FOTOGRAFĒŠANAS PAMATI

Izbaudiet laiku brīvā dabā: piecas ūdens fotografēšanas metodes

No izpludinātiem ūdenskritumiem līdz krītošām pilītem — atklājiet šos piecus svarīgos padomus par to, kā fotografēt ūdeni.
Mazs ūdenskritums, kas plūst pāri klintīm un ieplūst upē, kura tek caur bagātīgi zaļojošu mežu.

Lai atpūstos no ikdienas, daudziem patīk ūdens nomierinošā ietekme brīvā dabā, un, iespējams, netālu no jums ir kāda ūdens tilpne — varat ar ģimeni doties uz pludmali vai uz laukiem pastaigā gar līkumainu upi. Iespējams, jūsu šīs vasaras kadros būs ūdens — tie var būt plīstoši viļņi, ūdenskrituma šļakatu miglainā dūmaka vai atspīdums mierīgā ezerā. Bet kā gan uzņemt saistošas fotogrāfijas ar tik daudzveidīgu un kustīgu objektu? Jums ir daudz radošu izvēļu, lai bagātinātu savas vasaras fotogrāfijas.

Šīs piecas ūdens fotografēšanas metodes palīdzēs iegūt augstāka līmeņa attēlus neatkarīgi no tā, vai vasarīgā laikā kaut kur dosieties vai atradīsiet fotografējamos objektus tuvāk mājām aukstāku mēnešu laikā.

1. Kā uzņemt atspulgus ūdenī

Cilvēks tur kameru virs galvas, lai fotografētu skatu pludmalē.

Eksperimentējiet ar kameras augstumu, kad iekadrējat atspulgu: augsts leņķis to var parādīt skaidrāk, bet zems leņķis var jūs pietuvināt ūdens virsmai, panākot dinamiskāku skatu.

Pludmales ainavas kadrs ar skata vietu, kas atspīd ūdenī.

Iespējams, ūdens visfotogēniskākais aspekts ir tā spēja atspoguļot apkārtni. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm f4-7.1 IS STM objektīvu ar 31 mm, 1 s, f/16 un ISO 100.

Plašs ūdens lauks ar mierīgu virsmu ir lieliska vieta, kur uzņemt skaidrus atspulgus, kas brīnišķīgi papildina citādi vienkāršu ainavu, piešķirot tai interesantu dimensiju. Kad kaut kur dodaties, apskatieties, kur ir ūdens, — plūstošas upes nodrošinās abstraktākus atspulgu efektus, bet sastingusi peļķes virsma var radīt mierīgāku, spogulim līdzīgāku atspulgu. Ja vēlaties to nofotografēt, atrodiet no vēja aizsargātu vietu vai uzgaidiet, līdz vēja brāzma norimst, lai uzņemtu kadru.

Iestatot kameru diafragmas prioritātes (Av) režīmā, varēsiet izvēlēties diafragmas atvērumu, kamēr kamera automātiski pielāgos aizslēga ātrumu, lai panāktu pareizu ekspozīciju. Lai nodrošinātu gan priekšplāna, gan atspīdumā redzamo detaļu asumu tālumā, izvēlieties šauru diafragmas atvērumu un izmantojiet asuma dziļuma (DOF) un hiperfokālās fokusēšanas kalkulatoru lietojumprogrammā Photo Companion. Hiperfokāla attāluma fokusēšana palīdz uzlabot kadru asumu, atrodot tuvāko punktu, pie kura var fokusēt, un saglabājot pietiekami asu fonu.

Šaura diafragmas atvēruma vietā varat izmēģināt arī ļoti platu atvērumu, lai izpludinātu priekšplānu vai atspīdumu un panāktu abstraktu efektu.

2. Kā fotografēt ūdenskritumus

Pāreksponēts plūstošs ūdens, kurā redzama izpludināta kustība.

Nepieciešama ilga ekspozīcija, lai krītošu ūdeni nofotografētu ar iespaidīgi izpludinātu kustību. Uzņemts ar Canon EOS 850D un Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektīvu ar 64mm, 15 s, f/20 un ISO100.

Fotogrāfs ar kameru uz trijkāja stāv pie upes ar ūdenskritumu.

