FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI

Kā kontrolēt ekspozīciju

Pārvaldiet diafragmas atvēruma, ekspozīcijas laika un ISO iestatīšanu, lai iegūtu perfektu ekspozīciju un radošus efektus.

Lai izprastu ekspozīciju, varat par kameru domāt kā par gaismas apkopošanas rīku. Ekspozīcija ir vienkārši gaismas daudzums, kam atļaujam ieplūst. Ja atļaujam ieplūst pārāk maz gaismas, attēls ir tumšs vai nepietiekami eksponēts. Ja pārāk daudz — tas var kļūt pārāk gaišs vai pārmērīgi eksponēts.

Apkārtējā gaisma ainā atstarojas no objektiem un virsmām, un jūsu objektīvs to novirza caur kameru uz sensoru, kurā tiek veidots attēls. Automātiskajā vai sižetu režīmā Canon kameras ļoti labi nosaka optimālo gaismas daudzumu, kas nepieciešams līdzsvarotai ekspozīcijai, taču lielāku radošo brīvību varam iegūt, paši uzņemoties vadību.

Diafragmas atvērums

Zaļā mežā uz nokritušām lapām stāv suns. Uzņemts ar Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar f/20, lai palielinātu asuma dziļumu un fokusēts būtu gan suns, gan fons.

Šie divi kadri ir vienādi eksponēti, tomēr ar dažādām diafragmu vērtībām. Izmantojot mazu diafragmas atvērumu, šajā attēlā ir izveidots lielāks asuma dziļums ar asāku fonu. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/60 s, f/20 un ISO20000.

Zaļā mežā uz nokritušām lapām stāv suns. Uzņemts ar Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar f/1.8, seklais asuma dziļums nodrošina, ka suns ir fokusēts, bet fons ir izpludināts.

Diafragmas atvēruma paplašināšana samazina asuma dziļumu, tāpēc daudz mazāk attēla ir fokusā un objekts izceļas uz fona un priekšplāna. Šādos gadījumos ļoti noderīgs ir objektīvs ar lielu diafragmas atvērumu, piemēram, Canon RF 50mm F1.8 STM. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/80 s, f/1.8 un ISO160.

Ekspozīciju var kontrolēt ar trīs faktoriem, ko sauc par ekspozīcijas trīsstūri. Pirmkārt, tas ir diafragmas atvērums — objektīva atvēruma lielums, kas izlaiž cauri gaismu un tiek mērīts kā f skaitlis.

Katram objektīvam ir diafragmas iestatījumu diapazons, kas svārstās no liela līdz mazam. Liels diafragmas atvērums tiek apzīmēts ar maziem skaitļiem, piemēram, f/2.8, — tas ielaiž vairāk gaismas un veido seklu asuma dziļumu (palielinātu izpludinājumu aiz fokusēšanas punkta). Mazi diafragmas atvērumi tiek raksturoti ar lielākiem skaitļiem, piemēram, f/16, — tiek ielaists mazāk gaismas un tiek veidoti lieli fokusēšanas laukumi no priekšplāna līdz fonam.

Ekspozīcijas laiks

Suns vieglā solī iet pa taku, kas noklāta ar lapām. Suns ir izpludināts un nav fokusā, jo tas ir pārvietojies, kamēr Canon EOS R6 slēdzis bija atvērts.

Lai nofiksētu darbību, ir svarīgi izmantot īsu ekspozīcijas laiku. Ja objekts pārvietojas ātrāk par ekspozīcijas laiku, tas izskatīsies izplūdis, kā parādīts attēlā. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/100 s, f/1.8 un ISO125.

Suns mežā lec cauri lapām. Lai gan tas kustas, Canon EOS R6 īsais ekspozīcijas laiks nodrošina ideālu fokusu.

Ekspozīcijas laiks 1/1600 s nofiksē suņa kustību. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/1600 s, f/1.8 un ISO1250.

Otrs ekspozīcijas trīsstūra faktors ir ekspozīcijas laiks, kas ir laika daudzums, kurā gaisma nokļūst uz sensora. Līdzīgi kā ūdens tek pa krānu, jo ilgāk ir atvērts slēdzis, jo vairāk gaismas tam iziet cauri.

Mazs ekspozīcijas laiks (sensors ir atvērts īsu brīdi) var būt noderīgs, lai uzņemtu darbību lielā ātrumā, bet ilgu ekspozīcijas laiku (sensors ir atvērts ilgi) var izmantot radošiem kustības izpludināšanas efektiem, piemēram, gaismas strēlēm vai zīmēšanai ar gaismu.

ISO un troksnis

Canon EOS R6 kamera uz trijkāja ar zāli noaugušā kalna nogāzē, skatu meklētājā redzami zemāk esošie lauki.

Uzņemot ainavas vakara gaismā, ISO100 nodrošinās optimālu attēla kvalitāti un šaurs diafragmas atvērums nodrošinās asumu no priekšpuses līdz aizmugurei. Lai to panāktu, bieži vien jāizmanto liels ekspozīcijas laiks, tāpēc var būt nepieciešams trijkājis vai kamera ar korpusā iebūvēto attēla stabilizāciju (In-Body Image Stabilisation, IBIS).

