Jaunā britu fotogrāfe Danija Konora (Dani Connor) kļuva zināma profesionāļu aprindās Covid-19 pandēmijas laikā pēc tam, kad nevarēja izkļūt no Zviedrijas Lapzemes. Laikā, kad lielā daļā pasaules tika ieviesta mājsēde, Danija darbojās kā brīvprātīgā provinces savvaļas dzīvnieku rezervātā un lietderīgi izmantoja pieejamo laiku, veidojot ciešu saikni ar vietējiem savvaļas dzīvniekiem, it sevišķi ar nelielu grupu sarkano vāveru.
“Redzēju to kā ļoti labu karjeras uzsākšanas iespēju,” viņa saka. “Devu sev sešus mēnešus laika un nolēmu — ja šajā laikā neko nesasniegšu, došos atpakaļ uz darbu Londonas Dabas un vēstures muzejā.” Vien pēc pusgada cītīgu pūļu Danija bija izveidojusi 60 000 lielu sekotāju pulku tādās platformās kā Instagram, YouTube un Twitter un saņēma finansiālu atbalstu no Patreon abonentiem, kuri bija ieinteresējušies viņas darbā.
Lūdzām Daniju sniegt kādus noderīgus padomus fotografēšanas studentam Džontijam Klārkam (Jonty Clark), kurš vēlējās uzzināt vairāk par dzīvnieku fotografēšanu dabā. Iedevām Džontijam kameru Canon EOS R7, ko Danija bija izmantojusi savvaļas dzīvnieku fotografēšanai Spānijā, un iekārtojām viņiem slēptuvi fotografēšanai vietā, kur bija garantija ieraudzīt ātri lidojošus plēsējputnus.
Šeit ir padomi, ar kuriem Danija dalījās tajā dienā, kā arī viņas un Džontija fotogrāfiju izlase.
Padomi jauniem savvaļas dzīvnieku fotogrāfiem: vienas dienas fotosesija ar profesionāli Daniju Konoru (Dani Connor)
1. padoms: iejūtieties fotografējamā objekta vidē
Fotografēšana no slēptuves nozīmē, ka ir iespējams kontrolēt vidi. Uz dažādiem priekšmetiem pie slēptuves ir novietots ēdiens, ar ko pievilināt putnus fotografēšanas zonā. Aktivitāte ir gandrīz garantēta, tieši tāpēc šāda veida fotografēšanas vieta likās pašsaprotama izvēle vienas dienas fotoprojektam.
Dzīvodama Zviedrijā, Danija savas karjeras sākumā pavadīja ļoti daudz laika, fotografējot no slēptuvēm, un vēl joprojām tās izmanto. “Fotografējot no slēptuvēm, jācenšas būt radošam un jāmeklē veidi, kā izcelt savas fotogrāfijas pārējo fotogrāfiju vidū, ko citi uzņēmuši tajā pašā vietā. Tā ir lieliska iespēja praksē izmantot savus tehniskos paņēmienus un ideāli piemērots veids, lai fotografētu ar kādu kopā,” viņa saka.
Džontija līdzšinējā pieredze galvenokārt bija gūta fotostudijās, universitātes kursa darba ietvaros fotografējot eksotiskus mājdzīvniekus. Atceroties šo dienu, viņš saka: “Ļoti daudz uzzināju par lauka piekūnu uzvedību gan no Danijas, gan no tā, ko pats novēroju, vairākas stundas pavadot slēptuvē. Fotografēšanas beigās jau varēju noteikt, kad putni metīsies lejup no tuvējiem kokiem, līdz ar to man bija vairāk laika sagatavoties. Studijā uzņemtās fotogrāfijas ir ļoti iestudētas, bet pieredzēt savvaļas dzīvnieku izturēšanos bija brīnišķīgi. Kad mūsu priekšā jaunuļi strīdējās ar vecākajiem lauka piekūniem, varējām uzņemt daudz aizraujošu kadru.”
