Ēdiena tuvplānu fotografēšana

Atklājiet un uzņemiet ikdienišķu objektu sīko detaļu paslēpto pasauli, ar Canon makro objektīviem iegūstot pārsteidzoši skaidrus attēlus.
Divu augļu pastilu makro tuvplāns ar lielu cukura gabalu, kas veido asaras formu un pārklāj abus saldumus; uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Kad domā par makro fotografēšanu, bieži vien prātā nenāk ēdiens, bet tradicionālāki objekti, piemēram, kukaiņi un ziedi. Tomēr ēdiena fotografēšana ir neticami pieejama — jūsu mājās ir viegli pieejams plašs iespējamo objektu klāsts. Turklāt, lai iegūtu lieliskus attēlus, nav jāpaļaujas uz labiem laikapstākļiem vai to, ka fotografējamais objekts neizkustēsies.

Bet tas nenozīmē, ka vienmēr ir viegli atrast kādu objektu, kas ļauj iegūt augstāka līmeņa attēlus, fotografējot savas pusdienas. Viens veids, kā citādi pieiet ēdiena fotografēšanai, ir izmantot makro objektīvu, lai piekļūtu pavisam tuvu un radītu izcilus abstraktos attēlus, kas skatītāju spēj fascinēt. Varat izmantot arī tādu paņēmienu kā fokusa uzslāņošanu — tagad to izdarīt vienkāršāk kā jebkad, pateicoties inovatīvajām funkcijām, kas ir dažās jaunākajās Canon kamerās, piemēram, Canon EOS R10.

Mēs izaicinājām makro fotogrāfu Metu Dūgu (Matt Doogue) izmēģināt ēdiena fotografēšanu. Viņš ir vairāk pieradis pie makro fotografēšanas laukā, specializējoties kukaiņu, augu un sēņu fotografēšanā, tāpēc palikšana telpās un objektu fotografēšana virtuvē izrādījās viņam aizraujoša pieredze, kas viņam lika paskatīties uz makro fotografēšanu pavisam citādāk.

Šeit viņš dalās ar dažām iegūtajām atziņām.

1. Meklējiet tekstūras, formas, krāsas un rakstus

Salvijas lapas malas makro tuvplāns, kurā redzams viss lapas dzīslojums; uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Fotografējot ēdienu tuvplānus, Mets varēja uzņemt visu salvijas lapas dzīslojumu. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/6,3 un ISO 400. © Matt Doogue

Krāsaina dzirkstošās saldumu lentas makro fotogrāfija, kas uzņemta ar 1:1 palielinājumu ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Mets iepriekš nebija domājis par ēdiena tuvplānu fotografēšanu. “Es vienmēr meklēju jaunus izaicinājumus, lai gūtu iedvesmu fotogrāfijām,” viņš saka. “Es gūstu daudz iedvesmas no citu makro objektu fotografēšanas, tāpēc padomāju “Kāpēc gan neizmēģināt ēdienu?””

Jebkurš ēdiens ar interesantu tekstūru, rakstu, krāsu vai formu ir īpaši piemērots ļoti tuvu makro kadru uzņemšanai. “Pārsteidzoši izskatās jebkurš objekts ar cukura pārklājumu, jo, fotografējot cukura kristāliņu tuvplānus, tie izskatās kā dimantiņi,” Mets saka. “Lielākajai daļai saldumu ir tekstūra, izcēlumi un forma, kas labi izskatās, turklāt saldumiem bieži vien ir košas krāsas — sarkanās, dzeltenās, rozā un zaļās.

“Turklāt dārzeņiem, piemēram, puķu kāpostiem, kāpostiem un pat sīpoliem, ir interesanta struktūra. Jo dabīgāks ir produkts, jo labāka ir tā simetrija, savukārt apstrādāti produkti, piemēram, saldumi, var nodrošināt labākus abstraktos attēlus.

2. Apdomājiet, kāds ir jūsu apgaismojums

Apgaismots no augšas

Apgaismots no sāniem

Metam apgaismojums bieži vien spēlē lielu lomu makro darbos, bet ēdiens ļoti atšķiras no šiem parastajiem objektiem. “Man nevajadzēja tik daudz izkliedēt gaismu kā kādam spīdīgam objektam, piemēram, vabolei,” viņš saka.

