Astoņi padomi efektīvai pieejamās gaismas izmantošanai

Gaisma ir vissvarīgākais katras uzņemtās fotogrāfijas elements Uzziniet, kā atrast vislabāko gaismu — dabisko vai mākslīgo — un kādi iestatījumi ir nepieciešami, lai to uzņemtu.
Canon EOS R6 kamera uzņem attēlu ar bērnu, kurš tur rokā balonus, fonā rietot saulei.

Ja apgaismojuma apstākļi ir harmonijā ar ainu vai objektu, kas atrodas jūsu priekšā, rezultāti var būt sensacionāli. Iemācoties atpazīt labāko pieejamo gaismas avotu — dabisko vai mākslīgo apgaismojumu, varat panākt milzīgus ieguvumus. Pats labākais — jums nav nepieciešams dārgs apgaismojuma komplekts, lai efektīvi izmantotu gaismu. Viss nepieciešamais ir jūsu acis, lai ieraudzītu labu gaismu. Kad sāksiet skatīties, ieraudzīsiet, ka tā ir visapkārt.

Šeit ir astoņi padomi, kā pilnveidot fotografēšanu pieejamā apgaismojumā.

1. Izmantojiet noteiktu dienas laiku savā labā

Laiva pusdienlaikā peld pa Douru upi Portu, Portugālē. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu.

Skaidras dienas pusdienlaikā saules gaisma spīd no augšas uz leju, krāsas ir vēsas un veido asas ēnas pār Portu, kas atrodas upes krastā. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 44 mm, 1/125 s, f/10 un ISO100.

Saule riet pār Douru upi Portu, Portugālē. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu.

Tuvojoties krēslai, zemais saules gaismas leņķis veido siltāku, maigāku un noskaņām bagātīgāku gaismu. Gaisma izceļ detaļas, uzsverot apkārtni ar pievilcīgu gaismas un ēnu spēli. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 24 mm, 1/100 s, f/10 un ISO640.

Zeme vienmēr griežas, tāpēc dabiskās gaismas leņķis un kvalitāte visu laiku mainās. Pusdienlaikā, kad ir spoža saule un skaidras debesis, gaisma ir spēcīga un plūst no augšas uz leju, radot attēlus ar izteiktu kontrastu. Parasti fotogrāfiem šāda veida gaisma nepatīk, tomēr tā var būt noderīga, ja mērķis ir saules gaismu ietvert fotografētajā ainā.

Kad saule nolaižas zemāk debesīs, gaismai ir jāpārvietojas cauri lielākam Zemes atmosfēras slānim. Krāsu spektra zemākos viļņu garumus, piemēram, zilo un violeto krāsu, atmosfērā esošās daļiņas izkliedē, tāpēc krāsas izskatās maigākas un siltākas. Tāpēc vakara gaisma un saulrieti ir spilgti sarkani un dzelteni, bet laiks tieši pēc saullēkta un tieši pirms tās rietēšanas tiek dēvēts par zelta stundu.

2. Efektīvi izmantojiet laikapstākļus

Kaili koki, kas tīti zilā miglā. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu.

Mākoņi un migla mīkstinās un izkliedēs dabisko gaismu, lai iegūtu attēlu ar noskaņu. Uzņemts ar Canon EOS RP un Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM objektīvu ar 1/160 s, f/7.1 un ISO250.

Vīrietis, kas ziemīgā dienā stāv mežā ar Canon kameru, kas novietota uz statīva.

Miglainā gaisma ziemīgā rītā ir lieliski piemērota, lai uzņemtu noskaņas pilnus lauku ainu kadrus.

Laikapstākļiem ir liela ietekme uz dabiskā apgaismojuma kvalitāti. Ja diena ir apmākusies, mākoņi izkliedē saules gaismu un ēnas kļūst mazāk izteiktas. Tāpat migla un lietus var gaismu padarīt vēl maigāku un vēsāku.

Nozīme ir arī gadalaikam. Tas ir atkarīgs no jūsu atrašanās vietas pasaulē, bet parasti ziemā zeme atrodas slīpāk pret sauli — tas nozīmē, ka saule atrodas tālāk un gaismas leņķis ir mazāks. Tāpēc, lai gan dienas ir īsākas, mums ir vairāk slīpa virziena gaismas, ar ko var strādāt. No otras puses, vasarā saule sasniedz augstāko punktu debesīs, tāpēc stundās ap pusdienlaiku tā spīd vairāk no augšas uz leju, kas ir mazāk piemēroti fotografēšanai.