2. padoms: ieguldiet līdzekļus kamerā, kas spēj to visu paveikt
Danija galvenokārt ir fotogrāfe, taču potenciālo klientu uzmanību piesaista ar videoklipiem, ko augšupielādē pakalpojumā YouTube. Uzsākot darboties šajā nozarē, ieteicams apgūt arī filmēšanas pamatprasmes, pat ja tās tiks izmantotas tikai pašreklāmai sociālajos saziņas līdzekļos. Lai to izdarītu, jāizvēlas pareizais foto tehnikas komplekts.
“Canon EOS R7 ir lieliska daudzfunkcionāla kamera tiem, kas sāk nodarboties ar satura veidošanu,” iesaka Danija. “Citu kameru vidū tā izceļas ar korpusā ietvertu attēla stabilizāciju (In-body Image Stabilizer —IBIS), kas noder ne tikai fotografējot objektus, kas ātri pārvietojas, bet arī staigājot brīvā dabā un filmējot videoemuārus.”
Džontijs izvēlējās Canon EOS R7 kamerai pievienot Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM objektīvu, kuram ir iebūvēta optiskā attēla stabilizācijas funkcija, lai papildinātu kamerā esošo IBIS funkciju. “Attēla stabilizācija bija ievērojami labāka nekā manā Canon EOS 90D kamerā,” stāsta Džontijs, “un šķita, ka šī kamera ir būtiski uzlabota visās jomās. Ātrāks nepārtrauktās fotografēšanas režīms, plašāks ISO diapazons, automātiskā līmeņošana — tā bija lieliska fotokamera, ar ko strādāt, un tā noteikti nodrošinātu visu nepieciešamo, lai es varētu pāriet uz fotografēšanu kā pilna laika nodarbi.”
Lai uzzinātu vairāk par objektīviem, kas noder lielisku savvaļas dzīvnieku un putnu fotogrāfiju iegūšanai, iepazīstieties ar mūsu labāko objektīvu ceļvedi savvaļas dzīvnieku fotografēšanai.
3. padoms: fokusējiet fotografējamā objekta acis
Dzīvnieku acu noteikšana ar automātisko fokusēšanu ir funkcija, ko kamera Canon EOS R7 mantojusi no citām profesionālajām kamerām, piemēram, Canon EOS R5 un EOS R6, tādējādi atvieglojot tādu objektu fokusēšanu, kas ātri pārvietojas. “Man ļoti patīk dzīvnieku acu noteikšanas funkcija kamerā EOS R5, jo tā ne tikai nepārtraukti seko maniem kustībā esošajiem objektiem, bet arī automātiski fokusē aci, ievērojami atvieglojot darbu. Arī kamerai EOS R7 ir dzīvnieku acu noteikšanas funkcija, kas ļoti palīdz iesācējiem putnu un savvaļas dzīvnieku fotografēšanā,” saka Danija.
Lietotne Canon Photo Companion ir noderīgs rīks, lai apgūtu kameras funkcijas — tajā pieejami specifiski uzdevumi, pamācības un padomi atbilstoši jūsu kameras modelim un prasmju līmenim. “Es pielāgoju pogas kamerā EOS R7,” saka Džontijs, kuram kameras funkciju apguve šķita ļoti vienkārša. “Iestatīju ekspozīcijas fiksēšanas pogu, lai izvēlētos fokusēšanu uz dzīvniekiem, un tad līdz pusei nospiedu slēdzi, lai fokusēšanas apgabalu samazinātu līdz acij. Tagad, kad esmu izmēģinājis šīs funkcijas, tās šķiet ļoti svarīgas savvaļas dzīvnieku fotografēšanas uzlabošanai.”
Bez šīm priekšrocībām ir vēl citas ērtības, fotografējot ar apgriezta sensora (APS-C) kameru, piemēram, Canon EOS R7. “Ar APS-C sensora kamerām iespējams piekļūt tuvāk fotografējamajam objektam,” stāsta Danija. “Fotografēšanai izmantoju objektīvu Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM un Canon Extender EF 1.4X III, ko pievienoju savai Canon EOS R5 kamerai, kā rezultātā ieguvu 420 mm ekvivalentu fokusa garumu, savukārt Džontija kameras 150 mm maksimālais darbības diapazons tika palielināts uz 240 mm, pateicoties 1,6 reižu apgriešanas koeficientam. Tas bija pietiekami tuvs attālums, lai no slēptuves iegūtu lieliskus rezultātus; šāds aprīkojums būtu patiešām noderīgs, staigājot pa pilsētu vai vietējo parku, lai piekļūtu tuvāk fotografējamajam objektam.”
