lielāki nekā dzīvē, un iespaidīgus portretus, kameru turot rokās, turklāt nodrošina L sērijas kvalitāti.
Saistīti raksti
Labākā fototehnika makro fotografēšanas uzsākšanai
Kameru, objektīvu un piederumu izvēle, lai iegūtu detalizētas makro fotogrāfijas.
Padomi makro fotografēšanai
Makro fotografēšana tagad ir vienkārša — atklājiet labāko komplektu, padomus un paņēmienus.
Ēdiena makro fotografēšana
Veidojiet interesantas abstraktās fotogrāfijas ar ēdienu, izmantojot Canon makro objektīvu.
Svarīgākie padomi ainavu fotografēšanai
Atklājiet fotografēšanas paņēmienus, kas palīdzēs iegūt labākas ainavu fotogrāfijas.