Trešais ekspozīcijas trīsstūra faktors ir ISO. Tas ļauj pielāgot sensora jutīgumu pret gaismu. Mazāks ISO, piemēram, ISO100, nodrošina labākas kvalitātes fotogrāfijas. Liels ISO padara sensoru jutīgāku, tāpēc pareizai ekspozīcijai vajag mazāk gaismas. Tomēr jāpanāk kompromiss ar palielinātu attēla troksni, un pie ļoti liela ISO tiek ietekmēta attēla kvalitāte.

Parasti vislabāk ir izmantot zemāko iespējamo ISO, taču modernajām Canon kamerām ir lieliska ISO veiktspēja, kas ir savā klasē vadošā, lai jūs varētu ar prieku uzņemt ar ISO1600 vai lielāku iestatījumu un joprojām iegūtu brīnišķīgas, detalizētas fotogrāfijas vājā apgaismojumā.

Ekspozīcijas trīsstūris

Trīs galvenie ekspozīcijas faktori — diafragmas atvērums, ekspozīcijas laiks un ISO — darbojas kopā, tāpēc, mainot vienu faktoru, tas ir jāsalāgo ar citiem, ja vēlaties saglabāt tādu pašu ekspozīciju, vai arī jāļauj kamerai to kompensēt. Tādējādi var būt noderīgi par tām domāt kā par trīsstūra trīs malām. Ja koriģējat vienu malu, tad arī viena vai abas pārējās malas jākoriģē, ja vien necenšaties īpaši palielināt vai samazināt ekspozīcijas līmeņus.

Piemēram, palielinot ekspozīcijas laiku, lai nofiksētu ātru darbību, attēls var būt nepietiekami eksponēts. Lai to kompensētu, jāpalielina diafragmas atvērums vai ISO. Līdzīgi arī — samazinot diafragmas atvērumu, lai palielinātu fokusu no kadra priekšplāna līdz fonam, jāsamazina ekspozīcijas laiks vai ISO. Sāciet domāt par ekspozīciju šādā veidā un drīz vien sapratīsiet, ka ir daudzas iestatījumu kombinācijas, ar kurām var panākt līdzīgi eksponētu fotogrāfiju, un jums ir radošā brīvība izvēlēties jūsu objektam vai ainai piemērotu kombināciju.

Ekspozīcijas režīmi

Roka tur Canon kameru meža celiņa priekšā, ekrānā redzama tālāk esošā taka.

Fotografēšanā ir populāri izmantot manuālo (M) režīmu ar automātisko ISO. Tādējādi varat iestatīt ekspozīcijas laiku un diafragmas atvērumu, atstājot kameras ziņā ISO pielāgošanu atbilstoši ainai.

Meža taka ar kokiem, kas to apņem no abām pusēm, un trīs figūras, kas tālumā stāv saules gaismā; uzņemts ar Canon EOS R6.

Šis noskaņu veidojošais koku tunelis ar smalku noēnoto un izgaismoto vietu līdzsvaru rada izaicinājumu kameras veiktspējai vājā apgaismojumā, tomēr, par laimi, kamera EOS R6 spēj uzņemt augstas kvalitātes fotogrāfijas pat ar lielu ISO. Uzņemot manuālajā režīmā ar automātisko ISO, var nodrošināt pietiekami mazu ekspozīcijas laiku, lai kameru turētu rokās, savukārt ISO tiek pielāgots vāji apgaismotajai ainai. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 105 mm, 1/80 s, f/7.1 un ISO1600.

Canon kamera atvieglo darbu, piedāvājot vairākus ekspozīcijas režīmus, kas ļauj vienā vai citā veidā mainīt ekspozīcijas trīsstūri. Programmas (P) režīmā jūs kontrolējat ISO, un kamera izvēlas ekspozīcijas laiku un diafragmas atvērumu. Izmantojiet ekspozīcijas laika prioritātes (Tv) režīmu un varēsiet mainīt ekspozīcijas laiku, ļaujot kamerai parūpēties par kopējo ekspozīciju. Līdzīgi arī — diafragmas atvēruma prioritātes (Av) režīmā jūs nosakāt f skaitli, un kamera iestata pareizu ekspozīcijas laiku. Varat izvēlēties automātisko ISO vai pats iestatīt ISO. Manuālajā (M) režīmā varat iestatīt jebkuru jums tīkamu diafragmas atvēruma, ekspozīcijas laika un ISO kombināciju.

EOS R sistēmas kamerām ir arī elastīgās prioritātes (Fv) režīms, kas sniedz iespēju mainīt diafragmas atvēruma, ekspozīcijas laika, ekspozīcijas kompensācijas un ISO kontroli vienā režīmā. Mainot vienu iestatījumu, pārējie automātiski tiek pielāgoti, lai saglabātu pareizo ekspozīciju, kas padara ekspozīcijas vadību daudz ātrāku un vienkāršāku.

Šādu ekspozīcijas koriģēšanu var izmantot, lai panāktu radošu efektu. Attēlu aptumšošana padziļinās krāsas un piešķirs attēliem noskaņu, it īpaši ainavu fotogrāfijā. Palielinot ekspozīciju, ēnas tiks padarītas gaišākas un tiks panākta modernāka noskaņa.

