Tūristu gids dienā, gaismas strēļu fotogrāfs naktī — Pjotrs Skšipecs (Piotr Skrzypiec) izmanto savas zināšanas par brīnišķīgām vietām un ilgas ekspozīcijas paņēmienus, lai radītu pārsteidzošas ainavu fotogrāfijas Slovēnijā un citur. Nav pārsteigums, ka viņam tika piešķirts Canon konkursa “Redline Challenge” uzvarētāja tituls.
Fotogrāfiju konkursa mērķis bija paplašināt amatieru fotogrāfu prasmes kategorijā “gaisma tumsā”. Trīs no Pjotra attēliem iekļuva žūrijas fināla atlasē, un kā uzvarētājs tika izvēlēts noskaņas pilns kadrs ar miglā tītu viaduktu.
Pjotrs izmantoja ilgu ekspozīciju, lai braucošu automašīnu skaidrās priekšējo lukturu gaismas pārveidotu viļņveida krāsu strēlēs. Ilga ekspozīcija nozīmē fotografēšanu ar mazu slēdža ātrumu, kas var ilgt no dažām sekundēm līdz stundām un kuras rezultātā tiek iegūti izpludināti kustīgie objekti. Šim paņēmienam nevajag īpašu kameru vai objektīvu, un iegūtie rezultāti var būt pārsteidzoši. Iga ekspozīcija ir piemērota ne tikai, lai izpludinātu kustību, bet arī lai palielinātu kamerā iekļuvušās gaismas daudzumu un samazinātu ISO, kas uzlabo attēla kvalitāti.
Šeit Pjotrs atkārtoti apmeklē vietas, kur uzņēmis citus kadrus, un piedāvā padomus, kā uzņemt līdzīgas fotogrāfijas ar gaismas strēlēm.
Kustības fotografēšana ar ilgu ekspozīciju: konkursa “Redline Challenge” uzvarētāja padomi
1. Nefotografējiet naktī
Krēsla ir daudz piemērotāka gaismas strēļu fotogrāfiju uzņemšanai nekā dziļa nakts, jo debesis būs tumšas, tomēr joprojām būs pietiekami daudz krāsu, lai viss izskatītos interesanti. Ja viss ir melns un vienmērīgs, fotogrāfija var izskatīties smagnēja, tāpēc sāciet fotografēt, kamēr ir pietiekami daudz apkārtējās gaismas, lai uzņemtu ēkas, kalnus un citas ainavas daļas. “Viss notiek šajās 20 minūtēs “zilās” stundas beigās,” saka Pjotrs. “Vēlāk ēnas būs pārāk tumšas un gaismas pārāk spilgtas, lai radītu līdzsvarotu kadru.”
2. Veiciet izpēti
Tas var šķist pašsaprotami, tomēr pārliecinieties, vai izvēlētais ceļš ir redzams gadalaikā, kad vēlaties to fotografēt. Aina var šķist daudzsološa ziemā, bet vasarā var būt koki, kas aizsedz labāko skatu.
“Vienmēr ir labi atrast augstāku vietu, no kuras fotografēt, lai varētu skaidri pārredzēt ceļu,” iesaka Pjotrs. “Pirms dažiem gadiem es atgriezos šajā vietā vasaras vidū. Lai gan naktī gaismas strēļu dēļ varēja redzēt ceļa sirds veida formu, vīna dārzs neļāva to skaidri saskatīt. Kopš šī laika ir veikts daudz uzlabojumu. Ir jauna platforma fotogrāfiem, kur pietiek vietas vismaz 10 trijkājiem. Un arī priekšplānā esošie vīnogulāji ir apgriezti, lai varētu labāk redzēt ceļa brīnišķīgo formu.”
3. Plānojiet kompozīciju
Lai gan uzņemsiet attēlus laikā, kad pienāk nakts, iestatiet kameru dienas gaismā, lai jums būtu pietiekami daudz laika iekadrēt. “Ja vēlaties uzņemt labu attēlu, jums jādomā par fonu un priekšplānu un to, kā šos laukumus aizpildīt,” Pjotrs sniedz padomu.
“Ir labi uzskatīt satiksmes gaismas strēli par vadošo līniju, kas skatienu virza no priekšplāna uz fonu. Labākā iespēja, kā to izdarīt, ir tad, ja jums izdodas atrast S formas ceļu, kas izvijas cauri ainavai, piemēram, ar baznīcu vai kalnu, vai kādu līdzīgi iespaidīgu fokusa punktu.”
4. Uzturiet attēlu asumu
Lai nodrošinātu, ka nekustīgās attēla daļas gatavajā fotogrāfijā būtu asas, kamera jānofiksē uz trijkāja un jāizvairās tai pieskarties ekspozīcijas laikā. “Es vienkārši izmantoju kameras divu sekunžu taimeri,” Pjotrs atklāj. “Es vienkārši pārbaudu kompozīciju, nospiežu pogu un pēc divām sekundēm sākas ekspozīcija.”
Canon bezspoguļa un DSLR kameru klāsts piedāvā taimera funkciju. Pjotrs izmanto arī spoguļa fiksācijas funkciju, ja fotografē ar DSLR kamerām, kurām ir šī funkcija. Pēc aktivizēšanas tā fiksē spoguli un atliek ekspozīcijas sākumu, samazinot iespējas, ka kameras iekšpusē būs vibrācijas, kas samazinās attēla asumu. “Ar bezspoguļu kameru man nav šādu problēmu,”saka Pjotrs, “jo nav spoguļa!”