“Jūsu iestatījumu izvēle var būt sarežģītāka, tos pārvaldot ziemā, kad uzņem attēlus ar sniegu vai mākoņiem debesīs,” skaidro Canon vēstnieks Sebastjans Devo (Sebastien Devaud). “Labāk ir nedaudz palielināt ekspozīciju, salīdzinot ar automātiskās ekspozīcijas iestatījumu, lai sniegs vai debesis izskatītos vairāk baltas nekā pelēkas. Melnbaltā fotografēšana ir labs veids, kā uzlabot šī gadalaika dramatisko izskatu, savukārt migla, dūmaka, zemi mākoņi vai ūdens ziemas kadriem var var piešķirt īpašu noskaņu.

3. Izmantojiet pieejamo gaismu portretiem

Portrets, kas ir apgaismots no sāniem un uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu. Tajā redzams cilvēks ar cirtainiem blondiem matiem, kas skatās tieši kamerā.

Fotografējamā objekta novietošana blakus lielam logam vai jumta logam ir lielisks veids, kā izmantot pieejamo gaismu. Šeit erkera logs pa kreisi no kameras rada pievilcīgu maigas, dabiskas gaismas zonu. Varat mēģināt eksperimentēt ar audumu vai tīklu, lai izkliedētu gaismu un iegūtu vēlamo efektu. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/200 s, f/2.8 un ISO500.

Baletdejotāja balansē uz vienas kājas ar izstieptām rokām, saules gaismai plūstot caur slēģiem viņas priekšā. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.2L USM objektīvu.

Spilgtā saules gaisma, kas plūst cauri slēģiem, šeit ir izmantota, lai paspilgtinātu efektu, veidojot būtisku attēla elementu. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.2L USM objektīvu ar 1/1500 s, f/2 un ISO200. © Javier Cortes — Canon vēstnieks

Parasti lielākajā daļā telpu ir kādi stūrīši ar skaistu dabisko apgaismojumu, kur varat fotografēt. Logs piedāvā maigu apgaismojumu, kas līdzinās studijas softboksam. Ja fotografējat cilvēkus telpās, palūdziet viņus pieiet tuvāk logam un izslēdziet jebkādu mākslīgo apgaismojumu.

Varat arī izmantot atstarotāju, lai āra gaismu novirzītu atpakaļ uz fotografējamo objektu. Atstarotājs var būt arī tik vienkārša lieta kā liels balta kartona gabals vai skārda folija. Atstarotājs radīs maigu un dabisku gaismu, kuru varēsiet pavērst un virzīt līdzīgi kā zibspuldzes gaismu.

Laukā esošs bērns, kas balsta roku uz koka staba. Tiešā saules gaisma met asas ēnas uz viņa sejas. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu.

Portretiem saulainās dienās var noderēt vienkāršs atstarotājs. Šeit tieša saules gaisma rada asas ēnas. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/250 s, f/5.6 un ISO100.

Laukā esošs bērns, kas balsta roku uz koka staba. Lai gaismu padarītu maigāku, ir izmantots atstarotājs. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu.

Šajā attēlā atstarotājs tiek izmantots, lai gaismu novirzītu uz ēnaino vietu un samazinātu kontrastu. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/250 s, f/5.6 un ISO100.

Gaismas kvalitāte būtiski ietekmē ārā uzņemtus portretus. Spilgta saules gaisma var būt diezgan slikti piemērota sejām, jo rada asas ēnas un liek objektiem samiegt acis. Apmācies laiks ir ideāli piemērots, jo maigā gaisma samazina ēnas.

Ja spīd saule un jūs nevarat sagaidīt mākoņus, varat mēģināt uzņemt portretus koka vai ēkas ēnā, jo gaisma ir maigāka un labāk piemērota sejām. Varat arī mēģināt kontrolēt gaismu ar atstarotāju, noēnojot objektu, novirzot gaismu ēnas virzienā vai izmantojot gaismas izkliedēšanas paneli. Lieliski piemērots ir efektīvs un atbilstošs atstarotājs ar piecām dažādām krāsām. Kad izvēlaties reflektora krāsu, ņemiet vērā modeļa ādas toni.

Laukā esošs bērns, kas balsta roku uz koka staba. Sejas noēnošanai izmantots atstarotājs. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu.

Šeit atstarotājs ir izmantots, lai noēnotu seju no saules un iegūtu maigāku attēlu. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/250 s, f/5.6 un ISO640.

Laukā esošs bērns, kas balsta roku uz koka staba. Lai saules gaismu padarītu maigāku, ir izmantots gaismas izkliedēšanas panelis. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu.

Salīdzinājumam — piecu atstarotāju komplekta difūzijas panelis padara maigāku saules gaismu, panākot līdzsvarotāku portretu. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 50mm F1.8 STM objektīvu ar 1/250 s, f/5.6 un ISO100.

4. Izmantojiet zemā leņķī krītošas gaismas sniegtās priekšrocības

Vientuļa koka siluets pret krēslojošām zilām debesīm kalna nogāzē. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu.

