AINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Izaicinājums ar ainavu fotografēšanas objektīviem
Profesionālā fotogrāfe Veritija Miligana (Verity Milligan) dalās radošu ainavu fotografēšanas pieredzē ar diviem viegliem objektīviem.
AINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Intervāla fotografēšana ietver simtiem vai pat tūkstošiem attēlu uzņemšanu, kuri tiek secīgi atskaņoti, veidojot laikā saspiestu videoklipu. Tas ir saistošs mākslas veids, kas var palīdzēt piešķirt jaunu elpu tradicionālajām ainavu fotogrāfijām. “Intervāla fotografēšana ļauj ieraudzīt jaunas iespējas ainavu uzņemšanā,” saka Alekss Neils (Alex Nail), profesionāls ainavu fotogrāfs un intervāla fotogrāfiju filmu veidotājs, kurš gatavo attēlus organizācijām, tostarp “Visit Britain” un “Woodland Trust”.
“Ar ainavu kadriem ir grūti iesaistīt skatītāju, bet, tiklīdz tiek ietverta kustība, aina atdzīvojas. Ja brīnišķīgā vasaras dienā esat brīvā dabā, spilgtā gaisma var nebūt lieliski piemērota fotogrāfijām, bet, kad redzat mākoņus, kas saplūst un paceļas vai aizslīd garām, ir lieliska iespēja uzņemt intervāla fotogrāfijas.”
Saullēkts, plūstoša straume, viļņi jūras krastā vai pat garām slīdoša satiksme pilsētas ielā var tikt pārveidota hipnotiskā materiālā, — un ir nepieciešamas tikai dažas minūtes, lai iestatītu aparatūru un uzņemtu attēlus.
Izmantojot Canon EOS RP — mazu, vieglu un intuitīvu pilnkadra bezspoguļu kameru, kas perfekti piemērota radošam darbam, atrodoties ceļā, Alekss dalās ar pieciem svarīgākajiem padomiem, kā uzņemt ainavas ar intervāla fotografēšanu.
Lai uzņemtu ainavas ar intervāla fotografēšanu, Alekss izmanto trijkāji, platleņķa vai vidēja diapazona tālummaiņas objektīvu un parasti arī intervalometru, lai uzstādītu intervālu starp kadriem. Vairākās Canon kamerās ir ietverts intervalometrs un intervāla fotografēšanas filmu uzņemšanas režīms (Timelapse Movie), tostarp EOS 250D, EOS 90D, EOS M6 Mark II, EOS 6D Mark II un EOS RP — tie visi var uzņemt 4K materiālu ar intervāla fotografēšanu. EOS RP kamera sniedz iespēju uzņemt ar intervāliem, sākot no vienas sekundes, ar kopējo ilgumu, kurā ietverti 3600 kadri 4K UHD vai Full HD formātā, un tā atvieglo šo procesu: jums vienkārši jāiestata kamera, jāizdomā, cik lielu intervālu vēlaties starp kadriem un cik ilgi vēlaties filmēt, un kamera parūpējas par pārējo, kamerā secīgi savienojot attēlus videoklipā.
“Ar Canon EOS RP kameru varat vienkārši iestatīt kameru un ļaut tai izdarīt savu darbu, kamēr aina jūsu priekšā mainās,” Alekss saka.
Alekss izmanto Canon EOS RP kameru kopā ar Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektīvu. “Šis objektīvs ir piemērots intervāla fotografēšanai, jo nodrošina patiesi noderīgu fokusa attālumu. Daudzas ainavas ar intervāla fotografēšanu uzņemu ar 24 mm, tomēr šis objektīvs piedāvā iespēju sasniegt arī tālākas ainas,” viņš saka. Canon EOS RP kamera ir saderīga ne tikai ar jaunākās paaudzes RF objektīviem, bet arī Canon piedāvātajiem EF un EF-S objektīviem, ja izmanto EF-EOS R stiprinājuma adapteri.
Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektīva piecu pakāpju attēlu stabilizēšanas tehnoloģija ir noderīga, kad uzņem ar kameru rokās, tomēr Alekss intervāla fotografēšanai iesaka izmantot trijkāji. “Ja objektīvam ir attēlu stabilizatora slēdzis, atcerieties izslēgt attēla stabilizatoru, kad izmantojat trijkāji, jo tas var palēnināt darbību,” viņš saka. Atlasot intervāla fotografēšanas filmu režīmu Canon EOS RP kamerā, attēla stabilizators tiek izslēgts.
Lai attēls būtu skaidrāks un vienmērīgāks, Alekss iesaka arī fiksēt iestatījumus. “Vienmēr attopos, ka jāatceras pārslēgt manuālo fokusēšanu. Ja aina vai gaismas līmenis mainās vai arī rodas pavisam neliela fokusa nobīde, var rasties problēmas, tāpēc fiksējiet gan kameru, gan iestatījumus un izmantojiet manuālo fokusu.” Vienkārši pārvietojiet AF/MF slēdzi pozīcijā MF.
Ainavas ir atkarīgas no dabiskā apgaismojuma, kas var ātri izmainīties dažās sekundēs, tāpēc ekspozīcijai ir ievērojama loma intervāla fotografēšanā. Ja vien neuzņem tieši saulē, saullēktus un saulrietus Alekss uzņem ar diafragmas prioritātes režīmu — tas nozīmē, ka kamera automātiski iestata aizslēga ātrumu atbilstoši gaismai. “Ekspozīcijas izmaiņas starp kadriem ir ļoti mazas,” viņš saka, “līdz ar to ir mazāk mirgošanas, nekā varētu sagaidīt.” Tomēr, ja vēlaties uzņemt dabiskas ekspozīcijas izmaiņas, Alekss iesaka pārslēgt uz manuālo režīmu. “Faktiski tas ir vienkāršākais veids, kā uzņemt intervāla fotogrāfijas, jo kameru var vienkārši iestatīt un aizmirst.”