Šim projektam Mets iegādājās nedārgu, mazu studijas softboksu, lai gan jūs vienmēr varat mēģināt to izgatavot pats. Viņš arī izmantoja LED apgaismojumu, lai izceltu objekta elementus.

“Varat arī izveidot sēriju, kur katrs attēls izskatās pilnīgi atšķirīgi,” Mets piebilst. “Piemēram ar cukura figūriņu attēliem — tas ir aplis ar melnu caurumu, bet, ja to apgaismoju no dažādiem leņķiem, tas katru reizi var izskatīties pilnīgi atšķirīgi, pat izmantojot vienu un to pašu kameru un objektīvu.”

Ja jums nav pieejams apgaismojums, varat strādāt arī ar dabisko apgaismojumu, jo īpaši gadījumos, kad ēdienu varat fotografēt loga tuvumā, strādājot ar dienasgaismu. Gaismu uz objektu varat arī novirzīt, izmantojot atstarotāju, pat tādu, kas izgatavots mājās no virtuvē pieejamās folijas.

3. Izvēlieties pareizo makro objektīvu ēdiena fotografēšanai

Avenes makro tuvplāns, kurā redzami sīki matiņi uz katra kauliņa; uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Svaigas avenes tuvplāns, kas uzņemts ar pilnu palielinājumu un apgaismots no augšas labajā pusē un nedaudz no aizmugures, lai pievienotu ēnu un formu. Šī bija pirmā reize, kad Mets uzņēma ar Canon EOS R10, un viņu ļoti iespaidoja kameras iespējas. “Attēlu kvalitāte ir izcila, ņemot vērā tās cenu līmeni,” Mets saka. “Tā ir neticama.” Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/7.1 un ISO 1250. © Matt Doogue

Lai gan ēdienu var fotografēt ar dažāda veida objektīviem, lai iegūtu vislabākos, visdetalizētākos attēlus, varat izvēlēties objektīvu, kas apzīmēts kā makro objektīvs.

Ir dažādi varianti, kas atbilst dažādiem budžetiem un fotografēšanas stiliem. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektīvs ir fantastiska izvēle, jo ir viegls un ar mazu fokusēšanas attālumu. Palielinājuma attiecība ir 0,5 reizes, tomēr jūs varat veidot detalizētus kadrus, kā arī nedaudz atvilkt objektīvu, ja vēlaties parādīt arī nedaudz konteksta. Ja ir lielāks budžets un vēlaties piekļūt pēc iespējas tuvāk, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM ir izcila izvēle — tas piedāvā 1,4 reižu palielinājumu abstraktiem kadriem, kas izskatās kā no citas pasaules.

Apskatiet mūsu ceļvežus par labāko fotoaparatūru makro fotogrāfijām iesācējiem un labākajiem Canon objektīviem ēdiena fotografēšanai, lai iegūtu vēl citus padomus. Varat arī izmantot parocīgo Canon objektīvu meklēšanas rīku, kas pielāgo ieteikumus atbilstoši jūsu kamerai, žanram, kurā vēlaties fotografēt, un funkcijām, ko visaugstāk vērtējat.

4. Izmēģiniet fokusa uzslāņošanu

Medus kāres makro tuvplāns, kurā redzami gaisa burbuļi; uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Medus kāres šokolādes gabaliņa kadrs ar pilnu palielinājumu, apgaismots no labās puses, no augšas un nedaudz no aizmugures, lai pievienotu ēnu un kontrastu; uzņemts ar trijkāji un fokusa uzslāņošanu kamerā, lai nodrošinātu visa attēla fokusu. “Ēdiens ir lieliski piemērots, lai trenētos fokusa uzslāņošanā,” Mets saka. “Mājās varat eksperimentēt, cik slāņi (attēli) nepieciešami, lai iegūtu vēlamo asuma dziļumu.” Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/7.1 un ISO 1250. © Matt Doogue