Korpusā ietvertā attēla stabilizācija (In-Body Image Stabilisation, IBIS), kas pieejama EOS R sistēmas kamerās, piemēram, EOS R6, ļauj uzņemt attēlus vājā apgaismojumā, kameru turot rokās, ar tik mazu slēdža ātrumu kā pāris sekundes. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 27 mm, 2 s, f/11 un ISO100.

Saulei noslīdot zem apvāršņa, atlikušā dabiskā gaisma iegūst krēslas vēsi zilās krāsas. Šis var būt labvēlīgs laiks, lai ietu ārā ar kameru. Tomēr, tā kā gaismas līmenis ir tik zems, jums ir nepieciešama kamera ar labu veiktspēju vājā apgaismojumā. Kameras ar lielākiem sensoriem spēj apkopot vairāk dabiskās gaismas, kas arvien samazinās, jo īpaši tās izmantojot kopā ar objektīvu, kuram ir plašs maksimālais diafragmas atvērums.

Krēslā var būt jāsamazina slēdža ātrums, lai kameras sensorā iekļūtu vairāk gaismas. Canon EOS R sistēmas bezspoguļa kameras piedāvā jauna veida tehnoloģiju IBIS, tāpēc kameru varat turēt rokās, fotografējot ar vienas sekundes un lielāku ekspozīciju un neraizējoties par kameras izkustēšanos, kas varētu sabojāt kadru.

5. Izvēlieties apkārtnei piemērotākos iestatījumus

Tuvplāns ar Canon 50 mm objektīvu, kas piestiprināts Canon EOS R6 kamerai.

Objektīvi ar plašāku jeb “ātrāku” diafragmas atvērumu, piemēram, Canon RF 50mm F1.8 STM vai RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, ir lieliski piemēroti fotografēšanai vājā apgaismojumā.

Canon EOS R6 kameras skārienekrāns, kurā redzami manuālā režīma iestatījumi.

Izmēģiniet manuālo režīmu (M) ar automātisko ISO fotografēšanai dabiskā apgaismojumā, lai varētu kontrolēt gan slēdža ātrumu, gan diafragmas atvērumu.

Ja esat apguvis diafragmas atvēruma un slēdža ātruma iestatīšanu, viens no labākajiem ekspozīcijas režīmiem fotografēšanai dabiskā apgaismojumā ir manuālais (M) režīms ar automātisko ISO. Tādējādi kamera nodrošina labāko ISO pieejamajam apgaismojumam. Labs vispārējs ekspozīcijas iestatījums dienasgaismai ir slēdža ātrums1/200 s, diafragmas atvērums f/8 un automātisks ISO. Vakarā, kad apgaismojuma līmenis ir zemāks, atveriet diafragmas atvērumu līdz f/2.8 vai sava objektīva lielāko atvērumu, lai paturētu zemu ISO līmeni un iegūtu asākus un mazāk trokšņainus kadrus. Šādos gadījumos nenovērtējams ir objektīvs ar lielu diafragmas atvērumu, piemēram, Canon RF 50mm F1.8 STM.

Vājā apgaismojumā bieži vien tiek fotografēts ar augstu ISO, kas var palielināt attēla troksni. Arī automātiskā fokusēšana var būt problemātiskāka. Izmantojot kameru ar labu veiktspēju vājā apgaismojumā, piemēram, Canon EOS R6 vai EOS R7, joprojām varat iegūt tīrus attēlus ar lielu ISO, piemēram, 3200 vai vairāk. Turklāt savā klasē vadošā automātiskās fokusēšanas sistēma strādā gandrīz vai pilnīgā tumsā.

6. Salāgojiet baltās krāsas balansu ar gaismas temperatūru

Skārienekrānā Canon kameras aizmugurē redzami rozā ziedi, un ir iestatīts kameras režīms Cloudy (Mākoņains).

Pieskaņojiet baltās krāsas balansa iestatījumus apstākļiem, lai krāsas būtu precīzas.

Jādomā ne tikai par dabiskā apgaismojuma kvalitāti, bet arī par krāsu. Tā mainās dienas laikā. No rīta tā ir diezgan silta. Dienas vidū tā ir vēsāka, bet vakarā atkal kļūst silta. Mēs to mērām kelvinos, un tā var mainīties no 2000 K rītausmā līdz 7000 K spilgtā dienasgaismā.

Krāsas var kļūt vēsākas, ja atrodaties ēnā vai debesis sedz mākoņi. Iestatiet baltās krāsas balansu, lai tas atbilstu apstākļiem, izmantojot kādu no iepriekšējiem iestatījumiem. Ja šaubāties, uzņemiet RAW formātā, jo tad vēlāk, rediģējot attēlus ar RAW apstrādi un fotogrāfiju rediģēšanas programmatūru, piemēram, Canon bezmaksas programmatūru Digital Photo Professional, varēsiet izvēlēties jebkuru baltās krāsas balansu.

