Kustības fotografēšana ar ilgu ekspozīciju: konkursa “Redline Challenge” uzvarētāja padomi

Pjotrs Skšipecs (Piotr Skrzypiec), 2021. gada konkursa “Redline Challenge” uzvarētājs kategorijā “Gaisma tumsā”, skaidro, kā uzņemt dinamiskākas ainavas ar brīnišķīgām gaismas strēlēm.
Automašīnu gaismas strēles vakara gaismā pāri izliektam tiltam. Bieza, mākoņiem līdzīga migla aizsedz tilta balstus un apakšā esošo zemi.

Tūristu gids dienā, gaismas strēļu fotogrāfs naktī — Pjotrs Skšipecs (Piotr Skrzypiec) izmanto savas zināšanas par brīnišķīgām vietām un ilgas ekspozīcijas paņēmienus, lai radītu pārsteidzošas ainavu fotogrāfijas Slovēnijā un citur. Nav pārsteigums, ka viņam tika piešķirts Canon konkursa “Redline Challenge” uzvarētāja tituls.

Fotogrāfiju konkursa mērķis bija paplašināt amatieru fotogrāfu prasmes kategorijā “gaisma tumsā”. Trīs no Pjotra attēliem iekļuva žūrijas fināla atlasē, un kā uzvarētājs tika izvēlēts noskaņas pilns kadrs ar miglā tītu viaduktu.

Pjotrs izmantoja ilgu ekspozīciju, lai braucošu automašīnu skaidrās priekšējo lukturu gaismas pārveidotu viļņveida krāsu strēlēs. Ilga ekspozīcija nozīmē fotografēšanu ar mazu slēdža ātrumu, kas var ilgt no dažām sekundēm līdz stundām un kuras rezultātā tiek iegūti izpludināti kustīgie objekti. Šim paņēmienam nevajag īpašu kameru vai objektīvu, un iegūtie rezultāti var būt pārsteidzoši. Iga ekspozīcija ir piemērota ne tikai, lai izpludinātu kustību, bet arī lai palielinātu kamerā iekļuvušās gaismas daudzumu un samazinātu ISO, kas uzlabo attēla kvalitāti.

Šeit Pjotrs atkārtoti apmeklē vietas, kur uzņēmis citus kadrus, un piedāvā padomus, kā uzņemt līdzīgas fotogrāfijas ar gaismas strēlēm.

1. Nefotografējiet naktī

Gaismas strēles naktī uz ceļa, kas vijas augšup pa sniegotu, mežainu kalna nogāzi pretim vairākām baltām ēkām ar pelēkiem jumtiem.

Pjotrs saka, ka gaismas strēļu fotogrāfiju uzņemšana ir salīdzinoši vienkārša. “Nepieciešams tikai standarta aprīkojums ar kameru un trijkāji, kā arī laba atrašanās vieta,” viņš saka. “Šāda veida attēlus uzņemt nav sarežģīti, un uz LCD ekrāna redzamais attēls vienmēr ir fantastisks. Dažkārt šie attēli nemaz nav jārediģē, jo tie jau izskatās lieliski.” Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 16-35mm f/2.8L USM objektīvu (tā pēctecis tagad ir Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ar 18 mm, 25 s, f/11 un ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Krēsla ir daudz piemērotāka gaismas strēļu fotogrāfiju uzņemšanai nekā dziļa nakts, jo debesis būs tumšas, tomēr joprojām būs pietiekami daudz krāsu, lai viss izskatītos interesanti. Ja viss ir melns un vienmērīgs, fotogrāfija var izskatīties smagnēja, tāpēc sāciet fotografēt, kamēr ir pietiekami daudz apkārtējās gaismas, lai uzņemtu ēkas, kalnus un citas ainavas daļas. “Viss notiek šajās 20 minūtēs “zilās” stundas beigās,” saka Pjotrs. “Vēlāk ēnas būs pārāk tumšas un gaismas pārāk spilgtas, lai radītu līdzsvarotu kadru.”