Medus kāres makro tuvplāns, kas apgaismots no aizmugures, nodrošinot kvēlojošu ogļu efektu caur gaisa burbuļiem; uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Cits medus kāres gabals, kas šoreiz apgaismots no aizmugures, lai radītu degošas uguns iespaidu; arī šeit izmantota fokusa uzslāņošana. “Fokusa uzslāņošana ar kameru EOS R10 ir padarīta daudz vienkāršāka,” aizrautīgi saka Mets. “Parasti es uzslāņoju manuāli, bet ar kameru EOS R10, tas ir pavisam ātri. Varu minūtes laikā izdarīt to, kas parasti aizņem vairākas stundas.” Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/50 s, f/7.1 un ISO 250. © Matt Doogue

Fokusa uzslāņošana ir paņēmiens, ar kuru attēli tiek uzņemti ar dažādiem fokusa punktiem un pēc tam sapludināti kopā. To var izdarīt manuāli, izmantojot tādus rīkus kā asuma dziļuma kompozīcijas izveidošanas rīku, kas pieejams Canon programmatūrā Digital Photo Professional (DPP), bet tādi modeļi kā Canon EOS R10 un EOS R7 sniedz iespēju to visu izdarīt kamerā.

“Tas man ietaupīs tik daudz laika,” Mets saka. “Ar kameru EOS R10 es varēju uzņemt 100 attēlus ar uzslāņotu fokusu vienas minūtes laikā, un pēc tam attēls kamerā tika ātri apstrādāts. Kad iepriekš izmēģināju šo paņēmienu, man bija jānopērk jauns, dārgs dators, lai strādātu ar visiem attēlu failiem un tos sapludinātu kopā attēlu rediģēšanas programmatūrā. Tagad ar kameru EOS R10 varu izveidot saliktu attēlu un ātri strādāt ar vienu attēla failu. Tas mani tiešām iedvesmoja šo paņēmienu izmantot biežāk.

“Kamera nodrošina ne tikai sapludināto, bet arī atsevišķos attēlus. Tas lieliski noder, ja vēlāk nolemjat, ka nevēlaties visu uzslāņojumu, piemēram, ja vēlaties maigāku fokusu priekšplānā. Tā kā tiek nodrošināti visi faili, jums ir brīvība un radošas iespējas pielāgot attēlus tieši tā, kā vēlaties.”

Visām EOS R sistēmas kamerām ir arī manuāla fokusa atzīmēšanas iespēja, kas izmanto spilgtas krāsas, lai displejā izceltu fokusā esošās attēla zonas.

5. Izpētiet dažādus objektus

Cukura kristālu makro tuvplāns uz augļu pastilas; uzņemts ar Canon EOS R10, izmantojot Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Skatoties uz fotografējamo objektu caur makro objektīvu, Mets varēja novērtēt tā uzbūves skaistumu. Šīs augļu pastilas virsma ar pilnu palielinājumu ir pilnīgi neatpazīstama. Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/7,1 un ISO 250. © Matt Doogue

Trīs augļu pastilu saldumu makro tuvplāni, kur vidējais apgaismots no aizmugures, lai izskatītos, ka tas spīd; uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu.

Šis kadrs tika izveidots ar trīs augļu pastilām, divām sānos pārklājot no aizmugures apgaismoto pastilu, kas ir zemāk. “Vispirms izmēģiniet nedzīvu objektu makro fotografēšanu,” Mets iesaka. “Pierodiet pie apgaismojuma un kameras darbības. Lieliski noder mēģinājumi fotografēt ēdienu mājās.” Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM objektīvu ar 1/60 s, f/7.1 un ISO 250. © Matt Doogue

Ja ēdiena fotografēšana jums ir jauna, iespējams, jums šķitīs izaicinoša tempa palēnināšana un strādāšana pārdomātākā veidā. Bet tā var arī pavērt iespējas ieraudzīt objektu citādi, lai jūs varētu veidot jaunus attēlus un izpētīt fotografēšanas apzinātāko pusi.