7. Pēc tumsas iestāšanās uzņemiet ar ilgu ekspozīciju

Viens pats augsts koks krēslā, aiz tā plašas zilas debesis. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu.

Šeit ilga ekspozīcija izpludina lēni slīdošos mākoņus. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 29 mm, 137 s, f/22 un ISO100.

Canon kamera, kas vērsta pret vientuļu koku, kopā ar viedtālruni, kurā tiek rādīta Canon Camera Connect lietojumprogramma.

Varat izmantot Canon Camera Connect lietojumprogrammu, lai tālrunī sāktu un apturētu ilglaicīgo ekspozīciju “Bulb”; tas ir pavisam vienkārši.

Novietojot kameru uz stabilas virsmas vai uz statīva, varat uzņemt ainas krēslā vai pat mēnessgaismā, jo tas ļaus fotografēt ar ļoti lēnu slēdža ātrumu, kas ilgst vairākas sekundes vai ilgāk. Savienojot kameru pārī ar Canon Camera Connect lietojumprogrammu, varat izmantot tālruni, lai aktivizētu slēdzi, sāktu un apturētu ilglaicīgo ekspozīciju “Bulb” un fotografētu no attāluma. Tas ir noderīgi, ja kamera atrodas tādā pozīcijā, kur jums ir grūti saskatīt LCD ekrānu, vai kadriem, kur pat mazākā kameras izkustēšanās varētu radīt izplūšanu vai sabojāt efektu.

8. Apdomājiet, kas ir jūsu fotografējamais objekts un kāda ir apkārtne

Siluets pret rietošu sauli ar bērnu, kas sēž uz žoga un tur balonu pušķi. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu.

Izmantojiet negatīvu ekspozīcijas kompensāciju, lai nepietiekami eksponētu priekšplānu un iegūtu izteiksmīgus siluetus pret rietošo sauli. Uzņemts ar Canon EOS R6 un Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM objektīvu ar 24 mm, 1/250 s, f/16 un ISO100.

Vājā apgaismojumā uzņemts attēls, kurā redzama modele ar sakrokotu apkakli, pozējot izpludināta ielas apgaismojuma priekšā. Uzņemts ar Canon EOS R un Canon RF 85mm F1.2L USM DS objektīvu.

Izpludinātais ielas apgaismojums rada noskaņas pilnu fonu šim portretam vājā apgaismojumā. Uzņemts ar Canon EOS R un Canon RF 85mm F1.2L USM DS objektīvu ar 1/160 s, f/1.2 un ISO800.

Konkrētiem fotografējamiem objektiem var būt piemērotas dažādas dabiskās gaismas īpašības. Piemēram, maigs apgaismojums no loga var būt lieliski piemērots noskaņas pilniem, vienkāršiem portretiem. Turpretim tieša saules gaisma ir lieliski piemērota, lai savvaļas dzīvnieku fotogrāfijās parādītu dinamiskas krāsas un faktūras, piemēram, kažokus vai spalvas. Garas ēnas var lieliski noderēt arhitektūras un ielu ainās, savukārt saulrieta fona apgaismojums ir ideāli piemērots siluetu iemūžināšanai uz košu debesu fona.

Varat arī efektīvi izmantot jebkuru pieejamo mākslīgo apgaismojumu, piemēram, ielu apgaismojumu, galda lampas vai atblāzmu no ugunskura vai kamīna.

Ir pieejams brīnišķīgs apgaismojuma klāsts, tāpēc ikreiz, kad atrodaties ārā ar kameru, pajautājiet sev: vai gaisma ir asa vai maiga, spēcīga vai vāja, silta vai vēsa, no augšas uz leju vai no sāniem? Iepazīstieties ar šo pamatinformāciju par apgaismojumu un varēsiet būt pārliecināts, ka jums izdosies uzņemt lieliskas fotogrāfijas neatkarīgi no apstākļiem.



Autors: Džeimss Patersons (James Paterson)

Saistītie produkti

Saistītie raksti

Septiņi padomi fotografēšanai vājā apgaismojumā

Iepazīstieties ar galvenajām metodēm asu fotogrāfiju uzņemšanai vājā apgaismojumā un labāko Canon aprīkojumu fotografēšanai vājā apgaismojumā.

Kā uzsākt fotografēšanu

Vai vēlaties pāriet no viedtālruņa uz kameru? Mūsu fotografēšanas ceļvedī iesācējiem ir viss nepieciešamais, lai sāktu darbu.

Kā kontrolēt ekspozīciju

Pārvaldiet diafragmas atvēruma, ekspozīcijas laika un ISO iestatīšanu.

Kā un kāpēc izmantot zibspuldzi

Pieci veidi, kā uzlabot fotoattēlus, izmantojot zibspuldzi.