Ir iemesls, kāpēc piekrastes fotografēšana ir tik populārs ainavu fotografēšanas veids. Pārsteidzošais jūras un krasta kontrasts, veidoli, ko rada gaisma, atstarojoties no ūdens, un bieži dramatiskās laika apstākļu izmaiņas jūras ainavas padara jūras ainavas īpaši populāras.
Itāļu fotogrāfs un fotografēšanas skolotājs Ēriks Kolombo mīl fotografēt jūras ainavas. Viņš sevi raksturo kā “360° fotogrāfu”, kurš strādājis ikvienā fotografēšanas žanrā, sākot ar kāzām un beidzot ar augsto modi un komercvideo, taču viņa lielā aizraušanās ir ainavu un savvaļas dzīvnieku fotografēšana. Viņš ir daudz ceļojis, lai fotografētu “mežonīgākās un ikoniskākās mūsu skaistās planētas ainavas – no kalniem līdz okeāniem, no ledājiem līdz vulkāniem”. Lielu daļu laika viņš velta arī, lai dalītos ar savām prasmēm un atziņām kursos, praktiskos semināros un fototurnejās.
Šeit mēs intervējam Ēriku, lai saņemtu viņa padomus veiksmīgai jūras ainavu fotografēšanai, kā arī dalāmies ar informāciju par dažām labākajām Canon kamerām un objektīviem pludmales fotografēšanai un piekrastes ainavu uzņemšanai.
AINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Padomi labāku jūras ainavu fotogrāfiju iegūšanai
1. Kā iemūžināt dramatiskus jūras ainavu fotoattēlus
"Kompozīcija ir vissvarīgākā lieta fotogrāfijā, jo īpaši uzņemot jūras ainavas,” saka Ēriks. Viņš iesaka pirms fotogrāfiju uzņemšanas kādu laiku pavadīt izvēlētajā vietā. "Izpēte bez kameras ļoti palīdz," viņš saka. "Tikai pēc tam, kad esmu pavadījis 20‑30 minūtes, lai iepazītu vietu, es izņemu kameru no mugursomas.”
Atklātā jūra var būt burvīga reālajā dzīvē, taču nekustīgs fotoattēls neatspoguļos tās dinamiku. Meklējiet jūras piekrastes īpatnības, lai radītu kompozīcijas ar klasiskiem elementiem, piemēram, apskates objektiem dažādos attālumos, asimetrisku kadrējumu un virzošām līnijām. "Akmeņi ir ideāli objekti, lai izveidotu dinamisku kompozīciju," saka Ēriks, "un ziedi var radīt lielisku silto krāsu kontrastu ar jūras aukstajām krāsām.”
Jūras ainavās horizonta līmeņojums var padarīt attēlu lielisku vai sabojāt to. Daudzām kamerām ir elektronisks līmeņrādis, ko var uzklāt uz attēla skatu meklētājā vai aizmugurējā ekrānā, lai palīdzētu izvairīties no sašķiebtiem horizontiem. EOS R7 ieviesa automātiskās līmeņošanas funkciju, kas izmanto kamerā iebūvēto attēla stabilizatoru (IBIS), lai izlīdzinātu jebkuru viegli sasvērtu horizontu, nodrošinot perfektus kadrus.
Neatkarīgi no izmantotās kameras Ēriks iesaka arī ieslēgt režģa funkciju, lai līmeņotu kadrus un palīdzētu izmantot klasiskās kompozīcijas paņēmienus, piemēram, trešdaļu lineālu vai izlīdzinātu diagonālos attēla elementus.
2. Vertikālu jūras ainavas fotoattēlu uzņemšana
Mūsdienās uzņemšana vertikāli ir tikpat svarīga kā uzņemšana horizontāli – pat ainavām. Attēlu veidošana, kas labi der dažādām sociālo mediju platformām, ir daudzu fotogrāfu būtiska darba sastāvdaļa, taču tā ir arī iespēja izvēlēties interesantas detaļas, kas horizontālos kadros varētu nebūt tik acīmredzamas.