2. Veiciet izpēti

Gaismas strēles uz sirds formas ceļa ar zeltainām un sarkanām gaismām no priekšējiem un aizmugurējiem lukturiem.

Satiksme ir būtiska sastāvdaļa, bet esiet gatavs nodrošināt savu satiksmi. “Kad esat uz šosejas, pats par sevi saprotams, ka pa to regulāri brauc automašīnas. Tomēr tā nav šī īpašā sirds formas ceļa gadījumā. Kad fotografēju šo ceļu 2014. gadā, es gaidīju divas stundas, lūdzoties, lai parādās kāda automašīna. Tāpēc šajā fotografēšanas reizē palūdzu sievu braukt pa šo ceļu!” Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektīvu (tā pēctecis tagad ir Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ar 50 mm, 30 s, f/8 un ISO800. © Piotr Skrzypiec

Tas var šķist pašsaprotami, tomēr pārliecinieties, vai izvēlētais ceļš ir redzams gadalaikā, kad vēlaties to fotografēt. Aina var šķist daudzsološa ziemā, bet vasarā var būt koki, kas aizsedz labāko skatu.

“Vienmēr ir labi atrast augstāku vietu, no kuras fotografēt, lai varētu skaidri pārredzēt ceļu,” iesaka Pjotrs. “Pirms dažiem gadiem es atgriezos šajā vietā vasaras vidū. Lai gan naktī gaismas strēļu dēļ varēja redzēt ceļa sirds veida formu, vīna dārzs neļāva to skaidri saskatīt. Kopš šī laika ir veikts daudz uzlabojumu. Ir jauna platforma fotogrāfiem, kur pietiek vietas vismaz 10 trijkājiem. Un arī priekšplānā esošie vīnogulāji ir apgriezti, lai varētu labāk redzēt ceļa brīnišķīgo formu.”

3. Plānojiet kompozīciju

Gaismas strēles uz līkumaina kalnu ceļa vakara gaismā, skaidri redzamas lielā attālumā.

Drošība ir prioritāte, fotografējot ceļu tumsā. “Uzvelciet labi redzamu vesti un izmantojiet lukturīti, lai gādātu par savu redzamību,” saka Pjotrs. “Neviens attēls nav tā vērts, lai savainotos, tāpēc pārliecinieties, ka trijkājis ir novietots droši, it īpaši ja fotografējat no tilta vai citas paaugstinātas vietas.” Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 16-35mm f/2.8L USM objektīvu ar 24 mm, 562 s, f/9 un Canon EF 16-40mm f/2.8L USM objektīvu ar 40 mm, 562 s, f/9 un ISO200.

Lai gan uzņemsiet attēlus laikā, kad pienāk nakts, iestatiet kameru dienas gaismā, lai jums būtu pietiekami daudz laika iekadrēt. “Ja vēlaties uzņemt labu attēlu, jums jādomā par fonu un priekšplānu un to, kā šos laukumus aizpildīt,” Pjotrs sniedz padomu.

“Ir labi uzskatīt satiksmes gaismas strēli par vadošo līniju, kas skatienu virza no priekšplāna uz fonu. Labākā iespēja, kā to izdarīt, ir tad, ja jums izdodas atrast S formas ceļu, kas izvijas cauri ainavai, piemēram, ar baznīcu vai kalnu, vai kādu līdzīgi iespaidīgu fokusa punktu.”

4. Uzturiet attēlu asumu

Mazs zēns ar Canon kameru uz trijkāja fotografē vīna dārzu no paaugstinātas vietas.

Pjotrs paņēma līdzi savu dēlu Jureku uz Dreizībnera saimniecības fotosesiju, kur viņš skaidroja, cik nozīmīgs ir stabils trijkājis. Bez treniņa turot kameru rokās un fotografējot ar mazāku slēdža ātrumu, var iegūt izplūdušu attēlu. Izmantojot divu sekunžu taimeri, kā to dara Pjotrs, var izvairīties no kameras izkustēšanās, kad nospiež slēdzi. Var izmantot arī tālvadības slēdža aktivizētāju, piemēram, Canon RC-6 bezvadu tālvadības ierīci, Canon RS-60E3 tālvadības slēdzi, Canon BR-E1 bezvadu tālvadības ierīci vai Canon Camera Connect lietotni.