Intervāla fotografēšanas filmu režīmā Canon EOS RP kamerā varat uzņemt izmēģinājuma kadru, lai novērtētu ekspozīcijas iestatījumus, un pēc tam nospiest filmas uzņemšanas pogu, lai sāktu intervāla fotogrāfiju secīgu ierakstīšanu.
Lai izlemtu, kādam jābūt intervālam starp kadriem, padomājiet par to, cik ātri aina mainīsies. Plūstošs ūdens, viļņi jūras krastā un garām slīdoša satiksme pārvietojas diezgan ātri, tāpēc ar īsāku intervālu tie tiks uzņemti bez pēkšņām, traucējošām izmaiņām. Ātri slīdoši mākoņi vējainā dienā lieliski izskatās ar intervālu no vienas līdz četrām sekundēm.
Lai izveidotu 4–6 sekunžu klipu, Aleksa mērķis ir uzņemt 10–12 sekunžu filmas materiālu — “nevar zināt, kad tieši būs interesantākā daļa,” viņš skaidro. Ja esat izvēlējies veidot intervāla fotogrāfiju materiālu manuāli ar programmatūru, varat paātrināt atskaņošanu, un, “divkāršojot kadru skaitu, var dubultot arī ātrumu, ja novērojat, ka intervāla fotogrāfijas mainās pārāk lēni.” Lielākā daļa Aleksa secību sākas ar aptuveni 300 kadriem, kas viņam nodrošina 12 sekunžu materiālu, atskaņojot ar ātrumu 25 kadri sekundē.
Kad prasmes ir attīstījušās, Alekss iesaka eksperimentēt ar krēslas gaismas izmaiņām un pēc tam ar zvaigžņotām debesīm. “Lai ar intervāla fotografēšanu uzņemtu debesis naktī un redzētu, kā zvaigznes riņķo ap Polārzvaigzni, uzņemiet ar 40 sekunžu intervālu un 30 sekunžu ekspozīcijas laiku,” viņš saka. “Jums būs nepieciešams daudz ilgāks laika periods, nekā uzņemot mākoņus.”
Uzņemot visu nakti, noteikti jāņem vērā akumulatora darbības laiks. “Esmu konstatējis, ka Canon akumulatori ir ļoti uzticami pat aukstā laikā,” Alekss saka, tomēr jāpatur prātā, ka aukstā laikā akumulatora ietilpība samazinās. Ilgstošai vai visas nakts uzņemšanai ar Canon EOS RP kameru jūs varat apsvērt iespēju to saslēgt ar strāvas avotu, izmantojot papildu piederumus, piemēram, maiņstrāvas adapteri AC-E6N, līdzstrāvas pāreju DR-E18 vai maiņstrāvas adaptera komplektu ACK-E18.
Uzņemot fotogrāfijas ar ainavām, Alekss dod priekšroku izteiktiem grafiskiem elementiem priekšplānā, piemēram, klintīm, kokiem vai ūdenim, bet iekomponējot intervāla fotografēšanas kadrus, nepieciešama cita pieeja. “Veidojot veiksmīgu intervāla fotogrāfiju materiālu, ir svarīgi, lai kadrs būtu vienkāršs, ļaujot izcelties konkrētām lietām. Kad uzņemu fotogrāfijas, ievēroju precīzu kompozīciju, bet intervāla fotografēšanas laikā uzņemu nedaudz plašāku ainu, jo nevar paredzēt, kas notiks — pēc tam vēlāk pēcapstrādē varu to apgriezt, ja vēlos. Canon RF 24-105mm F4L IS USM objektīvs ir perfekts: es varu uzņemt platā leņķī, bet, ja ainai nepieciešams mazāks rāmis, piemēram, kad mēness vai saule nogrimst aiz horizonta, es varu to panākt.”
Nākamreiz, kad dosieties brīvā dabā, meklējiet iespējas atdzīvināt ainavu — intervāla fotogrāfiju uzņemšana nepatērē vairāk laika, kā nepieciešams trijkāja uzstādīšanai, lai fotografētu ainavu, turklāt ar kameru, kurai ir intervāla fotografēšanas režīms, piemēram, Canon EOS RP, tas ir pavisam vienkārši.
Autors: Natālija Dentone (Natalie Denton)
Gūstiet iedvesmu — tas ir galvenais noderīgu fotografēšanas padomu, pircēja ceļvežu un informatīvu interviju avots — viss, kas nepieciešams vislabākās kameras vai printera atrašanai un jaunāko radošo ideju īstenošanai.
Atpakaļ uz visiem padomiem un paņēmieniemAINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Profesionālā fotogrāfe Veritija Miligana (Verity Milligan) dalās radošu ainavu fotografēšanas pieredzē ar diviem viegliem objektīviem.
INTERVĀLA FOTOGRAFĒŠANA
Droši paņēmieni, lai uzņemtu intervāla fotogrāfiju un palēninātas kustības filmas.
AINAVU FOTOGRAFĒŠANA
Kā izmantot ilgu ekspozīciju gaismas strēļu veidošanai: Canon konkursa “Redline Challenge” uzvarētāja padomi.