“Man patīk vertikālas kompozīcijas,” saka Ēriks. "Tās ir interesantākas un ne tik haotiskas kā horizontālās kompozīcijas. Atrast labu priekšplāna tuvplānu šādiem kadriem ir īpaši svarīgi, lai radītu interesantu un unikālu fotogrāfiju.”
3. Kāds ir labākais laiks jūras ainavu fotografēšanai?
Tā pati ainava var izskatīties ļoti dažādi, jo gaismas intensitāte, virziens un krāsa mainās visas dienas garumā. Nav “pareizā laika”, tomēr agrs rīts un vēls vakars “zelta stundas” laikā, kā arī to pavadošā “zilās stunda” radīs interesantāku krāsu nekā spilgtā pusdienlaika saule.
Ja fotografējat agri no rīta vai vēlu vakarā, iespējams, izdosies iemūžināt kādas satriecoši skaistas jūras ainavas ar cilvēkiem, kokiem un citām ainavas īpatnībām vai mākslīgām konstrukcijām silueta veidā. Tomēr, lai iegūtu vislielāko detalizāciju un radošāku izvēles iespēju, izmantojiet tādu pašu pieeju kā citām zema apgaismojuma fotogrāfijām – izmantojiet platu diafragmas atvērumu (mazs f skaitlis), lai ielaistu pēc iespējas vairāk gaismas, palieliniet ISO iestatījumu un izvēlieties kameru, kas paredzēta izcilai veiktspējai zemā apgaismojumā, piemēram, no Canon EOS R sistēmas klāsta.
Tomēr bieži vien izaicinājums ir ļoti spilgta apgaismojuma apstākļi, piemēram, dienas vidus saules mirdzumā, nevis neliels apgaismojums. Šim nolūkam EOS R50 un citas Canon kameras ietver tādas funkcijas, kā piemēram, pilnīgi automātiskas fotografēšanas režīmu (Scene Intelligent) un HDR (High Dynamic Range) ainas režīmu, kas ir lieliski piemēroti uzņemšanai augsta kontrasta apstākļos ar spilgtiem atspulgiem, kādus bieži vien iegūstat pludmalē.
4. Kameras iestatījumi labākai jūras ainavas fotografēšanai
Ja nevar izvairīties no fotografēšanas dienas vidus spilgtajā gaismā, Ēriks iesaka izmantot ND (Neutral Density) filtra izmantošanu, lai samazinātu gaismas iekļūšanu kamerā. Viņam pašam patīk lietot spēcīgu ND1000 10 pārtraukumu filtru. “Tas filtrē gaismas daudzumu, lai jūs varētu izmantot garās ekspozīcijas fotografēšanu un radītu izpludinātas kustības iespaidu jūrā,” viņš saka.
Ērikam patīk šis paņēmiens, jo kustības sajūtas radīšana jūras ainavā padara to interesantāku par vidusmēra ainavu. Divas galvenās jomas, kurām jāpievērš uzmanība, ir jūra un debesis, kas abas ir salīdzinoši lēni kustīgas. Lai uzņemtu iespaidu par to kustību (nevis sastindzinātu), nepieciešams garš ekspozīcijas laiks un kameras atbalsts, parasti trijkājis.
Noregulējot zemu ISO un mazu diafragmas atvērumu (liels f skaitlis), ekspozīcijas laiks būs lielāks. Lai izvairītos no kameras izkustēšanās, nospiežot aizslēga pogu, varat vadīt kameru attālināti, izmantojot lietotni Canon Camera Connect. Izmēģiniet uzņemšanu ar ilgu ekspozīciju 10 sekundes vai ilgāk, lai redzētu, kā kustīgi mākoņi un ūdens, kas skalojas krastā, vienmērīgi saplūst krāsu paletē. Varat arī samazināt ekspozīcijas laiku līdz īpaši īsam, lai uzņemtu atsevišķas ūdens pilītes, šķeļoties viļņiem.