Ekspozīcijas dublēšana sniedz iespēju uzņemt ainu ar dažādām ekspozīcijām un vēlāk izvēlēties, kura izskatās vislabāk. Izvēlieties ekspozīcijas skalā no ±1 līdz ±3 pakāpēm un ļaujiet kamerai veikt nepieciešamās iestatījumu korekcijas.

Ilga ekspozīcija

Canon EOS R6 kamera ir uzlikta uz trijkāja un vērsta pret uguņošanu, kas izšauta virs jūras.

Divu sekunžu ekspozīcija šeit izpludina viļņu kustību un ļauj kamerai vienā kadrā uzņemt vairākus uguņošanas uzliesmojumus (skatiet galveno attēlu).

Kad ir mazāk gaismas, var būt jāpalielina ekspozīcijas laiks. Dažkārt tā ir nepieciešamība, bet citkārt radoša izvēle, lai ainā izpludinātu kustību, piemēram, izpludinātu ūdens kustību vai mākoņus. Kamerai ir jābūt pilnīgi nekustīgai, tāpēc trijkājis vai stabila virsma ir būtiska, lai novērstu kameras izkustēšanos. Pat slēdža pogas nospiešana var radīt problēmas, tāpēc vislabāk ir izmantot bezvadu slēdža nospiešanu ar Canon bezvadu tālvadības pulti BR-E1 vai Canon Camera Connect lietojumprogrammu tālrunī, slēdzi aktivizējot no attāluma. Lietojumprogramma ļauj arī uzņemt ekspozīcijas „Bulb” režīmā, kas sniedz iespēju slēdzi turēt nospiestu vairākas minūtes vai vēl ilgāk un lieliski noder uguņošanas uzņemšanai vai zvaigžņu uzņemšanai naktī.

Ja uzņem ar ilgu ekspozīcijas laiku dienā, ir izaicinājums iestatīt tādu ekspozīcijas laiku, lai pieļautu pietiekami daudz kustību. Ideālā gadījumā ekspozīcijas laiks ir ilgāks nekā dažas sekundes, tāpēc jāatceras, ka jāsaglabā zems ISO un mazs diafragmas atvērums. Tas palīdz uzņemt arī mākoņainos vai ēnainos apstākļos, kā arī dienas beigās, kad ir maz dabiskā apgaismojuma. Varat arī iegadāties filtru, ko piestiprina objektīva galā, lai aizsargātu no gaismas iekļūšanas. Neitrāla blīvuma (ND) filtrs ir vislabākais.

Izmantojiet ekspozīciju jaunā veidā

Canon EOS R6 ekrānā, kas atlocīts uz āru, redzama daudzkārtējas ekspozīcijas apvienošana.

Canon EOS R6 kamerā ietvertā daudzkārtējās ekspozīcijas funkcija sniedz iespēju uzņemšanas laikā reāllaikā redzēt efektu, lai jūs varētu perfekti izmantot daudzkārtējo ekspozīciju.

Koku puduris, caur kura zariem spīd saule, ir attēlots ar izgrieztu apakšu stāvoša akmens augšdaļas formā; attēls ir izveidots ar Canon EOS R6 kamerā iebūvēto dubulto ekspozīciju.

Kameras dubultā ekspozīcija piedāvā neierobežotas radošās iespējas. Šim kadram mēs iestatījām daudzkārtējas ekspozīcijas papildināšanas režīmu (Additive) un iekadrējām stāvošo Sarsena akmeni pret gaišajām debesīm, pēc tam apgriezām kameru otrādi un iemūžinājām koku puduri. Uzņemot šādu izteiksmīgu formu uz gaiša fona, tiek nodrošināts, ka otrais kadrs atbilst pirmā kadra formai. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/50 s, f/8 un ISO100.

Kad pārvaldīsiet ekspozīciju, jums būs neierobežotas radošās iespējas. Lielākajai daļai Canon bezspoguļa un DSLR kamerām ir daudzkārtējas ekspozīcijas režīms, kas ļauj sapludināt vairāk nekā vienu kadru. Iedvesmojoties no daudzkārtējas ekspozīcijas paņēmiena, ko izmantoja laikā, kad filmu veidošanā vienu kadru eksponēja divas vai vairākas reizes, šī funkcija ļauj izveidot dažādus satriecošus efektus.

No trim kamerā iekļautajām sapludināšanas opcijām visvairāk filmu veidošanas paņēmieniem atbilst papildināšanas funkcija (Additive), jo tā apvieno gaišo laukumu vērtības, lai baltās zonas paliktu baltas. Uzņemot šajā režīmā, meklējiet drosmīgas formas, spēcīgu kontrastu un pārsteidzošus siluetus.

Nākamajā kameras izmantošanas reizē pamēģiniet eksperimentēt ar ekspozīcijas trīsstūra iestatījumiem un apskatiet, kā tie izmaina jūsu fotogrāfijas.

Autors: Džeimss Patersons (James Paterson)

Saistītie produkti

Saistīti raksti