Neitrāla blīvuma (ND) filtri ir lieliski piemēroti gaismas bloķēšanai, bet tie var arī apgrūtināt skatīšanos caur skatu meklētāju. Lai to novērstu, attēla iekomponēšanai un fokusēšanai izmantojiet tiešo skatu, pēc tam iestatiet divu sekunžu taimeri, kas palīdzēs izvairīties no kameras izkustēšanās.

Nākamreiz, kad būsiet devies pārgājienā un ieraudzīsiet ūdenskritumu, kas tā vien aicina to nofotografēt, gādājiet, lai iegūtu vislabāko attēlu, savas kameras komplektam pievienojot neitrāla blīvuma (ND) filtru. ND filtri novērš gaismas iekļūšanu kamerā, to regulējot pa izmērāmām pakāpēm, kas sniedz lielākas iespējas izvēlēties aizslēga darbības ātrumu. Sešu pakāpju ND filtrs ir ideāli piemērots ūdenskritumiem — un, iespējams, ir vislabākais filtrs izplūduša ūdens attēliem. Pirms fotografēšanas uzsākšanas izpētiet ūdenskrituma plūsmu un konstatējiet, kurā vietā pamatnē tas saputojas, jo šajā zonā veidosies brīnišķīgi izpludinātas svītras.

Ja vēlaties vienkāršus iestatījumus, noregulējiet kameru uz manuālo (M) režīmu ar pietiekami mazu diafragmas atvērumu, lai nodrošinātu lielu asuma dziļumu, un iestatiet ISO100, pēc tam koriģējiet aizslēga darbības ātrumu, līdz mērījumi ir pareizi. Pēc tam piestipriniet ND filtru un attiecīgi noregulējiet aizslēga darbības ātrumu. Katra ND filtra bloķētā gaismas pakāpe ļauj palielināt ekspozīcijas laiku. Pārrēķināšanai var būt noderīga klikšķu skaitīšanas metode, jo uz vienu pakāpi aizslēga darbības ātrums jāmaina par diviem vai trim klikšķiem (atkarībā no kameras izvēlnē iestatītā pakāpju soļa).

3. Kā iegūt vienmērīgu jūras attēlu

Cilvēks noliecies blakus kamerai un statīvam akmeņainā pludmalē.

Savienojot kameru ar Canon Camera Connect lietojumprogrammu, jums būs iespēja uzsākt un apturēt vairākas minūtes ilgu Bulb (B) režīma ekspozīciju, izmantojot tālruni. Tas nozīmē, ka varēsiet izmantot tik ilgu ekspozīcijas laiku, kā vēlēsieties.

Izpludināta jūra pret piekrastes klintīm saulrieta laikā — uzņemta ar ilgu ekspozīcijas laiku.

Kad ekspozīcija ilgst aptuveni minūti, varat nofotografēt jūru ar dūmakaini izpludinātām svītrām un vieglu mākoņu kustību. Uzņemts ar Canon EOS 850D un Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektīvu ar 24 mm, 2,5 s, f/16 un ISO100.

Pastaiga līkumotā pludmalē ir viens no vasaras lielākajiem priekiem, un jums patiks to nofotografēt, lai attēlu ieliktu albumā. Lai gan jūra piedāvā vienus no iespaidīgākajiem dabas skatiem, fotogrāfijā fiksēta nemierīga ūdens virsma dažkārt var izskatīties nekārtīga. Izmantojot ļoti ilgu ekspozīciju, lai izpludinātu jūras kustību, putojošo ūdeni varat pārvērst zīdaini vienmērīgā virsmā bez detaļām. Ja uzņemat dienas gaismā, jums nepieciešams spēcīgs ND filtrs, kas bloķē aptuveni 10–16 gaismas pakāpes. Krēslā nepieciešams vājāks ND filtrs vai arī to var nemaz nelietot — paklīstiet gar jūru agrā rītā, lai to izmēģinātu, un izbaudiet mirkli, kad pludmalē esat gluži viens, kamēr iestatāt kameru.

4. Kā fotografēt viļņu šķelšanos

Fotogrāfs ar kameru uz trijkāja noliecies uz klintīm, pret kurām atsitas viļņi.