5. Asuma dziļums jūras ainavu fotoattēlos
Ēriks bieži vēlas, lai noteikta ainas daļa būtu asā fokusā, bet pārējās – vairāk izplūdušas (sekls asuma dziļums). Šajās situācijās viņš pievēršas manuālai fokusēšanai un noderīgai viņa lietotās Canon bezspoguļa kameras funkcijai – manuālas fokusēšanas maksimumam (MF maksimumam). Tas ir īpaši parocīgi, ja gaismas līmenis ir zemāks vai apstākļi ir dūmakaini, apgrūtinot fokusēšanu.
"Kaut arī automātiskā fokusēšana ir ļoti noderīga," viņš saka, “kad laika apstākļi padara uzņemšanu sarežģītu, fokusa maksimums ir dzīvības glābējs.” Kad ir ieslēgts MF maksimums, varat ar pārliecību veikt fokusēšanu manuāli, jo kameras ekrāns vai skatu meklētājs izcels tieši to, kas ir fokusā, pārklājot spilgtu krāsu uz fokusētās ainas daļām, turklāt, pielāgojot fokusu, varat redzēt kā mainās izceltie laukumi.
Savukārt, fotografējot ainavas, reizēm gribas, lai asā fokusā būtu pēc iespējas lielāka ainavas daļa – no priekšplāna līdz fonam. Lielisks paņēmiens šim nolūkam ir tā dēvētā hiperfokusa attāluma fokusēšana. Hiperfokusa attālums atšķiras atkarībā no izmantotā objektīva, diafragmas atvēruma un fokusa attāluma, tāpēc vienkāršākais veids, kā noskaidrot, kam jāpievērš uzmanība, ir izmantot asuma dziļumu un hiperfokusa attāluma kalkulatoru Canon bezmaksas lietotnē Photo Companion. Ja nav laika aprēķiniem, aptuvenais noteikums ir fokusēt apmēram vienu trešdaļu no ainas dziļuma.
6. Kādi ir labākie laika apstākļi jūras ainavu fotografēšanai?
Laika apstākļi jūras ainavu var padarīt patiesi interesantu – vai tie būtu vienmērīgi, viegli zeltaini mākoņi vai tumši mākoņi, kas vēsta par vētras tuvošanos. Iemācīties saskatīt interesantus laika apstākļus un zināt, kā tos vislabāk izcelt fotogrāfijā, ir lieliska prasme, ko apgūt. “Saviem audzēkņiem vienmēr saku: nav sliktu laika apstākļu, ir tikai slikti fotogrāfi,” stāsta Ēriks. "Ainavu fotogrāfijas skaistums ir dabas neparedzamība.”
“Ceļojot pa pasauli, ievēroju, ka labākie laika apstākļi vienmēr bija uzreiz pēc lietusgāzēm.”
Fotografēšana negaidītā lietusgāzē? Tā ir iespēja, nevis problēma. Ēriks iesaka: “kad jūrā ir vētra, izmantojiet tālummaiņas objektīvu, lai fotografētu viļņus ar īsu ekspozīcijas laiku ap 1/1000 sek. un noķertu viļņa pilienus, vai arī ar garu ekspozīcijas laiku, kas var būt 10 sekundes, lai radītu kaut ko abstraktu.”
7. Labākās kameras un objektīvi jūras ainavu fotografēšanai
Lai līdz minimumam samazinātu pārnēsājamo svaru, Ēriks bieži ņem tikai vienu kameru – pilna kadra EOS R sistēmas kameru ar platleņķa RF tālummaiņas objektīvu.
Īpaši platleņķa uzņemšanai, kas ir lieliska izvēle gadalaikiem, tāda pilna kadra kamera kā EOS R8, kas savienota pārī ar RF 15-30 mm F4,5-6,3 IS STM objektīvu, ir uzvaroša kombinācija šo platleņķa skatu uzņemšanai nelielā, ceļojumiem draudzīgā iepakojumā. EOS R8 spēj arī ātri veikt nepārtraukto fotografēšanu ar ātrumu līdz 40 kadriem sekundē, kas ir ideāli piemērota, lai tvertu brīdi, kad virs akmeņiem plīst vilnis.