Lai nodrošinātu, ka nekustīgās attēla daļas gatavajā fotogrāfijā būtu asas, kamera jānofiksē uz trijkāja un jāizvairās tai pieskarties ekspozīcijas laikā. “Es vienkārši izmantoju kameras divu sekunžu taimeri,” Pjotrs atklāj. “Es vienkārši pārbaudu kompozīciju, nospiežu pogu un pēc divām sekundēm sākas ekspozīcija.”

Canon bezspoguļa un DSLR kameru klāsts piedāvā taimera funkciju. Pjotrs izmanto arī spoguļa fiksācijas funkciju, ja fotografē ar DSLR kamerām, kurām ir šī funkcija. Pēc aktivizēšanas tā fiksē spoguli un atliek ekspozīcijas sākumu, samazinot iespējas, ka kameras iekšpusē būs vibrācijas, kas samazinās attēla asumu. “Ar bezspoguļu kameru man nav šādu problēmu,”saka Pjotrs, “jo nav spoguļa!”

5. Uzņemiet vēl ilgāk

Tuvplāna kadrs ar gaismas strēli uz sirds formas ceļa ar sarkanu flīžu ēku un vīna dārzu visapkārt.

“Šim konkrētajam sirds formas ceļam nepieciešama vismaz 30 sekunžu ekspozīcija,” saka Pjotrs. “Tas ir tāpēc, ka 30 sekundes ir laiks, kas nepieciešams, lai nobrauktu tā garumu, pieņemot, ka neesat F1 pilots. Savām gaismas strēļu fotogrāfijām uzņemiet laiku, kas transportlīdzeklim nepieciešams, lai izbrauktu pa mērķa ceļu, un iestatiet to kā slēdža ātrumu. Pēc tam koriģējiet diafragmu un ISO, līdz iegūstat pareizo spilgtuma līmeni. Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 24-105mm f/4L IS USM objektīvu ar 88 mm, 30 s, f/9 un ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Ļoti svarīga ir iespēja kontrolēt ekspozīcijas ilgumu. Ar visām EOS kamerām — no Canon EOS 4000D līdz Canon EOS 5D Mark IV — var uzņemt ar ekspozīciju, kas ir pat 30 sekundes ilga. Slēdža prioritātes (Tv) režīms ļauj iestatīt precīzu ekspozīcijas laiku (slēdža ātrumu), un kamera automātiski noregulē diafragmas atvērumu. Var iestatīt ainai atbilstošu ISO.

Uzņemot ar manuālo (M) režīmu, var kontrolēt diafragmas atvērumu, lai panāktu arī perfektu asuma līmeni. Lai vēl vairāk pielāgotu iestatījumus, Canon pilnkadra bezspoguļu kamerām, piemēram, Canon EOS RP, ir arī elastīgās vērtības (Fv) režīms. Būtībā tas ir pilnībā automātisks režīms, kas ļauj kontrolēt slēdža ātrumu, diafragmu un/vai ISO jebkurā brīdī.

Ja vēlaties par 30 sekundēm ilgāku ekspozīciju, izmantojiet ilglaicīgās ekspozīcijas režīmu (Bulb). Dažām EOS kamerām uz režīmu ripas ir opcija “B”, bet citām jāizvēlas manuālais režīms un jāritina tālāk par 30 sekunžu slēdža ātruma iestatījumu.

6. Ekspozīcijas iestatīšana

Neapšaubāmi ir nepieciešama salīdzinoši ilga ekspozīcija, lai automašīnu gaismas atveidotu kā garas strēles, kas laužas cauri attēlam, tomēr precīzs garums atšķiras. Pjotrs skaidro, “tas viss ir atkarīgs no ceļa veida un satiksmes intensitātes.” Parasti uz šosejām nav nepieciešama 30 sekunžu ekspozīcija, jo ir daudz automašīnu un daudz gaismas strēļu. Bet ir klusākas vietas, kur to var panākt tikai ar ļoti ilgu ekspozīciju.