5. Uzņemiet vēl ilgāk
Ļoti svarīga ir iespēja kontrolēt ekspozīcijas ilgumu. Ar visām EOS kamerām — no Canon EOS 4000D līdz Canon EOS 5D Mark IV — var uzņemt ar ekspozīciju, kas ir pat 30 sekundes ilga. Slēdža prioritātes (Tv) režīms ļauj iestatīt precīzu ekspozīcijas laiku (slēdža ātrumu), un kamera automātiski noregulē diafragmas atvērumu. Var iestatīt ainai atbilstošu ISO.
Uzņemot ar manuālo (M) režīmu, var kontrolēt diafragmas atvērumu, lai panāktu arī perfektu asuma līmeni. Lai vēl vairāk pielāgotu iestatījumus, Canon pilnkadra bezspoguļu kamerām, piemēram, Canon EOS RP, ir arī elastīgās vērtības (Fv) režīms. Būtībā tas ir pilnībā automātisks režīms, kas ļauj kontrolēt slēdža ātrumu, diafragmu un/vai ISO jebkurā brīdī.
Ja vēlaties par 30 sekundēm ilgāku ekspozīciju, izmantojiet ilglaicīgās ekspozīcijas režīmu (Bulb). Dažām EOS kamerām uz režīmu ripas ir opcija “B”, bet citām jāizvēlas manuālais režīms un jāritina tālāk par 30 sekunžu slēdža ātruma iestatījumu.
6. Ekspozīcijas iestatīšana
Neapšaubāmi ir nepieciešama salīdzinoši ilga ekspozīcija, lai automašīnu gaismas atveidotu kā garas strēles, kas laužas cauri attēlam, tomēr precīzs garums atšķiras. Pjotrs skaidro, “tas viss ir atkarīgs no ceļa veida un satiksmes intensitātes.” Parasti uz šosejām nav nepieciešama 30 sekunžu ekspozīcija, jo ir daudz automašīnu un daudz gaismas strēļu. Bet ir klusākas vietas, kur to var panākt tikai ar ļoti ilgu ekspozīciju.
“Es vienmēr cenšos izmantot diafragmas atvērumu f/8 vai f/11. Parasti nav labi izmantot diafragmas atvērumu, kas pārsniedz f/8, jo daļa kadra var nebūt asa. Ja jāpalielina ISO, piemēram, līdz ISO800, tā var rīkoties. Ja attēlā ir nedaudz trokšņu, pie tā var piestrādāt, attēlu rediģējot. Jaunākajās kamerās, piemēram, Canon EOS R5, ko saņēmu kā balvu, ISO800 darbojas labi, un pie šī iestatījuma es neredzu nekādus trokšņus attēlā.” Kameras EOS R5 ISO diapazons aptver no ISO 100 līdz 51 200, tāpēc ISO800 ir relatīvi zema jutība, kas nodrošina izcilu attēla kvalitāti vājā apgaismojumā.
7. Izvēlieties pareizo aprīkojumu
Nav jāizmanto L sērijas profesionālais objektīvs, lai uzņemtu profesionāla izskata fotogrāfijas ar gaismas strēlēm. Kompaktu, vieglu objektīvu, piemēram, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM vai RF 35mm F1.8 Macro IS STM, ir vieglāk nēsāt, un tas joprojām nodrošina asus, detalizētus attēlus.
“Parasti izmanto diezgan mazu diafragmas atvērumu, lai iegūtu asu attēlu, tāpēc nav obligāti nepieciešams objektīvs ar lielu maksimālo diafragmas atvērumu, piemēram, f/1.8 vai f/2.8,” saka Pjotrs. “Es vienmēr izmantoju tālummaiņas objektīvus, jo tie nodrošina vairāk iespēju ainas iekadrēšanai, tomēr faktiski objektīva izvēle nav tik svarīga kā citi aspekti, piemēram, trijkāja izmantošana un satiksmes intensitāte. Attēlam vienkārši jābūt asam!”
Šeit tas ir. Gaismas strēļu fotografēšana ir lielisks veids, kā iemācīties kontrolēt ekspozīciju un izmantot fotografēšanu, lai uzņemtu kaut ko ar acīm neredzamu. Šis fotografēšanas veids nav pārāk prasīgs arī saistībā ar kameru izvēli, bet iegūtais gandarījums var būt milzīgs — pajautājiet Pjotram!
Apmeklējiet “Redline Challenge” centru, lai redzētu atlasītos pieteikumus un iegūtu vairāk profesionāļu padomu.
Autors: Markuss Hokins (Marcus Hawkins)
Saistītie produkti
-
EOS R6
Neatkarīgi no tā, ko fotografējat, jūs to darāt, un EOS R6 sniedz jums iespēju būt radošam vēl neapjaustos veidos. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideāls ikdienas objektīvs fotogrāfiem, kuri strādā ar pilnkadra bezspoguļu ierīcēm. Ērti lietojamā RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM ierīce ir viegla, kompakta un gatava uzņemt fotoattēlus jaunā līmenī. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
35 mm makro objektīvs ar lielu diafragmas atvērumu f/1.8 platleņķa perspektīvai un fokusēšanai tuvumā; aprīkots ar Hybrid IS. -
EOS 5D Mark IV
Varat būt pārliecināts, ka iegūsiet nepārspējamu attēlu kvalitāti un vienmēr profesionālu veiktspēju neatkarīgi no tā, ko uzņemat. -
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Iecienīts to vidū, kuri vēlas ņemt līdzi tikai vienu objektīvu, — šis objektīvs nodrošina satriecošu attēlu kvalitāti ar uzlabotu attēlu stabilizēšanu. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompakts, viegls 24 mm fiksēta fokusa attāluma objektīvs, kas lieliski piemērots ainavu fotografēšanai, videoemuāriem un interjeriem, kā arī lieliskām makro fotogrāfijām.