Pieejamāka alternatīva — 24,2 MP EOS R50, kas savienota pārī ar RF-S 18-15 mm F3,5-6,3 IS STM vai RF-S 55-210 mm F5-7,1 IS STM objektīvu nodrošina vēl vieglāku, viegli pārnēsājamu, bet lieliski pielāgojamu komplektu, kas ir ideāli piemērots dienai jūrmalā.
Šie objektīvi nodrošina plašu, ļoti daudzpusīgu fokusa attāluma diapazonu. Ja vēlaties supertelefoto iespēju, RF 100-400 mm F5,6-8 IS USM ir lieliska izvēle, kas savienota pārī ar pilna kadra kameru, un nodrošina vēl lielāku sasniedzamību ar APS-C kameru.
Ja jums jau ir EF objektīvi un jūs vēlaties tos izmantot ar EOS R sistēmas kamerām, nolaižamā filtra stiprinājuma adapteris EF-EOS Rpiedāvā papildus bonusu – tas ne tikai ļauj izmantot EF un EF-S objektīvus, nezaudējot ne kvalitāti, ne funkcionalitāti, bet arī ļauj izmantot nolaižamos filtrus. Tas ir pieejams vai nu ar V-ND filtru, vai apaļu polarizācijas filtru – tie abi nenovērtējami spilgtajā jūrmalas atspīdumā.
Jūrmala nav tikai vieta jautrībai ar draugiem un ģimeni – tajā ir potenciāls lieliskai ainavu fotografēšanai neatkarīgi no laika apstākļiem.
Autores: Astrīda Pitmena (Astrid Pitman un Sāra Baklenda (Sarah Bakkland))
Saistītie produkti
-
Bezspoguļu kameras
EOS R50
Izveidojiet ar šo EOS R bezspoguļa kameru vislabāko saturu, kas patīk lietotājiem — no asām fotogrāfijām līdz 4K filmām un tiešraides straumēm. Viss pieejams ar vienu īpašu ierīci. -
Bezspoguļu kameras
EOS R10
Speriet nākamos soļus fotografēšanā un video veidošanā ar bezspoguļa EOS R sistēmas kameru, kuras konstrukcijas pamatā ir APS-C lieluma sensors. -
Bezspoguļu kameras
EOS R7
Izpētiet savvaļas dzīvniekus ar kameru, kas nodrošina sensacionālu ātrumu un attēlu kvalitāti ērti pārnēsājamā korpusā ar APS-C sensoru — tā konstruēta nākotnes lietošanas vajadzībām. -
Bezspoguļu kameras
EOS R8
Pārejiet uz fotografēšanu un filmēšanu ar pilnkadra kameru un īstenojiet savas radošās ieceres. -
RF-S objektīvi
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Piekļūstiet tuvāk ar šo vieglo, daudzpusīgo APS-C formāta teleobjektīvu ar tālummaiņu un atrodiet jaunu dimensiju ceļojumu, sporta, ģimeņu un mājdzīvnieku uzņemšanai. -
RF-S objektīvi
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
EOS R sērijas APS-C tālummaiņas objektīvs, kas nodrošina gan platleņķa, gan teleobjektīva iespējas un ir lieliski piemērots ceļojumu, savvaļas dzīvnieku, sporta un dzīvesstila fotografēšanai. -
Īpaši plata leņķa tālummaiņas objektīvs
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompakts un viegls RF 15–30 mm tālummaiņas objektīvs, kas lieliski piemērots ceļojumiem, tostarp pilsētu, ainavu, arhitektūras un videoemuāru uzņemšanai, atrodoties ceļā. -
Telefoto tālummaiņas objektīvs
RF 70-200mm F4L IS USM
RF 70-200mm F4L IS USM ir kompakts un viegls L sērijas telefoto tālummaiņas objektīvs, kas perfekti piemērots ceļojumu, kā arī sporta, savvaļas dzīvnieku un portretu fotografēšanai. -
Trijkājis
Tripod Grip HG-100TBR
Uzņemiet ilgāk ar papildu stabilitāti un radošu brīvību, pateicoties šim unikālajam trijkājim ar noņemamu tālvadības pulti.