“Es vienmēr cenšos izmantot diafragmas atvērumu f/8 vai f/11. Parasti nav labi izmantot diafragmas atvērumu, kas pārsniedz f/8, jo daļa kadra var nebūt asa. Ja jāpalielina ISO, piemēram, līdz ISO800, tā var rīkoties. Ja attēlā ir nedaudz trokšņu, pie tā var piestrādāt, attēlu rediģējot. Jaunākajās kamerās, piemēram, Canon EOS R5, ko saņēmu kā balvu, ISO800 darbojas labi, un pie šī iestatījuma es neredzu nekādus trokšņus attēlā.” Kameras EOS R5 ISO diapazons aptver no ISO 100 līdz 51 200, tāpēc ISO800 ir relatīvi zema jutība, kas nodrošina izcilu attēla kvalitāti vājā apgaismojumā.

7. Izvēlieties pareizo aprīkojumu

Gaismas strēles uz divvirzienu brauktuves — vienā virzienā sarkanas, otrā zeltaini baltas — ziemas naktī ved cauri kailiem kokiem zem sniegotas kalnu grēdas.

Bieži sastopama problēma ir gaismas strēļu pārtraukumi, kur automašīnas ir apstājušās vai nav nobraukušas visu ceļa garumu. “To var labot, izmantojot ilgāku ekspozīciju,” saka Pjotrs. “Ja nepietiek ar 30 sekundēm, pārslēdziet uz ilglaicīgās ekspozīcijas režīmu (Bulb) un izmantojiet tālvadības slēdzi pēc nepieciešamā laika.” Uzņemts ar Canon EOS 5D Mark IV un Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM ar 100 mm, 30 s, f/10 un ISO100. © Piotr Skrzypiec

Nav jāizmanto L sērijas profesionālais objektīvs, lai uzņemtu profesionāla izskata fotogrāfijas ar gaismas strēlēm. Kompaktu, vieglu objektīvu, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM vai RF 35mm F1.8 Macro IS STM, ir vieglāk nēsāt, un tas joprojām nodrošina asus, detalizētus attēlus.

“Parasti izmanto diezgan mazu diafragmas atvērumu, lai iegūtu asu attēlu, tāpēc nav obligāti nepieciešams objektīvs ar lielu maksimālo diafragmas atvērumu, piemēram, f/1.8 vai f/2.8,” saka Pjotrs. “Es vienmēr izmantoju tālummaiņas objektīvus, jo tie nodrošina vairāk iespēju ainas iekadrēšanai, tomēr faktiski objektīva izvēle nav tik svarīga kā citi aspekti, piemēram, trijkāja izmantošana un satiksmes intensitāte. Attēlam vienkārši jābūt asam!”

Šeit tas ir. Gaismas strēļu fotografēšana ir lielisks veids, kā iemācīties kontrolēt ekspozīciju un izmantot fotografēšanu, lai uzņemtu kaut ko ar acīm neredzamu. Šis fotografēšanas veids nav pārāk prasīgs arī saistībā ar kameru izvēli, bet iegūtais gandarījums var būt milzīgs — pajautājiet Pjotram!

Autors: Markuss Hokins (Marcus Hawkins)

Saistītie produkti

Saistītie raksti

Fotogrāfijas ar gaismas zīmējumiem

Zīmējiet ar gaismu un iegūstiet satriecošus attēlus, izmantojot gaismas avotus un ilgu ekspozīciju.

Uzņemiet fotogrāfijas no attāluma

Atklājiet attālas uzņemšanas priekšrocības, uzņemot visu veidu fotogrāfijas.

Melnbalto fotogrāfiju uzņemšana ar ilgu ekspozīciju

Atklājiet, kā Stīvens Maknallijs (Stephen McNally) uzņem mistiskas melnbaltās fotogrāfijas ar ilgu ekspozīciju.

Kustības uzņemšana fotogrāfijās

Atklājiet, kā uzņemt kustību un piešķirt attēliem kustības sajūtu.