“Mani aizrāva šī pieredze, jo īpaši augļu pastilu saldumu uzņemšana,” Mets saka. “Es iegrimu ēdiena pasaulē. Visas šīs mazās lietas, ko lielveikalā izvēlaties, — jūs tās paņemat, ieliekat savā grozā, ēdat; jūs faktiski uz tām neskatāties un nenovērtējat to sarežģītību un izskatu, jo īpaši dabisko produktu izskatu. Bieži vien māksla iedvesmu gūst dabā, un jūs varat ieraudzīt kāpēc, kad fotografējat tuvplānus un redzat pārsteidzošo izskatu un struktūru, ko ir radījusi daba.”

6. Veidojiet intriģējošus attēlus

Sarkanas kāposta šķēles makro tuvplāns; uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektīvu.

“Nekad nebiju domājis par ēdienu kā makro fotogrāfijas objektu, bet tagad noteikti par to domāšu,” Mets saka. “Tas bija satriecoši — daži raksti, tekstūra un abstraktā māksla, ko var izveidot.” Uzņemts ar Canon EOS R10 un Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM objektīvu ar 1/60 s, f/7.1 un ISO 250. © Matt Doogue

Veidojot abstraktus tuvplānus, jūs panākat lielu ietekmi — iespēju piesaistīt un intriģēt ar savām fotogrāfijām. Varat izveidot savu “ēdiena atminēšanas” spēli, ko var spēlēt kopā ar draugiem, ģimeni vai sekotājiem sociālajos tīklos.

“Es nosūtīju augļu pastilas attēlu [virsraksta attēlu] diviem ģeologiem,” Mets saka. “Es lūdzu, lai viņi pasaka, kas, viņuprāt, tas ir par akmeni. Es saņēmu minējumus par rozā kvarcu un citiem akmeņiem. Viņi pat uzsāka debates par to, kas tas ir!

“Kad fotografēju kāpostu, kāds ģimenes loceklis man teica, ka tuvplānā atklāto detaļu dēļ vairs nevēlēsies to ēst.”

Līdzīgi kā jebkurai mākslai, fotogrāfijai jāliek skatītājam kaut ko izjust — pārsteigumu, izsalkumu vai šajā gadījumā riebumu. Ja tā liek izjust spēcīgas emocijas, tā ir kalpojusi savam mērķim.

Izmēģinot ēdiena fotografēšanu, Meta acīm pavērās radošas iespējas. “Es noteikti savās fotogrāfijās vēlos iekļaut vairāk dabisko elementu un vairāk augu, lapu un ziedu simetrijas,” viņš saka. “Es ciešāk ieskatīšos arī sēnēs un ķērpjos, kā arī rakstos uz kokiem un mizas. Ja es varu augļu pastilai likt izskatīties kā kristālu gleznai, tad esmu pārliecināts, ka varu izdarīt kaut ko pārsteidzošu arī ar saviem parastajiem objektiem.”

Mets rīko arī seminārus un nodarbības, un dalība šajā izaicinājumā viņam ir devusi jaunas idejas. “Es vienmēr mēdzu ieteikt pirkt ziedus, lai trenētos mājās, bet tagad es noteikti ieteikšu ēdienu, jo mani pārsteidza tas, ko varēju ieraudzīt.”

Autors: Astrīda Pitmane (Astrid Pitman)

Saistītie produkti

Saistītie raksti

Labākā fototehnika makro fotografēšanas uzsākšanai

Kameru, objektīvu un piederumu izvēle, lai iegūtu detalizētas makro fotogrāfijas.

Ienirstiet detaļās ar makro fotogrāfijām

Četri atjautīgi padomi, lai uzsāktu makro fotografēšanu, izmantojot parastas lietas neparastu attēlu radīšanai.

Fokusa uzslāņošana iesācējiem

Fotogrāfs Mets Dūgs (Matt Doogue) paskaidro, kā Canon fokusa uzslāņošanas rīki var palīdzēt uzņemt makro kadrus un ainavas ar asumu no priekšplāna līdz aizmugurei.

Kā uzņemt augstas kvalitātes ēdiena fotogrāfijas kā profesionālim

“Jessie Bakes Cakes” ir emuārs, kas ar satriecošiem ēdiena videoklipiem ir savācis vairāk nekā 100 000 sekotāju. Šeit viņa paskaidro, kā apgūt ēdiena videoklipu veidošanu.