4. padoms: nepalaidiet garām nevienu kadru ar RAW nepārtrauktās uzņemšanas režīmu
No slēptuves fotografējot lauka piekūnus, Danija un Džontijs eksperimentēja ar RAW nepārtrauktās uzņemšanas režīmu. Ar kameru Canon EOS R7 var nofotografēt 15 kadrus sekundē, izmantojot mehānisko slēdzi, vai 30 kadrus sekundē, izmantojot elektronisko slēdzi — tas ir tieši tāds pats kadru skaits sekundē, kāds tiek izmantots filmās. “Šī kamera ir neticami ātra un īpaši parocīga, lai fotografētu putnus lidojumā,— pēc tam var izvēlēties labāko fotogrāfiju no visas sērijas,” stāsta Danija.
Šajā režīmā var aktivizēt arī pirmsfotografēšanas funkciju, kas notver mirkļus pussekundi pirms slēdža nospiešanas un saglabā attēlus kā atsevišķus RAW failus. “Šī funkcija ir lieliska, jo tā savā veidā man deva iespēju ceļot atpakaļ laikā. Lauka piekūni bija neparedzami, taču ar šo funkciju es ieguvu daudz lielāku reakcijas laiku un iespēju noķert kadru,” stāsta Džontijs.
5. padoms: radiet sev iespējas pats
“Mans labākais padoms Džontijam un ikvienam, kurš vēlas kļūt par savvaļas dzīvnieku fotogrāfu, ir radīt iespējas. Lai gan šis tirgus ir ļoti piesātināts, tik un tā ir iespējams izcelties,” stāsta Danija. Viņa ieteica Džontijam ēnot citus profesionālos fotogrāfus, lai redzētu, kā viņi strādā, vienkārši pavaicājot “Vai drīkstu jums vienu dienu sekot, lai redzētu, ko jūs darāt?”, kā arī atcerēties, cik svarīgi ir piešķirt individualitāti savai tiešsaistes darbībai.
“Cilvēki man seko ne jau manu fotogrāfiju dēļ vai tādēļ, ka grib redzēt savvaļas dzīvniekus,” turpina Danija. “No savvaļas dzīvnieku fotogrāfiem tiek sagaidīti labi fotoattēli, taču es ieguvu sekotājus tāpēc, ka cilvēki gribēja dzirdēt manu stāstu. YouTube videoklipos vienmēr iepazīstinu ar sevi, jo zinu — kolīdz cilvēki redzēs manu personību, viņiem būs lielāka interese par manis radīto saturu.”
“Bija lieliski no Danijas uzzināt vairāk par mārketinga aspektiem fotografēšanas jomā,” saka Džontijs. “Es ar pietāti raugos uz pieredzējušu fotogrāfu portfolio, kuri savas mākslinieciskās prasmes izkopuši vairāku desmitgažu laikā, bet tas, ko Danija ir sasniegusi tik īsā laikā, pievēršot uzmanību sarkanajām vāverēm un izmantojot sociālo saziņas līdzekļu ietekmi, ir patiešām iedvesmojoši.”
Pārdomājot aizvadīto dienu, Džontijs piebilst: “Ar Danijas palīdzību un tādēļ, ka šī kamera man palīdzēja tik viegli nošķirt fotografējamos objektus no apkārtnes, es ātri iemācījos pielāgoties dinamiskākai videi.”
Dienas beigās Džontijs jutās iedvesmots un bija ieguvis daudz iespaidīgu fotogrāfiju, ko pievienot savam portfolio. Arī Danija daudz ieguva no kopā pavadītā laika, it sevišķi iespēju efektīvi izmantot pieejamās foto tehnikas komplektu. “Jūtu, ka šodien kaut ko iemācījos arī no Džontija,” viņa secina. “Informācijas apmaiņa notiek vienmēr, neatkarīgi no tā, vai esmu mācekles vai skolotājas lomā.”
Autors: Metjū Bouvens (Matthew Bowen)