Uzņemot viļņus, var būt sarežģīti noteikt laiku, tāpēc iestatiet kameras nepārtrauktās uzņemšanas režīmu uz lielu ātrumu un ātri uzņemiet sērijas ar kadriem brīdī, kad viļņi sašķīst.

Mazi viļņi sašķīst pret akmeņiem pludmales krastā.

Nekas neparāda ūdens iespaidīgo spēku tā kā viļņi, kas sašķīst, — eksperimentējiet ar dažādiem ekspozīcijas laikiem, lai iegūtu daudzveidīgus attēlus. Uzņemts ar Canon EOS 850D un Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM objektīvu ar 27 mm, 1/20 s, f/25 un ISO100.

Ja vēlaties nofiksēt dramatisko jūras kustību, jums nepieciešams ātrs aizslēga darbības ātrums — aptuveni 1/500 s. Varat arī izmantot lielāku ekspozīcijas laiku, kas var palīdzēt parādīt kustību, pārveidojot šļakatas un pilītes iespaidīgi izpludinātās svītrās. Mēģiniet iestatīt kameru uz ekspozīcijas laika prioritātes (Tv) režīmu un samaziniet ekspozīcijas laiku līdz aptuveni 1/20 s ar ISO100. Ar šādu ekspozīcijas laiku vēlams izmantot trijkāji, bet varat uzņemt arī ar kameru rokās, ja varat to nekustīgi noturēt.

Ja jums ir objektīvs ar IS vai EOS R5, vai R6 ar kameras korpusā ietvertu IS un vēlaties izmantot platleņķa objektīvu, pieturieties pie abu īkšķu likuma — ar 1/20 s ekspozīciju varat uzņemt ar 20 mm objektīvu, kameru turot rokās.

5. Kā nofiksēt ūdens pilītes

Vīrietis tur kameru virs ūdens tasītes, kas novietota pret zilu fonu, un no augšas uzņem fotogrāfiju ar ūdens pilīti, kas izšļakstās.

Novietojot zibspuldzi aiz zila acetāta materiāla, ūdenī tiek radīts krāsains atspulgs.

Ūdens pilīte izšļakstās un rada viļņošanos.

Makro objektīvs, piemēram, RF 35mm F1.8 Macro IS STM, kuru Džeims izmantoja šīs fotogrāfijas uzņemšanai, sniedz iespēju uzņemt ūdens pilītes tuvplānu ar smalkām detaļām. Iepriekš manuāli nofokusējiet uz vietu, kur nokritīs pilīte. Uzņemts ar Canon EOS RP un RF 35mm F1.8 Macro IS STM objektīvu ar 2 s, f/16 un ISO100.

Diemžēl laikapstākļi ne vienmēr ir labi. Šādos gadījumos varat trenēties ūdens fotografēšanā tuvāk mājām — tuvplānos var fantastiski izskatīties ūdens pilītes. Lai notvertu krītošu ūdens pilīti, jums jāizmanto ārējā zibspuldze, piemēram, Canon Speedlite EL-100, un jāfotografē tumšā vietā. Šādi varat izmantot zibspuldzes ilgumu (zibspuldzes uzplaiksnījuma ilgumu), lai nofiksētu kustību, kad pilīte saskaras ar ūdens virsmu apakšā.

Izmēģiniet šo metodi, novietojot ūdens pilinātāju vai šļirci virs glāzes ar ūdeni un novietojot zibspuldzi, lai tā pilīti apgaismotu no aizmugures. Iestatiet kameru manuālajā (M) režīmā ar f/8, ISO100 un ekspozīcijas laiku aptuveni divas sekundes. Uzsāciet ekspozīciju, piliniet ūdeni, pēc tam manuāli iedarbiniet zibspuldzi, kad pilīte saskaras ar virsmu, vai izmantojiet tālvadības zibspuldzes aktivizētāju, lai zibspuldzi palaistu automātiski. Tas ir izaicinājums jūsu kameras pārvaldības un apgaismojuma lietošanas prasmēm, tomēr var iegūt iespaidīgus attēlus.

Autors: Džeimss Patersons (James Paterson)

Saistītie produkti

Saistītie raksti